کد خبر : 195261
انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۴ - 12:43
دسته‌بندی : اخبار ویژه، اقتصادی
چاپ

خط تولید واکسن کووپارس تعطیل شد/ ۶۳۰ میلیارد تومان از بیت‌المال حیف و میل شد

معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به عدم انجام تعهدات وزارت بهداشت در قبال واکسن کووپارس از تعطیلی خط تولید این واکسن خبر داد.

خط تولید واکسن کووپارس تعطیل شد/ ۶۳۰ میلیارد تومان از بیت‌المال حیف و میل شد

به گزارش سایت خبری مدارا؛ «محمدحسین فلاح مهرآبادی» معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به توقف خط تولید کرونا کووپارس این مؤسسه اظهار کرد: دلیل این کار نیز این بود که واکسن کرونا در کشور بازار ندارد. کالایی هم که بازار نداشته باشد خط تولید آن تعطیل می‌شود.

فلاح ادامه داد: وزارت بهداشت در بهمن‌ماه به ما اعلام کرد، که ۳.۵ میلیون دوز واکسن تولید کنید تا قرارداد خرید آن را امضا کنیم، مؤسسه رازی نیز این واکسن‌ها را تولید کرد، اما خبری از قرارداد خرید نشد و الان این واکسن‌ها در انبارهای مؤسسه رازی هستند که براساس قیمت ۱۸۰ هزار تومانی که برای هر دوز این واکسن در نظر گرفته شد، ۶۳۰ میلیارد تومان هزینه تولید این ۳.۵ میلیون دوز واکسن شده است.

سخنگوی طرح واکسن کووپارس یادآور شد: اجازه صادرات برای واکسن رازی نیز زمانی داده شد که دیگر بازار دنیا با اشباع واکسن مواجه شد و از سوی دیگر وضعیت بیماری نیز در جهان رو به افول رفت.

وی تأکید کرد: ما بر اساس درخواست و نامه وزارت بهداشت در بهمن‌ماه، ۳.۵ میلیون دوز واکسن تولید کردیم. در اسفندماه همه این ۳.۵ میلیون دوز آماده بود، اما پس از آن وزارت بهداشت نه قراردادی امضا کرد و نه واکسن‌ها را از ما خریداری کرد. در حال حاضر نیز که وزارت بهداشت برنامه تزریق دوز چهارم واکسن کرونا را دارد، از قبل واکسن‌های مورد نیاز خود را خریداری کرده و در انبارهایش موجود است.

فلاح با بیان اینکه وزارت بهداشت باید به تعهدات خود عمل کند، گفت: رئیس جمهور تأکید کردند که بدهی‌های مربوط به واکسن و معوقات واکسن‌سازان پرداخت شود، اما وزارت بهداشت به این تعهد عمل نکرده است.

وی تأکید کرد: واکسن رازی متعلق به یک مؤسسه دولتی است و از بیت‌المال برای این واکسن هزینه شده است بر همین اساس باید تدبیر بهتری انجام می‌شد، اگر به واکسن نیاز نبود چرا به شرکت‌های دولتی و خصوصی درخواست تولید این واکسن داده شد، اکنون نیز این واکسن تولید شده است و باید نسبت به تعهدات ایجاد شده واکنش نشان دهند. اگر این مسأله جبران نشود در مورد برنامه‌های بعدی، شرکتی برای همکاری با وزارت بهداشت قدم جلو نمی‌گذارد.

فلاح ادامه داد: ما قبلا ۵ میلیون دوز واکسن را برای وزارت بهداشت تولید کرده و به آن‌ها داده‌ایم. پس از دستور رئیس جمهور قرار بود تا پایان خردادماه ۵۰ درصد این مطالبات مربوط به این ۵ میلیون دوز واکسن ما و سایر واکسن‌های خریداری شده از سوی دیگر واکسن سازان پرداخت شود، اما تا امروز تنها ۱۰ درصد آن پرداخت شد.

وی بیان کرد: شش ماه درخواست ما برای مجوز مصرف واکسن کرونا با تأخیر مواجه شد، این در حالی بود که تمامی مدارک و مستندات ما آماده بود. مسئولان وقت وزارت بهداشت باید در این رابطه پاسخگو باشند که به چه دلیل صدور مجوز واکسن رازی را به تأخیر انداختند.

وی در ادامه با انتقاد از نبود برنامه و دیپلماسی مشخص برای صادرات واکسن کرونا گفت: در داخل کشور هم برنامه مشخصی برای واکسیناسیون وجود ندارد. الان مشخص نیست واکسن‌هایی که در انبارهای وزارت بهداشت موجود است تا کی تاریخ انقضا دارند، چه میزان از واکسن‌سازهای داخلی خرید کرده‌اند، چه میزان از آن‌ها را موجود دارند و چه میزان را تزریق کرده‌اند؟

فلاح تأکید کرد: در مجموع حمایت خوبی از واکسن‌سازهای ایرانی نشد، این نیاز به یک هوشمندی در برنامه ریزی دارد. با این حال انتظار ما از مسئولان وزارت بهداشت این است که به تعهدات خود عمل کنند و مطالبات شرکت‌ها را پرداخت کند تا مشکلات این شرکت‌ها حل شود.

اخبار مرتبط:
زمان واریز مرحله جدید سود سهام عدالت مشخص شد
زمان واریز مرحله جدید سود سهام عدالت مشخص شد

سود مرحله‌ی دوم که در پایان سال گذشته به سهامداران عدالت پرداخت شد، به سه علت کمتر از واریزی مرحله‌ی اول در آذرماه بود. این سه عامل شامل فروش سهام در سال گذشته توسط کارگزاری‌ها به درخواست متقاضی، تفاوت سبد سهام افراد و عدم واریز توسط هشت شرکت بود.

شریعتی، عضو اتاق بازرگانی: در دنیا فقط جیبوتی پنجشنبه‌ها تَعطیل است
شریعتی، عضو اتاق بازرگانی: در دنیا فقط جیبوتی پنجشنبه‌ها تَعطیل است

عضو اتاق بازرگانی از مخالفت این نهاد کارفرمایی با تعطیلی روزهای پنج‌شنبه به جای شنبه می‌گوید و معتقد است تعطیلی پنج‌شنبه‌ها فاصله ایران و جهان را بیشتر می‌کند.

ادعای عجیب وزیر صمت / علی‌آبادی: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم / ما به واردات خودرو افتخار نمی‌کنیم
ادعای عجیب وزیر صمت / علی‌آبادی: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم / ما به واردات خودرو افتخار نمی‌کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حدود ۵۰ هزار خودرو وارداتی در گمرکات کشور وجود دارد گفت: مشکل فعلی برای واردات خودرو نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است