کد خبر : 193221
انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۸ - 11:44
دسته‌بندی : سیاسی، اخبار ویژه
چاپ

مقصر فاجعه قطار طبس – یزد «بیل مکانیکی» شناخته خواهد شد یا «رستم قاسمی»؟

هر چند «رستم قاسمی» صبح امروز به محل حادثه قطار طبس - یزد سفر کرده است اما رسانه های اصولگرا تا اینجای کار هیچ قصوری را متوجه او ندانسته اند و به نظر می رسد طبق فرمول یکسال گذشته مسبب وقوع این فاجعه هم دولت حسن روحانی معرفی شود و بیل مکانیکی به عنوان مقصر اصلی ماجرا به مجازات برسد.

مقصر فاجعه قطار طبس – یزد «بیل مکانیکی» شناخته خواهد شد یا «رستم قاسمی»؟

به گزارش سایت خبری مدارا؛ هنوز دوهفته از فاجعه دلخراش ریزش ساختمان متروپل نگذشته است که رسانه ها صبح امروز را با واژگون شدن قطار طبس – یزد آغاز کردند. حادثه دلخراش دیگری که تا این ساعت ۱۷ کشته، ۳۰ زخمی و ۵ مصدوم بدحال برجای گذشته و تعدادی از مسافران این قطار هم مفقود اعلام شده اند.

میرحسن موسوی، معاون مسافری شرکت راه آهن در خصوص چگونگی رخ دادن این فاجعه اظهار کرد: علت اولیه سانحه قطار یزد، برخورد لوکوموتیو و واگن اول با بیل مکانیکی متعلق به کارگاه بهسازی خط آهن بوده که فاصله مناسبی با ریل نداشته است.

اما تصاویر منتشر شده از محل وقوع این حادثه حاکی از این است که ظاهراً بیل مکانیکی روی ریل قطار قرار گرفته و اساساً معلوم نیست که آیا راننده هم داخل بیل مکانیکی بوده و یا اینکه راننده، این ماشین سنگین را روی ریل قطار پارک کرده بود؟

آذر ماه سال ۱۳۹۵ برخورد دو قطار مسافربری در حوالی «ایستگاه هفت خوان» در محور سمنان-دامغان به وقوع پیوست، که در این حادثه ۴۷ نفر کشته و ۱۰۳ نفر نیز مصدوم شدند. این حادثه یکی از مرگبارترین حوادث ریلی در ایران پس از حادثه قطار نیشابور به شمار می‌رود.

بنا به گزارش‌های رسمی، با تغییر شیفتِ مسئول کنترل در ساعت ۷، فرد جایگزین از سابقه و دلیل قرمز شدن چراغ بی‌اطلاع بوده و وقتی رئیس قطار سمنان-مشهد برای ادامه حرکت کسب تکلیف می‌کند، به وی گفته می‌شود که مسیر باز است و مشکلی نیست و شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است و مجوز حرکت به این قطار داده‌می‌شود. رانندهٔ قطار سمنان-مشهد نیز با خاموش کردن سیستم کنترل خودکار، قطار را به صورت دستی به حرکت درآورده و پس از شتاب گرفتن، سرعت خود را به ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. پس از چهار دقیقه، قطار سمنان-مشهد به قطار متوقف شده می‌رسد و از آن جایی که، قطار جلویی پشت قوس تپه‌ای واقع شده بود، راننده قطار پشتی، تنها هشت ثانیه قبل از برخورد ترمز کشیده و به شدت با کوپه‌های انتهایی قطار مشهد-تبریز برخورد می‌کند.

به گفته مقامات، متصدی مرکز کنترل، تصورش آن بوده‌است که با لوکوموتیوران تبریز – مشهد صحبت می‌کند در حالی که با لوکوموتیوران قطار سمنان – مشهد صحبت کرده‌است و بدین ترتیب به وی اعلام کرد که مسیر مقابل آن قطار باز است و حرکت کند. همچنین لوکوموتیوران اجازه نداشته با مسئول سامانه صحبت کرده و سیستم هوشمند را خاموش کند در حالی که این اتفاق رخ داده است.

اما نکته حائز اهمیت در این بین انتقادهای بسیار شدید رسانه های منتقد دولت روحانی از عباس آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی بود که در نهایت منجر به عذرخواهی آخوندی از مردم و خانواده های داغدیده شد و سپس مجلس یازدهم هم در آذرماه سال ۹۸ وزیر راه را مقصر اصلی این فاجعه معرفی کرد.

هر چند «رستم قاسمی» صبح امروز به محل حادثه قطار طبس – یزد سفر کرده است اما رسانه های اصولگرا تا اینجای کار هیچ قصوری را متوجه او ندانسته اند و به نظر می رسد طبق فرمول یکسال گذشته مسبب وقوع این فاجعه هم دولت حسن روحانی معرفی شود و بیل مکانیکی به عنوان مقصر اصلی ماجرا به مجازات برسد.

اخبار مرتبط:
سرلشکر موسوی: با شگفتانه های راهبردی به هرگونه تهدید دشمن پاسخی فراتصور خواهیم داد
سرلشکر موسوی: با شگفتانه های راهبردی به هرگونه تهدید دشمن پاسخی فراتصور خواهیم داد

رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پیامی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس عنوان کرد: دشمن در دفاع مقدس ۱۲ روزه با قدرت نظامی و دفاعی بومی، ظرفیت‌های منطقه ای و پاسخ کوبنده و متناسب نیروهای مسلح ایران ناکام ماند.

کیهان: غرب‌گرایان تا حدی خود را در برابر آمریکا حقیر می‌بینند که احتمالا حاضر هستند نشیمن‌گاه «ترامپ» را ببوسند
کیهان: غرب‌گرایان تا حدی خود را در برابر آمریکا حقیر می‌بینند که احتمالا حاضر هستند نشیمن‌گاه «ترامپ» را ببوسند

کیهان نوشت: طیف غرب‌گرا حدی مجنون‌وار خود را در برابر آمریکا حقیر می‌بینند که احتمالا حتی حاضر به این هستند که طبق دستورالعمل سال گذشته ترامپ، نشیمنگاه وی را نیز ببوسند.

در انتظار شوک سیاسی؛ از بالا یا پایین؟
در انتظار شوک سیاسی؛ از بالا یا پایین؟

امروز پرسش اصلی این است که کدام شوک بر ایران فرود خواهد آمد؟ اگر اراده‌ای برای ابتکار عمل در بالا شکل گیرد، می‌توان امیدوار بود که تغییر در مسیری عقلانی، کم‌هزینه و در راستای منافع ملی رقم بخورد. اما اگر تصمیم‌گریزی همچنان ادامه یابد، شوک از دل خیابان یا از سوی تحریم‌های بین‌المللی و مکانیسم ماشه خواهد آمد؛ شوک‌هایی که نه قابل پیش‌بینی‌اند و نه مهارش آسان است و چه بسا به ضرر کشور تمام شوند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است