کد خبر : 193833
انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۴ - 12:46
دسته‌بندی : اخبار ویژه، سیاسی
چاپ

واکنش سخنگوی دولت به تجمعات اعتراضی بازنشستگان/ بهادری جهرمی: اگر حرفی وجود دارد باید از مسیر قانونی و رسمی پیگیری شود

سخنگوی دولت تاکید کرد: در حوزه‌ای اگر حرفی وجود دارد باید از مسیر قانونی و رسمی پیگیری شود دولت با دقت آن را پیگیری خواهد کرد. دولت پیگیر مطالبات به حق و قانونی مردم خواهد بود.

واکنش سخنگوی دولت به تجمعات اعتراضی بازنشستگان/ بهادری جهرمی: اگر حرفی وجود دارد باید از مسیر قانونی و رسمی پیگیری شود

به گزارش سایت خبری مدارا؛ علی بهادری جهرمی  سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اشاره به سفر رؤسای جمهور چند کشور به ایران در هفته جاری گفت: پس از سفر رؤسای جمهور ونزوئلا و تاجیکستان به کشورمان در راستای تقویت دیپلماسی فعال، امروز رئیس‌جمهور ترکمنستان به کشور ما خواهد آمد و هفته دیگر هم رئیس‌جمهور کشور قزاقستان به کشورمان خواهد آمد. این رفت و آمدها آثار قابل توجهی داشته است. مثبت شدن تراز تجاری کشور در دو ماه ابتدایی سال در  راستای توسعه دیپلماسی متوازن است. دولت در تکاپوی بهره‌برداری از ابزارهایی است که تاکنون کمتر به آن توجه شده است.

وی گفت: ما در هفته اخیر مصوباتی در هیات وزیران داشتیم. دومین آیین نامه در  راستای تحقق شعار سال در حمایت از تولید دانش بنیان به تصویب هیات وزیران رسید. دو آیین نامه دیگر هم در این زمینه به زودی به تصویب دولت می رسد.

بهادری جهرمی یادآور شد: در خصوص شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به منظور توانمندسازی این شورا ترکیبات آن تغییر کرد. معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور نیز به ترکیب این شورا و رئیس  کل نیروهای مسلح و یا معاون ایشان نیز در راستای حل مشکلات مشمولان نظام وظیفه به ترکیب شورا اضافه شد.

سخنگوی دولت در نشست خبری خود با تایید استعفای عبدالملکی  بیان کرد: روز گذشته آقای عبدالملکی برای دومین باز استعفای خودشان را تقدیم رئیس‌جمهور کردند که آقای رئیس‌جمهور پذیرفتند. برای ایشان آرزوی موفقیت و از تلاش جهادی ایشان تقدیر می کنیم.

وی ادامه داد: البته آقای دکتر عبدالملکی به همکاری خودشان را با دولت ادامه داده و از امروز هم در سمت مشاور رئیس جمهور خواهد بود و آقای محمد هادی زاهدی وفا استاد شناخته شده علم اقتصاد به عنوان سرپرست این وزارتخانه پذیرفته و منصوب شدند. آقای زاهدی‌وفا پیش از این تعامل و همکاری نزدیکی با دولت داشته‌اند. معاونت اقتصادی وزیر اقتصاد، عضویت در شورای عالی دفاع و تامین اجتماعی عضویت در ستاد تنظیم بازار و … برخی از سوابق ایشان است.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت ایجاد گشت ارشاد برای مدیران گفت: مسئله گشت ارشاد ناظر به موضوع تخلفات و ناظر به عملکرد مدیران خواهد بود که تاکنون این کار به طور سازمانی انجام‌ شده است و در ۲ وزارتخانه هم کارهایی انجام شده است. مثلا در حوزه خودرو نظارت‌هایی انجام شده است که پرونده‌هایی هم تشکیل شده است. در برخی جاهای دیگر هم در خصوص انتصاب‌ها نظارت صورت گرفت و برخی از برکناری‌ها برای این مورد بود.

وی در خصوص اعتراضات در بازار لوازم خانگی گفت: قانون‌گذار قانونی گذاشته که تراکنش‌ها در دستگاه کارت‌خوان به منزله فروش محسوب می‌شود و چون این تکلیفی است که قانون‌گذار تعیین کرده است در ابتدای مشکلاتی پیش خواهد آورد .دولت برای محاسبه مالیات مکلف بوده بر اساس قانون تراکنش پوزها را مدنظر قرار دهد.

