کد خبر : 195426
انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۶ - 11:07
دسته‌بندی : اخبار ویژه، سیاسی
چاپ

عنابستانی: چرا دولت از شفافیت فرار می‌کند؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: من به شورای نگهبان انتقاد دارم، این طرح با همان نیت آمد و غلط بود اما اصل طرح خوب بود. پیشنهادات خوبی تصویب شد و چیز بدی هم تصویب نشد، آنچه در نهایت مصوب شد این بود که غیر از امنیت، بقیه موارد شفاف شود. چرا نباید شفاف شد؟

عنابستانی: چرا دولت از شفافیت فرار می‌کند؟

به گزارش سایت خبری مدارا؛ علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درخصوص طرح شفافیت قوای سه‌گانه که با ایراد مواجه شده و بازگشته است، گفت: من در زمان آمدن این طرح شفافیت قوای سه‌گانه به مطرح شدن آن نقد داشتم، چون معتقد بودم که این طرح دقیقا با این نیت آمد که طرح شفافیت آرای مجلس که در نوبت طرح در صحن بود فعلا به فراموشی سپرده شود، به این نقد داشتم. اما اینکه این اتفاق به لحاظ ماهیتی کار درستی است یا خیر؟ من می‌گویم کار درستی است.

وی ادامه داد: آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دور اول شعار شفافیت را داد، بعد آمد این را تبدیل به لایحه کرد با حدود ۹۰ ماده به مجلس فرستاد، بعد آن را پس گرفتند و مقداری روی آن کار کردند و لایحه دیگری با حدود ۶۰-۷۰ ماده آماده کردند. بعد این روزهای آخر این را تبدیل کردند به یک شفافیت با حدود ۳۰ ماده و این لایحه را فرستاد به مجلس. که این لایحه عملا هیچ شفافیتی در آن نیست، همه شفافند به جز دولت، خب این که قابل طرح نیست.

نماینده مردم سبزوار در مجلس با بیان اینکه باید دولت پیشتاز شفافیت باشد، اظهار داشت: ما می‌گوییم خود دولت به عنوان نماد حاکمیت باید پیشتاز شفافیت باشد و لایحه جامع شفافیت را بدهد. چرا ما از شفافیت فرار می‌کنیم؟

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) جزو حقوق مردم بر حاکمان این می‌داند که از همه امور حاکمیت مطلع باشند. ما افتخار می‌کنیم که شیعه مولا علی هستیم که ۱۴۰۰ سال قبل پیشتاز شفافیت در حکومت بوده است. امروز شفافیت یک تعبیر حکمرانی جدید است اما حضرت علی ۱۴۰۰ سال قبل می‌گوید حق مردم بر حاکمیت است که از همه چیز مطلع باشند غیر از مسائل مرتبط با امنیت جامعه. خب این طبیعی است و مردم هم دوست ندارد که مسائل مرتبط با امنیت‌شان علنی شود و امنیت به خطر بیفتد، اما غیر از این همه چیز در کشور شفاف باشد.

عنابستانی در ادامه تاکید کرد: مردم نامحرم نیستند، مردم از ساختار حکومت نباید کنار بروند بلکه باید احساس مشارکت در برنامه، سرنوشت، کار و حکومت خودشان داشته باشند. این اعتماد مردم را افزایش می‌دهد چرا می‌ترسیم؟

وی افزود: من به شورای نگهبان انتقاد دارم، این طرح با همان نیت آمد و غلط بود اما اصل طرح خوب بود. پیشنهادات خوبی تصویب شد و چیز بدی هم تصویب نشد، آنچه در نهایت مصوب شد این بود که غیر از امنیت، بقیه موارد شفاف شود. چرا نباید شفاف شد؟

نماینده سبزوار ادامه داد: دولت، مذاکرات دولت، مذاکرات کمیسیون‌های دولت، چرا مردم مطلع نیستند که در هیات دولت چه کسی چه می‌گوید و چه کسی برایشان تصمیم می‌گیرد؟ در کمیسیون‌های مجلس و دولت هم همینطور مشخص نیست چه کسی چه می‌گوید و برای مردم تصمیم می‌گیرند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین خاطرنشان کرد: ما هرچقدر که شفافیت را کاهش دهیم و کم کنیم، فضای ابهام و غبارآلود یعنی فضای شایعه، تخریب، تهمت و هزار جور حرف دیگر و فضای بی‌اعتمادی برای نظام جمهوری اسلامی افزایش پیدا می‌کند، من باید اینجا خواهش کنم از شورای نگهبان که با دید موسع این را نگاه کند و بعد از اینکه مجلس مصوبه را اصلاح کرد، ان‌شاءالله شورای نگهبان هم این را تایید کند.

 

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است