کد خبر : 195281
انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۴ - 14:22
چاپ

موارد سرپایی کرونا به سرعت در حال افزایش است

رییس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی می گوید: تمامی کسانی که امروز علایم سرماخوردگی را تجربه می کنند اومیکرون گرفته اند. این بیماری اومیکرون است که در هوایی به این گرمی می چرخد.

موارد سرپایی کرونا به سرعت در حال افزایش است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ حمید عمادی کوچک، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و رییس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی می گوید: تمامی کسانی که امروز علایم سرماخوردگی را تجربه می کنند اومیکرون گرفته اند. این بیماری اومیکرون است که در هوایی به این گرمی می چرخد.

متن گفت وگو را در ادامه می خوانید:

_ گفته می شود آمار مبتلایان به کرونا در کشور در حال افزایش است. آیا سویه های جدیدی شناسایی شده یا سویه قالب همچنان اومیکرون است؟

همان اومیکرون است ولی اومیکرون امروز زیر مجموعه های مختلفی دارد و بی ای وان و بی ای تو منتشر شد و امروز دو مدل بی ای فور و بی ای فایو در کل دنیا در حال شایع شدن هستند.

_ آیا این وضعیت به دلیل عدم استفاده از ماسک است؟

بله، بیماری بین افراد در گردش است. خوشبختانه بیماری کشنده نیست و بیمار را بدحال نمی کند تا مجبور به بستری کردن بیمار باشیم. ما آمار موارد رسمی کرونا را در اختیار داریم که موارد بستری در بیمارستان و مواردی با نتیجه آزمایش مثبت هستند ولی موارد سرپایی هیچ وقت اعلام نمی شوند. امروز چون در بیمارستان بستری نداریم آمار ما کم نشان داده می شود ولی موارد سرپایی بسیار زیاد است. جالب است که در میان بیماران، بسیاری از افرادی که مبتلا شده اند از ترکیه آمده اند یا از مبادی دیگری با هواپیمایی ترکیش به ایران برگشته اند. گفته می شود که آنجا پایان کرونا اعلام شده بوده و کسی دیگر ماسک نمی زند. ترکیه برای جذب توریست تمامی محدودیت ها را برداشته و اعلام کرده ابتلا به کرونا ندارد. درحالیکه هواپیماها، محلی برای شیوع بیماری کرونا است. این افراد به کشور برگشته و تمامی اقوام و نزدیکان خود را آلوده کرده اند.

_ در داخل کشور نیز می بینیم بسیاری دیگر از ماسک استفاده نمی کنند. حتی در بین کادر درمان و یا در داروخانه ها نیز وضعیت به همین صورت است. آیا باید از این پس به کرونا به شکل یک سرماخوردگی عادی نگاه کرد؟

کسانی که ماسک نمی زنند منطق و استدلال هایی دارند. ما در کمیته کشوری کرونا حرف های دو طرف را شنیده ایم و کلاهمان را قاضی کردیم. مخالفان استفاده از ماسک می گویند این بیماری کشنده نیست و نوع خفیف شایع شده است و بهتر است مردم این بیماری را بگیرند و مواجهه ای پیدا کنند و مصونیتی نسبی برایشان ایجاد شود. از طرفی ماسک هزینه دارد اگر یک خانواده سه یا چهار نفره روزی یکی دو ماسک بزنند روزانه هزینه ای به این خانواده تحمیل می شود. ماسک آلودگی محیط زیستی ایجاد می کند. مردم از ماسک خسته شده اند و استدلال هایی دارند و از این رو ضرورتی ندارد که امروز سختگیرانه استفاده از ماسک را اجباری کنیم. نقطه مقابل این است که بیماری تمام نشده و در حال گردش است و ما نمی دانیم بیماری در آینده چه رفتاری از خود نشان خواهد داد؟! امروز درصد قابل توجهی واکسن زده اند اما اگر شش ماه از اثر واکسن ها بگذرد بدن ما مجددا حساس می شود و بعد از پایان تابستان که باز دوره ای از آخرین واکسن گذشته و با شروع فصل سرما احتمالا بیماری مجددا شایع خواهد شد. این نکته که به مردم بگوییم کرونا تمام شده و ماسک ها را بردارید این نتیجه را دارد که مردم دیگر ماسک نخواهند زد همانطور که امروز هم می بینید ولی نظر کمیته علمی این بود که در فضاهای آزاد ماسک واجب نیست ولی در فضاهای بسته ای مثل مترو و اتوبوس و در بیمارستان ها و چنین مراکزی هنوز هم باید ماسک زد. اگر کسی واکسن نزده است باید برود و واکسن بزند.

_ گفته می شود این واکسن ها تاثیری بر اومیکرون ندارد.

اینطور نیست که تاثیری نداشته باشد و زدن آن از نزدن بهتر است. بعد از تزریق واکسن ابتلا به این صورت نخواهد بود که بستری شوند. واکسن برای افرادی که سن بالایی دارند و یا بیماری های زمینه ای دارند توصیه می شود. اومیکرون در کشور های غربی کشت و کشتار ایجاد کرده و می کند. ولی امروز مرگ و میری آنچنانی وجود ندارد. چون امروز این سوشی در ایران کشنده نیست و البته ما واکسن زدیم و ایمنی نسبی پیدا کردیم. درست است که این واکسن ها صددرصد پیشگیری کننده نیستند ولی حداقل از ابتدا به فرم های کشنده جلوگیری می کنند.

_ با توجه به اینکه در فصل سرما قرار نداریم آیا علایم سرماخوردگی در این فصل از سال را می توان به اومیکرون نسبت داد؟

تمامی کسانی که امروز علایم سرماخوردگی را تجربه می کنند اومیکرون گرفته اند. این بیماری اومیکرون است که در هوایی به این گرمی می چرخد.

_ گفته می شود آنتی بادی ایجاد شده در بدن بعد از ابتلا به اومیکرون تنها دو هفته مصونیت ایجاد می کند و بعد از این مدت امکان ابتلای دوباره وجود دارد.

بله بعد از مدتی باز ابتلای مجدد داریم ولی در این ابتلای مجدد بدن با بیماری نا آشنا نیست و همین باعث می شود بیماری جدی و یا کشنده نباشد.

 

اخبار مرتبط:
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

تاجگردون: ۹۰% مردم زیر خط فقر هستند / لایحه عفاف و حجاب اولویت اول تا پنجم مملکت هم نیست
تاجگردون: ۹۰% مردم زیر خط فقر هستند / لایحه عفاف و حجاب اولویت اول تا پنجم مملکت هم نیست

غلامرضا تاجگردون گفت: اولویت کار مجلس باید این باشد که چگونه می‌توان آرای از دست رفته نظام را مجدد به نظام برگرداند. درست یا غلطش را هم کار ندارم اما بالاخره ۶۰ درصد رأی ندادند و در انتخابات شرکت نکردند. این ۶۰ درصد را نباید رها کرد. نمی‌شود بگوییم به حاکمیت حداقلی توجه کنیم و کاری به این ۶۰ درصد نداشته باشیم.

حسین مرعشی: رئیسی به دَرد این می‌خورد که در مجلس سخنرانی کند
حسین مرعشی: رئیسی به دَرد این می‌خورد که در مجلس سخنرانی کند

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از گفتگوی نوروزی به سوالاتی درباره رأی نیاوردن چهره های شاخصی چون باهنر و ریزش رأی قالیباف واکنش نشان داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است