سخنگوی دولت بیان کرد: مبنای دولت در بررسی مالیات  همکاری و همیاری با اصناف است. به عنوان مثال حدود یک میلیون نفر که مشمول مالیات بودند ۵۵۰ هزار نفر از این عزیزان از پرداخت مالیات معاف شدند. از طرف رئیس‌جمهور به عزیزان در سازمان مالیات اعلام می‌کنم باید اصل بر اظهارنامه مالیاتی و اعتماد با بازاریان باشد.

بهادری جهرمی ادامه داد: افزایش حقوق برای کارکنان قرارداد کاری ۵۷ درصد بوده است و این ۵۷ درصد در برخی از  مسائل بیش از این افزایش خواهد بود که بعضا به ۶۰ درصد می‌رسد.

وی افزود: در حوزه بازنشستگان آنجا هم در خصوص حداقلی بگیران همین میزان افزایش اعمال شد؛ چراکه فشار تورم به افرادی که در دهک‌های پایین قرار دارند بیشتر خواهد شد که حقوق‌ آنها به ۶ میلیون تومان خواهد رسید.

سخنگوی دولت بیان کرد: در بحث بازنشستگان در سایر سطوح که بیش از حداقل حقوق می‌گیرد افزایش حقوق ۱۰ درصد خواهد بود.

وی ادامه داد: دولت تمام تلاشش برای این است که مردم تحت فشار کمتری قرار گیرند . ممکن است مخالفت‌ها و اعتراضاتی وجود داشته باشد. برخی از بازنشستگان اخیرا مکاتبه‌ای را با رئیس‌جمهور داشتند و ایشان دستوری را به معاون اول رئیس‌جمهور دادند و روز گذشته جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، نماینده بازنشستگان و سایر افراد برگزار شد که نزدیک به ۴ ساعت به طول انجامید برای اینکه چگونه کمک‌های قانونی برای جامعه بازنشستگان کشور داشته باشیم.

بهادری جهرمی تاکید کرد: در حوزه‌ای اگر حرفی وجود دارد باید از مسیر قانونی و رسمی پیگیری شود دولت با دقت آن را پیگیری خواهد کرد دولت پیگیر مطالبات به حق و قانونی مردم خواهد بود.

سخنگوی دولت درباره احیای برجام گفت:  دولت خنثی‌سازی تحریم‌ها را در اولویت قرار داده است و پیگیری‌های قانونی برای ادامه مذاکرات و خنثی‌سازی تحریم‌ها ادامه دارد. بیانیه آژانس ربطی به ادامه مذاکرات ندارد.

وی درخصوص حادثه قطار مشهد -یزد و ماجرای متروپل گفت: گزارش اولیه درخصوص سانحه قطار منتشر شده که انسداد بیل مکانیکی و تخطی از سرعت دو عامل آن بودند. در خصوص حادثه متروپل گزارش‌ها رسیده است و دستگاه قضا هم باید به دقت این گزارش‌ها را بررسی کند.

سخنگوی دولت در خصوص گرانی‌ بنزین گفت: پیشنهاد می‌کنم تکذیبه گرانی بنزین را از طرف من داشته باشید. به شخصه هر ۲ روز یکبار این مسئله را تکذیب می‌کنم. دولت هیچ بنایی برای افزایش قیمت بنزین ندارد. اجرای آزمایشی در کیش و قشم هم قرار نیست فعلا در سایر مناطق اجرایی شود.

وی گفت: برنامه‌ای هم فعلا برای حذف کارت سوخت ندارد، بله شاید موردی با کسانی که قاچاق سوخت می‌کنند برخورد کنیم. بازهم تاکید می‌کنم دولت بنایی برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

سخنگوی دولت یادآور شد: دولت با سرعت زیاد، توسعه ظرفیت نیروگاه را در دستور کار قرار داد و در غیر این صورت باید شاهد خاموشی‌ها بودیم. در کنار توسعه توان تولید برق، دولت برنامه‌ای برای مدیرت مصرف برق قرار داد. دولت سعی کرد برای مدیریت مصرف برق از ادارات شروع کند تا شاهد خاموشی چراغ خانه مردم نباشیم. امیدواریم همکاری از سوی مردم نیز تداوم یابد.

