کد خبر : 196883
انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۹ - 10:13
دسته‌بندی : سیاسی، پیشنهاد سردبیر
چاپ

رسانه نزدیک به قالیباف: پروسه احیای برجام شکست خورد

هیچ خبر تازه‌ای در زمینه احیای برجام و مذاکرات هسته‌ای نشده غیر از همان پیشنهاد بورل و یادداشتی که درباره آن نوشته بود.

رسانه نزدیک به قالیباف: پروسه احیای برجام شکست خورد

به گزارش سایت خبری مدارا؛ وبگاه خبری تحلیلی نزدیکب به «محمدباقر قالیباف» نوشت مدعی شد:  هیچ خبر تازه‌ای در زمینه احیای برجام و مذاکرات هسته‌ای نشده غیر از همان پیشنهاد بورل و یادداشتی که درباره آن نوشته بود. طرف آمریکایی که گفته بود درحالی بررسی است، حرف تازه‌ای نزده و در ایران نیز بیش از کلی‌گویی اطلاعاتی داده نمی‌شود. بر همین اساس که گمان می‌رود کار برجام تمام شده باشد. برخی مثل علی بیگدلی معتقد هستند که دو طرف شکست مذاکرات را رسما اعلام نمی‌کنند تا باب دیپلماسی باز بماند، برخی هم مثل مهدی مطهرنیا می‌گویند که هیچ یک از طرفین حاضر نیست ننگ اعلام شکست مذاکرات را بپذیرد.

وجه مشترک اغلب تحلیل‌ها اما به پایان رسیدن پروسه احیای برجام است. مثلا امروز «وطن امروز» نوشته:   «پروسه ۱.۵ ساله احیای برجام یا همانطور که «راب مالی» سال گذشته آن را احیای «جسم مرده» توصیف کرد، به پایان رسیده است.»

یک منبع دیپلماتیک اسرائیلی در بیت‌المقدس که خواست نامش فاش نشود به المانیتور گفت: «بورل سعی کرد تا زمانی که می‌تواند این لحظه را به تعویق بیندازد اما او چاره دیگری نداشت. توافق روی میز است. به نظر می‌رسد ۲ طرف از تماس‌ها خسته شده‌اند و به نقطه پایانی رسیده‌اند. این منبع ارشد خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها نیز از این تحولات ناامید شده‌اند».

روزنامه جام‌جم نیز به همین‌اندازه بدبین است اما با احتیاط بیشتر موضع می‌گیرد. این روزنامه در شماره امروز خود تحت عنوان «بازی برجام اروپا در زمین آمریکا» نوشته است: « توپ اعلام توافق کردن یا نکردن توافق در زمین آمریکایی‌هاست و در صورتی که دولت خسته بایدن توانایی محقق‌کردن وعده‌ انتخاباتی خودش برای بازگشت به توافق ۲۰۱۵ را داشته باشد، این مسأله حتما در دسترس است؛ یعنی دقیقا همان نکته‌ای که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم به آن اشاره کرده و خواستار تصمیم‌گیری نهایی کاخ سفید شده است.»

این روزنامه ادامه داده: «توافق ۲۰۱۵ دو مولفه داشت؛ رفع تحریم و تضمین. دو وزنه‌ای که دولت آمریکا آن را نادیده گرفت و نقض کرد، ایران بعد از اطمینان از رفع تحریم واقعی به دنبال یک توافق پایدار است طوری که در ماه‌های آینده مثلا اکثریت جمهوریخواه مخالف برجام دوباره آن را نقض و ابطال نکنند و ماجرای تضمین جان کری تکرار نشود، بنابراین در هر دو مورد تضمین و تحریم‌ها این طرف آمریکایی است که باید تصمیم بگیرد و عمل کند.»

اخبار مرتبط:
غضنفرآبادی، نماینده مجلس: بازگشت گشت‌ارشاد به خیابان‌ها قانونی است
غضنفرآبادی، نماینده مجلس: بازگشت گشت‌ارشاد به خیابان‌ها قانونی است

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مدعی شده است که بازگشت گشت ارشاد قانونی و طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

آصفری، نماینده مجلس: آقای رافائل گروسی از رأفت جمهوری اسلامی دارد سؤاستفاده می‌کند / سفر گروسی به ایران برای ما خوشحال‌کننده نیست و اهمیتی نَدارد
آصفری، نماینده مجلس: آقای رافائل گروسی از رأفت جمهوری اسلامی دارد سؤاستفاده می‌کند / سفر گروسی به ایران برای ما خوشحال‌کننده نیست و اهمیتی نَدارد

محمدحسن آصفری مدعی شد: آقای گروسی همواره از رأفت جمهوری اسلامی سؤاستفاده کرده است. بعد از برجام قرار بود آژانس راستی‌آزمایی کند و اگر ایران به تعهداتش عمل کرده باشد،گزارشی دقیق و صادقانه بدهد اما آژانس در همه این سال‌ها نشان داد که سیاسی‌کاری می‌کند و دیدیم که گزارش‌های مغرضانه‌ای داد.

معصومه حائری‌یزدی: آقامصطفی (خمینی) درباره حجاب سختگیری نمی‌کرد
معصومه حائری‌یزدی: آقامصطفی (خمینی) درباره حجاب سختگیری نمی‌کرد

مرحوم حاج آقا مصطفی از حضور در نجف و در کنار برخی از روحانیونی که افکار متحجرانه‌ای داشتند ناراحت بود و به علت حضور برخی از این روحانیون در بیرونی امام، شاید نزدیک ۱۰ سال به بیرونی ایشان نمی‌رفت و با ناراحتی و عصبانیت و با صدای بلند می‌گفت این چه کاری است که در بیرونی می‌نشینند و چای می‌خورند و درباره گوشت و مانند آن حرف می‌زنند؟! اما بیرونی مرحوم آیت‌الله خویی را خیلی قبول داشت.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است