کد خبر : 193740
انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۳ - 12:46
دسته‌بندی : اجتماعی
چاپ

دبیر قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران: کار عار نیست و ما خودمان در کودکی کار می‌کردیم

دبیر قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران گفت: در حوزه کودکان کار مدلی را طراحی می‌کنیم که در شهر تهران، استان تهران و در سراسر کشور ترویج خواهیم کرد و به نتیجه می‌رسانیم، اما این کار زمانبر است و نیاز به همکاری داریم.

دبیر قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران: کار عار نیست و ما خودمان در کودکی کار می‌کردیم

به گزارش سایت خبری مدارا؛ احمد احمدی صدر، دبیر قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران در اولین همایش ملی حمایت از اطفال و نوجوانان آسیب‌دیده و در معرض آسیب گفت: ما مخاطبانی داریم که نسل آینده افتخار آمیز این کشور می توانند باشند اگر مورد توجه قرار گیرند.

وی ادامه داد: با وجود بیش از ۱۴ دستگاه متولی در حوزه کودک که مکلف به اجرای قوانین و مقررات وضع شده هستند، اما همچنان شاهد کار کودک در خیابان و کارگاه‌ها هستیم.

دبیر قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران گفت: در قرارگاه تحول اجتماعی یک میز مخصوص برای کودکان کار در نظر گرفته شده است. اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا قوانین و مقررات کفایت می کند.

وی ادامه داد: بیش از ده هزار سازمان مردم نهاد در این حوزه فعالیت می کنند. هدف ما در قرارگاه این است که به یک مدل مشخص دست پیدا کنیم که ضمن جلب همه نهادهای حاکمیتی یک مدل را ارائه دهیم که مشکلات کودکان کار و خیابان را رفع کنیم.

احمدی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مسایل اجتماعی کشور را حاکمیتی حل کنیم، باز هم هیچ اتفاق دیگری نمی افتد. در اینجا همه باید آتش به اختیار عمل کنند اگر مسائل اجتماعی در کشور حل نمی شود برای این است که نقش حاکمیت و گروه‌های مردمی جابجا شده است حاکمیت باید در مسائل اجتماعی تکیه گاه باشند و کار با حضور مردم انجام شود. علاج مسائل اجتماعی توجه ویژه به ظرفیت های مردم است.

وی ادامه داد: وقتی یک بحران در کشور ایجاد می شود همه باید حضور داشته باشند، امروز زمانی نیست که با شعار مشکلات حل شود، ما ادعا نداریم که مشکلات کودکان کار در این جلسه حل شود. شهرداری تهران ۲۷ مرکز پرتو دارد و امکانات دیگر که در این حوزه وجود دارد، اما پرداختن به مسائل کودکان کار و خیابان چند وجهی است یک دسته از کودکان کار به صورت باندی مورد استثمار قرار گرفته اند و یک سری از کودکان کار نیز در کارگاه‌ها فعالیت می‌کنند. باید با استثمار کودک مقابله کرد.

احمدی صدر تصریح کرد: یک دسته از کودکان کار به صورت سازمان‌دهی شده و هدفمند به نفع سودجویان مورد استثمار قرار می‌گیرند، اما یک دسته دیگر از کودکان در کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و شرکت‌ها فعالیت دارند و تلاش می‌کنند و نباید اینها را اشتباه بگیریم.

وی با انتقاد از ایجاد فضای ترحمی نسبت به کار و کودک کار گفت: ما خودمان در کودکی کار می‌کردیم و به خانواده کمک می‌کردیم، آن موقع که کودک و نوجوان بودیم و کار می‌کردیم به ما نمی‌گفتند کودک کار بلکه می‌گفتند دیگر مرد شدی و کار می‌کنی و احسنت به تو که دست خانواده را می‌گیری ولو در تابستان. امروز وقتی ما مسئله کار کودک را تبیین‌ و تفکیک نمی‌کنیم یک عده موج‌سواری می‌کنند. امروز روز مقابله با کار کودک است که این عنوان اشتباه است. مقابله با کار کودک یعنی چه؟ چرا مقابله با کار کودک و مقابله با استثمار کودکان را تفکیک نمی‌کنید. در واقع مقابله با گروه‌های بهره‌کش از کودکان و عواملی مانند فقر و موضوعاتی از این دست که کودک را مجبور به کار می‌کنند.

او گفت: کار عار نیست و جوهره مرد است، حالا از نوجوانی و یا در سنین‌ پایین‌تر. اما این مسئله باید با شبکه‌ها و باندهایی که در حوزه استثمار کودکان فعالیت می‌کنند تفکیک شود و باید به شدت با آنها برخورد صورت گیرد. کودکان کاری که در شرکت‌ها، کارخانه‌ها و جاهای مختلف کار می‌کنند و زیر سن قانونی هستند باید مورد پیگیری قرار بگیرد. ما در حوزه کودکان کار بعد از این همایش امروز مدلی را طراحی می‌کنیم که با کمک شما در شهر تهران و استان تهران و در سراسر کشور ترویج خواهیم کرد و به نتیجه می‌رسانیم، اما این کار زمانبر است و نیاز به همکاری داریم و از همه کسانی که در حوزه ساماندهی این وضعیت ایده و نظر دارند و زحمت کشیده‌اند به قرارگاه اجتماعی شهرداری بیایند و ایده‌ها و نظرات خود را ارائه دهند تا بتوانیم رشد بیشتری را در این مسیر داشته باشیم.

اخبار مرتبط:
کرایه‌های حمل ونقل عمومی در تهران از امروز گران شد
کرایه‌های حمل ونقل عمومی در تهران از امروز گران شد

نرخ جدید کرایه‌های تاکسی، مترو و اتوبوسرانی بر اساس مصوبه شورای شهر و تصویب هیأت تطبیق فرمانداری تهران از امروز اعمال شد.

پلیس: اجرای طرح نور را ادامه خواهیم داد/ وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده
پلیس: اجرای طرح نور را ادامه خواهیم داد/ وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده

فراجا طی اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اینکه وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است، گفت: همچینن برخی شیطنت‌های رسانه‌ای توسط جریان‌سازی معاندین در اجرای سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است