بهادری جهرمی درخصوص عدم برداشته یارانه دهک‌ دهم گفت: مطابق تکلیف قانونی، دولت مکلف است که یارانه دهک‌های بالا را حذف کند. ضعف در شفافیت اقتصادی برخی خانوارها و مشکلاتی از این قبیل ممکن است اشتباهاتی در دهک‌بندی ایجاد کند. به همین دلیل امکان اعتراض ایجاد شد.

وی تاکید کرد: بیش از ۴ و نیم میلیون نفر اعتراض کردند. از طرفی دیگر افرادی بودند که امکان ثبت‌نام برایشان فراهم نبود و امکان آن اخیرا فراهم شد. کسانی که اعتراضاتشان پذیرفته شود، اطلاعاتشان به سازمان هدفمندی اعلام و نتایج آن را به زودی اعلام می‌کنیم.

سخنگوی دولت درباره دریافت نامه از سوی رئیس‌جمهور آمریکا گفت: نامه‌ای از سوی رئیس‌جمهور آمریکا دریافت نشده است. البته پیغام‌هایی برای ایران می‌فرستند اما مهم‌تر از ارسال پیغام، اقدام عملی برای بازگشت به تعهدات و رفع تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت ایران است.

وی تاکید کرد: دولت از ابتدا اعلام کرد که به دنبال خنثی‌سازی تحریم‌ها است و در عین اینکه دولت میز مذاکره را برهم نزده است. صدور قطعنامه آژانس پس از سفر مدیرکل آژانس به رژیم صهیونیستی نشان از عدم استقلال آژانس و دستوری بودن قطعنامه اخیر دارد. نهادهای بین‌المللی باید مستقل عمل کنند و طبق مقررات بین‌المللی اقدام نمایند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه ایران شفاف‌ترین فعالیت‌های هسته‌ای را دارد، گفت: ایران میز مذاکره را ترک نکرده ولی سخنان حقی دارد که انتظار دارد شنیده شود. سیاست فشار حداکثری تاثیری در مذاکرات نخواهد داشت.

سخنگوی دولت درخضوص فروش نفت گفت: درخصوص بحث فروش نفت، ایران سیاستش بازاریابی فعال بوده است. هم در حال فروش نفت بوده‌ایم که ارز آن نیز بازمی‌گردد. عرضه ارز همیشه بیش از تقاضا بوده است. جمهوری اسلامی ایران از هر ابزاری به منظور موفقیت در جنگ اقتصادی استفاده می‌کند. موفقیت‌های خوبی در این مسیر بوده است. توافق با ونزوئلا نوآوری در فروش نفت بود.

بهادری جهرمی درباره راهکارهای وزارت نیرو برای جلوگیری از هدر رفتن آب گفت: وزارت نیرو برنامه‌های متعددی برای مدیرت مصرف آب و جلوگیری از هدر رفت آب داشته است. با تغییر الگوی کشت در مناطق بحرانی از ابتدای دولت خطوط مختلفی برای انتقال آب دریا به مناطق کم آب صورت گرفته است. استفاده از کنتورهای هوشمند و ممنوعیت کشت محصولات کشاورزی پرمصرف از نمونه‌های اقدامات انجام شده در زمینه مدیریت مصرف آب است.

وی پاسخ به سوال ایلنا در خصوص اجرای آزمایشی توزیع کالابرگ در برخی استان‌ها و اینکه این کالابرگ به چه کسانی تعلق می‌گیرد، گفت: تا زمانیکه زیرساخت مناسبی برای کالابرگ الکترونیکی فراهم نشده پرداخت یارانه‌های نقدی ادامه دارد. کالابرگ الکترونیکی همان قابلیت نرم‌افزاری در عابربانک همه مردم است و چیز متمایزی قرار نیست از نظر فیزیکی به مردم داده شود هر کسی حساب بانکی دارد و یارانه به او تعلق می‌گیرد کالابرگ هم به اون تعلق می‌گیرد و همزمان به زیرساخت فنی و فیزیکی در مراکز فروش نیاز دارد که این زیرساخت‌ها در برخی مراکز استان‌ها در زمینه توزیع نان ارائه شده و تقریبا در نیمی از استان‌های کشور در خصوص نان استقرار زیرساخت‌های آن اجرا شده است و دستگاه‌های کارتخوان مخصوص در آنجا نصب شده است؛ از زنجان شروع شد و به نیمی از استان‌های کشور توسعه پیدا کرد و پیش بینی می‌شود طبق زمانبندی صرفا در حوزه نان به کل استان‌ها توسعه پیدا کند. ضمن آنکه هیچ افزایش قیمتی در کار نیست.

