کد خبر : 195331
انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۵ - 11:05
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

ویژگی های سرور مجازی لینوکس

سرور مجازی در واقع، نسخه‌ای مجازی از سرور است. به بیان ساده‌تر باید گفت که در یک سرور مجاری به‌جای اینکه چند سخت‌افزار به‌صورت مستقل فعالیت کنند؛ یک نرم‌افزار آن را به چند سرور تقسیم می‌کند.

ویژگی های سرور مجازی لینوکس

سرور مجازی یا vps مخفف کلمه virtual private server به معنی سرور خصوصی مجازی است. همان‌طور که میدانید سرور، پردازشگری است که تمام اطلاعات مربوط به وب‌سایت شما را نگهداری می‌کند. سرور مجازی در واقع، نسخه‌ای مجازی از سرور است. به بیان ساده‌تر باید گفت که در یک سرور مجاری به‌جای اینکه چند سخت‌افزار به‌صورت مستقل فعالیت کنند؛ یک نرم‌افزار آن را به چند سرور تقسیم می‌کند. سرورهای مجازی بر اساس سیستم‌عامل به سه دسته تقسیم می‌شوند که شامل سرور مجازی لینوکس، سرور مجازی ویندوز و سرور مجازی میکروتیک است. سرور مجازی میکروتیک نسبت به دو مورد قبلی کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای آشنایی با سرور مجازی لینوکس که محبوب‌ترین vps مورداستفاده در ایران است با ما همراه باشید.

images_1657078002.png

سرور مجازی لینوکس چیست؟

به بیان ساده، سرور مجازی لینوکس یک vps است که سیستم‌عامل نصب‌شده روی آن، لینوکس می‌باشد. همان‌طور که می‌دانید لینوکس یک سیستم‌عامل متن‌باز (open source) است. از این‌رو تنوع برنامه‌ها و نرم‌افزارهایی که می‌توانید روی آن نصب کنید نیز بسیار زیاد است. این سرور مجازی، سخت‌افزاری قدرتمند دارد که سرعت و کیفیت بالایی را برای شما به ارمغان می‌آورد. سرور مجازی لینوکس رابط بسیار ساده‌ای دارد که باعث می‌شود استفاده راحت‌تری از آن داشته باشید.

کاربرد vps لینوکس

اغلب ما تنها کاربردی که برای سرور می‌شناسیم، وب‌سایت است. اما سوال اینجاست که چه هنگام باید برای سایت از سرور مجازی استفاده کرد؟ و دیگر کاربردهای سرور مجازی لینوکس چیست؟

  • وب سرور: اگر سایت شما بازدید بالایی دارد یا نیازمند ترافیک بالایی است؛ سرور مجازی لینوکس این امکان را به شما می‌دهد که فضای ذخیره‌سازی بیشتری داشته باشید و از پردازنده قوی‌تری استفاده کنید. استفاده از RAM اختصاصی یکی از مزایایی است که باعث می‌شود اغلب سایت‌های بزرگ به سرور لینوکس روی بیاورند.
  • اپلیکیشن سرور: در سرورهای اشتراکی، امکان نصب نرم‌افزار توسط کاربر وجود ندارد. از این‌رو، زمانی که برای راه‌اندازی اپلیکیشن نیاز به منابع خاصی هست می‌توان سرور مجازی لینوکس را استفاده کرد.
  • ایمیل سرور: یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های سرور مجازی، عدم محدودیت در ارسال ایمیل است. درصورتی‌که در سرورهای اشتراکی برای ارسال ایمیل در روز و یا حتی در هفته، محدودیت‌هایی خواهید داشت.
  • دیتابیس: دیتابیس‌ها در سرور اشتراکی، محدودیت‌هایی برای فضای ذخیره‌سازی دارند. در سرور مجازی لینوکس فضای ذخیره‌سازی که در اختیار دارید بسیار بیشتر از سرور اشتراکی خواهد بود.
  • ترید کردن: در کشور ایران به دلیل تحریم‌هایی که وجود دارد؛ امکان ترید کردن وجود ندارد. با یک سرور مجازی خارجی می‌توانید به‌راحتی اقدام به ترید کردن با بیشترین سرعت و امنیت نمایید.
  • تهیه بک آپ: با استفاده از سرور لینوکس می‌توانید از اپلیکیشن یا سایت خود بک آپ تهیه کنید و به آن دسترسی داشته باشید. لازم به ذکر است که استفاده از این سرور برای بک آپ ها بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

