کد خبر : 194425
انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۳۱ - 17:03
دسته‌بندی : اسلاید، سیاسی
چاپ

غرضی: شهید چمران اصلاً متخصص جنگ نبود/ مگر مهندس برق می‌تواند از پس جنگ بربیاید؟/ چمران هیچ نقشی در آزادسازی سوسنگرد نداشت

وزیر نفت در دوران جنگ تحمیلی و وزیر پست و تلگراف و تلفن در دولت سازندگی مدعی است: عملیات‌های جنگ ما با صدام باید در دست افراد متخصص و جنگی می‌بود و متاسفانه آقای چمران اصلاً متخصص جنگ نبودند! او مهندس برق بود، مگر مهندس برق می‌تواند از پس جنگ بر بیاید؟ اگر قرار بود که جنگ دست افراد غیر متخصص باشد که الان از صدام شکست خورده بودیم!

غرضی: شهید چمران اصلاً متخصص جنگ نبود/ مگر مهندس برق می‌تواند از پس جنگ بربیاید؟/ چمران هیچ نقشی در آزادسازی سوسنگرد نداشت

به گزارش سایت خبری مدارا؛ «برخی افراد از جمله سیدمحمد غرضی در زمان استانداری خوزستان، چمران را اذیت می‌کردند.» این اظهارات مرحوم ابراهیم یزدی در مصاحبه چند سال پیشش در خصوص شهید چمران است؛ اظهاراتی که از طرف استاندار وقت خوزستان نه تنها رد شد بلکه وی ادعا کرد که شهید چمران هیچ تخصصی در زمینه جنگ نداشت!

 

در همین رابطه با محمد غرضی از بنیانگذاران سپاه پاسداران و استانداز خوزستان در زمان جنگ تحمیلی در خصوص دلایل اختلاف وی با شهید چمران به گفت‌وگو نشستیم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه خواهید خواند!

 

 

*آقای غرضی! چند سال پیش آقای ابراهیم یزدی در گفت‌وگویی ادعا کردند که شما شهید چمران را زیاد اذیت می‌کردید! نظر شما در این خصوص چیست؟

 

بنده آن زمان استاندار خوزستان بودم و آقای چمران به آنجا آمده بود و به بچه‌های ما در جبهه کمک می‌کرد! متاسفانه آقای چمران با بنده هماهنگ نبود و شروع به انجام عملیات‌های نظامی می‌کرد! خاطرم است که عملیات فکه بودیم و میان ایران و صدام تبادل آتش برقرار بود، آقای چمران از راه رسید و گفت که می‌خواهم فرمانده فکه را عوض کنم! بنده به آقای چمران گفتم که در حال حاضر وضعیت خوب نیست مقداری صبور باش اما متاسفانه ایشان اصلا به بنده گوش نمی‌داد و هماهنگ نبود! دقیقا چند روز بعد از این گفت‌وگو جنازه‌اش را آوردند. مسائل مربوط به جنگ نیاز به افراد متخصص دارد اما متاسفانه آقای چمران متخصص جنگ نبود. او اصلا کارهایش را با منی که استاندار خوزستان بودم، هماهنگ نمی‌کرد! بالاخره جنگ بود ما هم مسئولیت داشتیم و باید به وظیفه‌یمان عمل می‌کردیم!

 

 

 

*مرجع این اختلاف‌ها نمی‌تواند به اختلاف گروه لیبی و عمل برگردد؟

 

عملیات‌های جنگ ما با صدام باید در دست افراد متخصص و جنگی می‌بود و متاسفانه آقای چمران اصلاً متخصص جنگ نبودند! او مهندس برق بود، مگر مهندس برق می‌تواند از پس جنگ بر بیاید؟ اگر قرار بود که جنگ دست افراد غیر متخصص باشد که الان از صدام شکست خورده بودیم!

 

*یعنی به اعتقاد شما آقای چمران در حوزه جنگ هیچ تخصصی نداشت؟

 

به هیچ وجه؛ ایشان مهندس برق بودند نه متخصص جنگ؛ البته مدتی هم مشاور آقای صدر بودند!

 

 

 

*پس آن جنگ‌های چریکی که در لبنان شرکت داشتند؟

 

ایشان در هیچ جنگی در لبنان شرکت نداشت، او فقط مشاور آقای صدر بودند، همین! بنده خودم آن زمان در لبنان بودم! آقای چمران فقط معروف به یک فرد جنگی بودند، همین!

 

 

 

*یعنی آقای چمران هیچ نقشی در آزادسازی سوسنگرد نداشت؟

به هیچ وجه او هیچ نقشی در آزادسازی سوسنگرد نداشت! آقای چمران در جنگ خرمشهر، آبادان و سوسنگرد هیچ نقشی نداشت و فقط به‌دنبال جریان آب بود، همین! حالا دیگر بنده خدا مرده است بهتر است پشت سر مرده صحبت نکنیم.

 

*آقای غرضی! بالاخره این بخشی از تاریخ است و باید به ابهامات پاسخ داده شود!

 

تاریخ را که براساس اشخاص نمی‌ نویسند!

 

*بالاخره این یک تاریخ شفاهی است اما یک سوال دیگری که در حال حاضر مطرح است این است که منشا اختلاف گروه موسوم به لیبی با آقای چمران چه بوده است؟

 

بنده گروه موسوم به لیبی را نمی‌شناسم. قذافی متهم به این است که آقای صدر را از میان برداشت. جریان‌های مختلفی آن زمان فعالیت داشتند که بنده اطلاعی در این خصوص ندارم.

 

*یعنی این گروه هیچ ربطی به شهادت آقای چمران نداشته؟

 

به هیچ وجه؛ بنده جریان شهادت آقای چمران را توضیح دادم. اگر حرف من قبول دارید که هیچ اگر ندارید از فرد دیگری سوال بپرسید!

 

*یعنی نمی‌خواهید توضیحی در خصوص شهادت آقای چمران بدهید؟

 

بنده هر آنچه که نیاز بود را گفتم؛ دیگر چیزی برای گفتن ندارم.

اخبار مرتبط:
روزنامه دولت: عملکرد روحانی در شورایعالی امنیت ملی افتضاح بود؛ عملکرد رئیسی عالی است
روزنامه دولت: عملکرد روحانی در شورایعالی امنیت ملی افتضاح بود؛ عملکرد رئیسی عالی است

روزنامه ایران با تعریف و تمجید از عملکرد رئیسی در شورای عالی امنیت ملی به حسن روحانی حمله کرده است!

فضائلی: در حوزه حجاب کار‌های بی‌قاعده نباید صورت بگیرد
فضائلی: در حوزه حجاب کار‌های بی‌قاعده نباید صورت بگیرد

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب گفت: به تازگی برخی مسؤولان به دلیل کار‌های بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر دریافت کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است