وی افزود: این طرح آزمایشی فقط در مورد استقرار زیرساخت‌های لازم است در دستگاه‌های کارتخوان جدید امکان اعطای یارانه وجود خارجی دارد و صرفا مربوط به نان است که مطمئن شویم در قیمت و عرضه نان خللی وارد نمی‌شود چون شرط لازم اجرای این طرح این بود که با افزایش قیمت و کاهش عرضه نان موافقت نخواهد شد. همزمان زیرساخت‌های دیگری در حال طراحی و استفاده برای سایر کالاها است آن هم در خصوص کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می‌کردند که این زیرساخت‌ها برای کالابرگ الکترونیکی در دستور کار است. تا وقتی ساماته مالابرگ فراهم نشده باشد این یارانه نقدری استمرار دارد. دهک دهم هم از یارانه نان و دارو استفاده می‌کنند و یارانه آنها حذف نمی‌شود در  واقع این یارانه سامل همه افراد خواهد شد.

بهادری جهرمی درباره نظارت دولت بر بازار مسکن در فصل اجاره گفت: در خصوص بازار مسکن رئیس‌جمهور دستوراتی برای کنترل بازار اجاره دادند. شهردار محترم تهران هم همکاری‌شان را در این زمینه تقویت کردند تا شاهد فشار کمتری بر مستاجران باشیم. بنا شد مقرراتی برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه اجاره‌ها برای نظارت بیشتر بر نحوه عملکرد بنگاه‌ها اجرایی شود.

سخنگوی دولت درباره قطعنامه شورای حکام بیان کرد: قطعنامه‌های سیاسی شورای حکام برای مردم ما تازگی ندارد. در سال ۹۹ نیز شاهد قطعنامه مشابهی بودیم. انتظار می‌رود نهادهای بین‌المللی استقلال خود را حفظ کنند. ایران یکی از شفاف‌ترین کشورها در زمینه فعالیت صلح‌آمیز است و خود داوطلبانه همکاری کرده است. مذاکرات روند خودش را دارد و ارتباطی به قطعنامه آژانس ندارد. ایران نیز مذاکرات را ترک نکرده سخنان برحقی دارد که انتظار دارد شنیده شود.

سخنگوی دولت درباره اصلاح قانون به کارگیری سلاح گفت: لایحه اصلاح قانون به کارگیری سلاح توسط مامورین نیروهای مسلح در موارد ضروری متعلق به دولت قبل بوده است. اینکه چه تغییراتی در لایحه می‌شود در حوزه وظایف مجلس است.

اخبار مرتبط:
ابراهیم رئیسی و همسرش، در پاکستان دکتری افتخاری گرفتند
ابراهیم رئیسی و همسرش، در پاکستان دکتری افتخاری گرفتند

جمیله علم‌الهدی که همسرش را در سفر به پاکستان همراهی می‌کند، با حضور در این دانشگاه از ترجمه انگلیسی خود به‌نام «هنر زنانه زیستن» رونمایی کرد.

شیخ حسین انصاریان: نماز‌های جماعت در کشور ورشکسته است؛ دارد به آخر کار می‌رسد / خیلی شهرهای بزرگ در مسجد بسته است
شیخ حسین انصاریان: نماز‌های جماعت در کشور ورشکسته است؛ دارد به آخر کار می‌رسد / خیلی شهرهای بزرگ در مسجد بسته است

شیخ حسین انصاریان‌ در مراسم سالگرد آیت‌الله العظمی بروجردی هشدار داد: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است و دارد به آخر کار می‌رسد.

سردار کوثری، نماینده مجلس: مردم ایران به آیت‌الله خامنه‌ای اعتماد و اعتقاد دارند
سردار کوثری، نماینده مجلس: مردم ایران به آیت‌الله خامنه‌ای اعتماد و اعتقاد دارند

عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس گفت: بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است که نقشه راه را می‌شناسد و مردم به او اعتماد آمیخته به اعتقاد دارند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است