انتشار و ویرایش فایل‌ها به‌صورت مشترک (در صورت نیاز)، کنفرانس ویدیویی، تست نرم‌افزار، مدیریت پروژه، CRM یا مدیریت روابط مشتریان، برقراری امنیت سرور، استریم رسانه‌ای و ارتباط با VoIP از دیگر کاربردهای سرور مجازی لینوکس می‌باشد.

images_1657078077.png

ویژگی‌های برتر سرور لینوکس

انتخاب سرور مجازی لینوکس، همواره برای کاربران در اولویت قرار دارد.  برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های لینوکس که باعث شده عده زیادی به خرید سرور مجازی لینوکس روی بیاورند؛ به شرح زیر می‌باشد:

۱) امنیت بالا

امنیت همواره مهم‌ترین فاکتور در تمام ابعاد زندگی و خصوصاً دنیای مجازی و دیجیتال است. سرور لینوکس را می‌توان امن‌ترین سرور موجود در جهان نامید. خاصیت متن(منبع) باز بودن لینوکس باعث می‌شود که به کاربران، توانایی شناسایی باگ‌ها و مشکلات امنیتی داده شود. کاربران نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن، برای افزایش امنیت درصدد رفع این مشکلات برمی‌آیند. ویروس‌ها کوچک‌ترین شانسی برای نفوذ در لینوکس ندارند و بدافزارها نیز وضعیتی مشابه دارند. درنهایت می‌توان گفت اگر امنیت سایت شما مورد تهدید است؛ استفاده از سرور مجازی لینوکس بهترین گزینه است.

۲) استفاده و مدیریت آسان

محیط لینوکس دارای پیچیدگی‌های جزئی برای افراد تازه‌کار است. اما سرور مجازی لینوکس کاربری به‌مراتب ساده‌تر دارد. لینوکس محیطی مناسب برای توسعه‌دهندگان وب یا همان Web developers می‌باشد. برنامه‌نویس‌ها در محیط لینوکس می‌توانند برای مشکلات و مسائل، راه‌حل سفارشی ایجاد کنند و یا کد منبع را تغییر دهند.

۳) منابع اختصاصی و حریم خصوصی

در سرور لینوکس ظرفیت رم، فضای هارددیسک و پردازنده به‌صورت کامل در اختیار شماست. از این‌رو هیچ محدودیتی در نصب و حذف برنامه‌ها نخواهید داشت. یکی دیگر از مزایای منابع اختصاصی، امکان اختصاص دادن منابع بیشتر به نرم‌افزارها است. پوشش بیشتر ترافیک نیز به دلیل استفاده از منابع اختصاصی در سرور لینوکس می‌باشد. لینوکس به اطلاعات بسیار ناچیزی در مورد کاربران خود دسترسی دارد و خطری برای حریم خصوصی ایجاد نمی‌کند. قابلیت تنظیم منعطف لینوکس نیز به شما اجازه می‌دهد؛ برنامه‌هایی که مورد اعتمادتان نیست را حذف کنید تا احساس امنیت بیشتری داشته باشید.

images_1657078105.png

۴) مقرون‌به‌صرفه

از آنجا که لینوکس، متن‌باز است شما احتیاجی به پرداخت هزینه‌های ماهانه نخواهید داشت. تنظیم و به‌روزرسانی سرور مجازی لینوکس بسیار ارزان است. در واقع شما دارای یک سرور مجازی هستید که می‌توانید با توجه به نوع نیازهای خود، هزینه‌ها را کنترل و شخصی‌سازی کنید. یکی دیگر از جذابیت‌های سرور لینوکس ارائه برنامه‌های رایگان مانند دسکتاپ است که می‌توانید به‌صورت رایگان از آن استفاده کنید. همچنین پشتیبانی از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، دروپال و جوملا از بهترین بخش‌های این سرور می‌باشد که به‌صورت رایگان قادر به دسترسی به آن خواهید بود.

۵) ثبات و پایدار بودن

لینوکس یک سیستم‌عامل همواره پایدار است که احتمال بسیار ضعیفی برای خرابی دارد. قابلیت راه‌اندازی مجدد که منجر به ایجاد خطاها و خرابی‌هایی می‌شود؛ در لینوکس وجود ندارد. حتی برای تغییر پیکربندی (سیستم یا برنامه) در لینوکس شما هیچ احتیاجی به راه‌اندازی مجدد نخواهید داشت. یکی دیگر از عوامل ثبات در لینوکس این است که اگر طی یک فرایند متوجه رفتار غیرطبیعی آن شدید؛ می‌توانید با استفاده از دستورات، سیگنالی برای حذف تأثیرات آن عملکرد بفرستید.

