کد خبر : 196822
انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۸ - 15:40
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

سردار جوکار: جمهوری اسلامی به روسیه وابسته نیست/ مگر دوره قاجار و پهلوی که وابسته به یک بلوک خاص باشیم؟

نماینده مجلس انقلابی، مدعی است: ایران یک کشور مستقل و دارای قانون اساسی منسجم و رهبری مقتدر است و اصلا مگر می‌شود ما وابسته به غرب و شرق شویم؟

سردار جوکار: جمهوری اسلامی به روسیه وابسته نیست/ مگر دوره قاجار و پهلوی که وابسته به یک بلوک خاص باشیم؟

به گزارش سایت خبری مدارا؛ محمدصالح جوکار، نماینده مجلس، مدعی است: «با توجه به روندی که آمریکا در پیش گرفته به ویژه با ارزیابی سفر اخیر آقای بایدن به منطقه غرب آسیا و اظهارات نسنجیده‌اش می‌توان دریافت که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند مذاکرات به توافق برسند و نتیجه مطلوبی به دست آید. در رفتار آنها حسن نیت دیده نمی‌شود و صرفا آمریکا می‌خواهد فشار وارد کند و امتیاز بگیرد. به نظر می‌رسد آنها هنوز دنبال تحمیل خواسته‌های خود به ایران هستند و در این شرایط رسیدن به نتیجه نهایی میسر نیست».

او ادامه داد: «تمام امیدواری دولت قبل این بود که با غرب به نتیجه برسیم. واقعیت این است که دولت قبل تمام تخم‌هایش را در سبد غربی‌ها چیده بود و خب انتظار می‌رفت که هم کشور دچار ضرر شود و هم بسیاری از موقعیت‌ها در عرصه بین‌المللی از ما سلب شود. اکنون سیاست گسترش با کشورهای همسایه و قدرت‌های بزرگی مانند روسیه و چین در دستور کار است؛ ظرفیتی که می‌تواند فرصت‌های زیادی را برای ایران فراهم آورد».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «اروپا و آمریکا همچنان در یک مسیر حرکت می‌کنند و دیدیم وقتی آمریکا از برجام خارج شد، عملا اروپایی‌ها هیچ اقدامی برای ادامه برجام انجام ندادند. در عرصه بین‌الملی باید روابط بر اساس احترام متقابل بنا نهاده شود و این‌طور نیست که یک طرف هر کاری دلش خواست بکند و طرف دیگر هیچ واکنشی نداشته باشد».

او درباره القائات منفی اصلاح‌طلبان علیه سیاست خارجی دولت اظهار کرد: «برخی نیروهای داخلی وقتی بحث توافق با چین می‌شود، می‌گویند زمین‌فروشی در جریان است و وقتی با روسیه بنای همکاری گسترده داریم، می‌گویند ایران وابسته به روسیه شده است؛ درصورتی که هیچ یک از این حرف‌ها درست نیست. ایران یک کشور مستقل و دارای قانون اساسی منسجم و رهبری مقتدر است و اصلا مگر می‌شود ما وابسته به غرب و شرق شویم؟ دولت ایران هم بر اساس یک سیاست کلان در حوزه سیاست خارجی حرکت می‌کند که اصلا بحث وابستگی را در این سیاست کلان نمی‌توان مطرح کرد زیرا وجود خارجی ندارد».

جوکار در پایان گفت: «ایران در مقطع کنونی یک بازیگر مهم بین‌المللی است که کاملا تعیین‌کننده است و همه منتقدان سیاست خارجی کنونی بدانند که اکنون دوره قاجار و پهلوی نیست که ایران وابسته به یک بلوک خاص در دنیا باشد. ما دنبال تأمین منافع ملی هستیم و ارتباطمان با دنیا هم بر اساس منافع ملی‌مان تعریف می‌شود».

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است