کد خبر : 194955
انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۸ - 18:16
دسته‌بندی : سیاسی، پیشنهاد سردبیر
چاپ

سعید جلیلی به صورت مشروط موافق مذاکره و توافق است

نقوی حسینی گفت : آقای جلیلی چندین سال برای حصول یک توافق هسته ای بین ایران و ۱+۵ تلاش کرد بنابراین اگر واقعا عقیده او این بود که اصلا نباید مذاکره ای انجام شود، سال ها وقتش را به مذاکره اختصاص نمی داد، آن را دنبال نمی کرد و حتی به توافقاتی با ۱+۵ نمی رسید چون آقای جلیلی و تیمش با ۱+۵ درباره خیلی موضوعات توافق کرده بودند.

سعید جلیلی به صورت مشروط موافق مذاکره و توافق است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ مذاکرات برجامی بعد از ماه ها توقف از سر گرفته شد. این روزها تحلیل و پیش بینی درباره نتیجه مذاکرات از سوژه های داغ رسانه ها به حساب می آید. برخی معتقدند «چون تیم مذاکره کننده هسته ای از سعید جلیلی خط می گیرند و او مخالف مذاکرات و حتی ماندن در معاهده NPT است، این دور از گفتگوها نیز به نتیجه نمی رسد.»

سیدحسین نقوی حسینی درباره صحت خطی‌دهی سعید جلیلی به علی باقری برای به شکست کشاندن مذاکرات احیای برجام گفت: امکان دارد که آقای جلیلی به شکل و قالب مذاکرات انتقاد داشته باشد اما اینکه مطرح می شود «او مخالف مذاکرات است و اعتقاد دارد باید این مذاکرات شکست بخورد و ما از NPT خارج شویم»، این بحث دیگری است و اساسا معقول به نظر نمی آید چون با سوابق کاری و اظهارنظرهای او نمی خواند.

وی افزود: آقای جلیلی چندین سال برای حصول یک توافق هسته ای بین ایران و ۱+۵ تلاش کرد بنابراین اگر واقعا عقیده او این بود که اصلا نباید مذاکره ای انجام شود، سال ها وقتش را به مذاکره اختصاص نمی داد، آن را دنبال نمی کرد و حتی به توافقاتی با ۱+۵ نمی رسید چون آقای جلیلی و تیمش با ۱+۵ درباره خیلی موضوعات توافق کرده بودند.

رئیس ستاد انتخاباتی استان تهران سعید جلیلی در سال ۹۲ بیان کرد: آقای جلیلی در کمیسیون ویژه برجام حاضر شد و اعلام کرد «ما به توافقات خیلی بهتری از برجام رسیده بودیم، برجام عقب نشینی زیادی از آن توافقاتی است که ما به آنها رسیده بودیم اما توافق نهایی را اعلام نکردیم چون امتیازات بیشتری از طرف های مقابل می خواستیم.»

وی افزود: بعید به نظرم می رسد آقای جلیلی مخالف مذاکرات، در پی شکست مذاکرات، عدم توافق یا حتی خروج از NPT باشد. البته آقای جلیلی ممکن است به تیم مذاکره کننده مشورت بدهد که از این روش ها برای فشار به طرف مقابل استفاده کنند. بالاخره تهدید خروج از NPT و ورود مجلس به این موضوع با هدف کمک به تیم دیپلماسی تاکتیک هایی است که می شود از آنها استفاده کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: بارها مشاهده کردیم در مقاطعی کنگره آمریکا با تصویب یک مصوبه علیه ایران به کمک تیم دیپلماسی کشورشان آمده است تا فشار بر ایران بیشتر شود و پای میز مذاکره امتیاز بدهد. الان ما هم می توانیم همین کار را انجام دهیم اما مجلس در این زمینه انصافا فعال نیست؛ در صورتی که می تواند در مذاکرات خیلی نقش مهمتری ایفا کند.

وی ادامه داد: مجلس باید طرح هایی را در دستور کار خود قرار دهد که طرف مقابل نگرانی بیشتری درباره عواقب عدم توافق پیدا کند و تصمیم بگیرد هر طور شده توافق را انجام دهد. در مجموع آنچه آقای جلیلی مطرح می کند درباره قالب، تاکتیک ها و مفاد مذاکرات است تا توافق عزتمندی شود که به نظرم درست هستند.

نقوی حسینی تأکید کرد: آمریکایی ها در وضعیت کنونی برای خروج از بن بست به شدت نیازمند این توافق هستند. آنها اگر جمهوری اسلامی ایران را رها کنند قطعا ضرر خواهند کرد بنابراین خیلی نگران این موضوع هستند. اگر آنها قصد توافق دارند باید خواسته های ایران را بپذیرند. الان زمانی خوبی برای جمهوری اسلامی ایران است که به توافق عزتمند و با شرایط بسیار خوب برسد.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است