۶) انعطاف‌پذیری

سرور مجازی لینوکس شامل طیف وسیعی از ابزارهای کاربردی است که به شما قابلیت‌هایی مانند نصب نرم‌افزار، مدیریت سرور، مدیریت شبکه، افزودن کاربر جدید، مدیریت دیسک و بررسی عملکرد را می‌دهد. به دلیل منبع باز بودن لینوکس، شما می‌توانید از طریق کد منبع برنامه‌هایی را ایجاد کرده و یا حتی فایلی را نصب کنید. لینوکس به شما امکان تنظیم سرور با توجه به نیازتان را می‌دهد. هر زمان که احتیاج داشتید می‌توانید منابع بیشتری را در اختیار سرور قرار دهید. از دیگر مزایای لینوکس می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  1. قابلیت اصلاح و بهبود برای بهبوددهندگان سایت.
  2. پشتیبانی از زبان برنامه‌نویسی php، python و بسیاری زبان‌های محبوب و پرکاربرد.
  3. نصب و حذف برنامه‌های دلخواه به دلیل اختصاصی بودن منابع و جدا بودن از دیگر کاربران.
  4. پشتیبانی از کنترل پنل سی پنل، دایرکت ادمین و پلسک.
  5. پشتیبانی اختصاصی.
  6. دسترسی به روت.
  7. میزبانی از چند سایت مختلف.
  8. عملکرد بالا و متعدد در چند فعالیت بدون ایجاد مشکل.
  9. قابلیت اشتراک‌گذاری سرور لینوکس با کاربران دیگر بدون پایین آمدن آپ تایم uptime.

images_1657078037.png

خرید سرور مجازی لینوکس

یکی  از مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید سرور مجازی لینوکس باید به آن توجه کنید؛ معتبر بودن سایت موردنظر شماست. ممکن است شما اطلاعات زیادی در مورد محیط لینوکس و نحوه کار کردن در آن نداشته باشید؛ بنابراین بهتر است از خدمات شرکتی بهره بگیرید که پشتیبانی قابل قبولی دارد. آسام سرور علاوه بر اعتبار بالا، پشتیبانی دائمی و به‌صورت شبانه‌روزی از طریق تلفن، چت آنلاین و تیکتینگ را به مشتریان خود ارائه می‌کند. از این‌رو مشکلات و سؤالات شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع خواهد شد. در صورت نیاز نیز می‌توانید از آموزش‌هایی که در آسام سرور به آدرس اینترنتی https://asamserver.com/vps-server/linux برای شما مهیا شده است؛ بهره ببرید. آسام سرور پلن های متعددی برای سرور لینوکس خود ارائه می‌کند که خریدی آسان و ارزان را برای شما به ارمغان میاورد.

اخبار مرتبط:
عباس عبدی: حاکمیت باید به مردم و مطالبات آنان گوش کند / جذب حمایت داخلی از حمله ایران به اسرائیل با برخورد با زنان در تعارض است
عباس عبدی: حاکمیت باید به مردم و مطالبات آنان گوش کند / جذب حمایت داخلی از حمله ایران به اسرائیل با برخورد با زنان در تعارض است

عباس عبدی نوشت:‌ حمایت داخلی از این اقدام از دو طریق ممکن است. اول احترام گذاشتن به مردم و مطالبات آنان. روشن است که وضعیت کنونی در مواجهه با زنان و با این ویدیوهایی که منتشر شده در تعارض با این مساله است.

بررسی هزینه های پنهان در بازسازی ساختمان
بررسی هزینه های پنهان در بازسازی ساختمان

علاوه بر هزینه هایی که به طور معمول برای بازسازی یک ساختمان محاسبه می‌شود، معمولا هزینه های پنهان نیز در طول پروژه های بازسازی ساختمان ایجاد می‌شود. این هزینه‌ها، تحت تاثیر عواملی مانند شرایط پروژه، اتفاقات غیرمنتظره و نیازهای اضافی در طول فرآیند بازسازی به وجود می‌آیند.

انسیه خزعلی: دنبال آموزش زیست عفیفانه هَستیم
انسیه خزعلی: دنبال آموزش زیست عفیفانه هَستیم

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوردر مورد اقدامات معاونت امور زنان برای حجاب و عفاف گفت: در زمینه حجاب، کار اجرایی انجام نمی‌دهیم؛ دنبال فرهنگ‌سازی هستیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است