کد خبر : 192981
انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۶ - 11:23
دسته‌بندی : سیاسی، اخبار ویژه
چاپ

روزنامه جمهوری اسلامی: مردم بشدت از نظر معیشتی در مضیقه هستند/ چرا کاری می کنید که ایران ذیل فصل هفت شورای امنیت برود؟

جمهوری اسلامی در شماره امروزش نوشت: بازگشت موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران به شورای امنیت و قرار گرفتن کشورمان در زیر فصل ۷ به هیچوجه به صلاح نیست و مسئولان ایرانی مذاکرات باید تلاش کنند از چنین پیش‌آمدی جلوگیری نمایند.

روزنامه جمهوری اسلامی: مردم بشدت از نظر معیشتی در مضیقه هستند/ چرا کاری می کنید که ایران ذیل فصل هفت شورای امنیت برود؟

به گزارش سایت خبری مدارا؛ روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت: اخبار مربوط به فعالیت هسته‌ای ایران براساس آنچه در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده، از تلاش دولت‌های غربی برای فعال کردن شورای حکام آژانس علیه ایران حکایت دارند. منابع مختلف ازجمله اولیانف مذاکره‌کننده ارشد روسیه گفته‌اند موضوع ایران روز چهارشنبه این هفته در شورای حکام مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اگر آمریکا و آن دسته از کشورهای اروپائی که درصدد فعال کردن شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران هستند موفق به اتخاذ یک تصمیم ضد ایرانی شوند، برنامه بعدی آنها این است که موضوع ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ببرند و تلاش کنند آن را به زیر فصل ۷ برگردانند، وضعیتی که قبل از برجام داشتیم و با شکل گرفتن برجام در سال ۱۳۹۴ از آن وضعیت خارج شدیم و قطعنامه‌های متعدد ضد ایرانی شورای امنیت سازمان ملل لغو شدند.

بازگشت موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران به شورای امنیت و قرار گرفتن کشورمان در زیر فصل ۷ به هیچوجه به صلاح نیست و مسئولان ایرانی مذاکرات باید تلاش کنند از چنین پیش‌آمدی جلوگیری نمایند.

چین و روسیه گفته‌اند با صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام مخالفند. وزیر امور خارجه کشورمان نیز در تماس تلفنی با «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد اقدام آمریکا و سه کشور اروپائی در تهیه پیش‌نویس قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران با واکنش متناسب، مؤثر و فوری تهران مواجه خواهد شد. در عین حال، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفته پیشرفتی در مذاکرات با ایران نمی‌بیند. منتظر اقدام چین و روسیه ماندن نیز معلوم نیست مشکلی را حل کند به آنها نمی‌توان اعتماد کرد.

این اخبار منفی درباره مذاکرات، بر روند تحولات قیمت ارز و سکه در کشورمان تأثیر گذاشته بطوری که دلار را وارد کانال ۳۱ هزار تومان کرده و سکه نیز از مرز ۱۵ میلیون تومان عبور کرده است. از وعده رئیس کل بانک مرکزی که چند روز قبل گفت با مداخله در بازار ارز مانع افزایش قیمت آن خواهد شد نیز هنوز اثر عملی ملموسی مشاهده نشده است. روند افزایش قیمت سکه و ارز را از این نظر باید دارای اهمیت دانست که روی قیمت کالاها و خدمات تأثیر فوری می‌گذارد و آرامش بازار را برهم می‌زند و مانع حل مشکلات اقتصادی می‌شود.

شرایط اقتصادی کشور اکنون بگونه‌ایست که مردم بشدت احساس فشار می‌کنند و از نظر معیشتی در مضیقه هستند. به جای شدیدتر کردن این فشارها و تنگناها باید دولتمردان کاری کنند که مردم احساس گشایش کنند و از این طریق، پشتوانه مردمی نظام جمهوری اسلامی تقویت شود.

منظور این نیست که دولت جمهوری اسلامی در برابر فشارها و خواسته‌های نامعقول، تسلیم شود. برای حل مشکلات به ویژه از طریق مذاکره می‌توانیم راه‌هائی را پیدا کنیم که در عین حفاظت از منافع ملی، راه را بر زیاده‌خواهی‌ها نیز ببندیم. این، کاری است که در دولت یازدهم صورت گرفت و دیدیم که با شکل گرفتن برجام، اولاً ایران از زیرفصل ۷ منشور ملل خارج شد، ثانیاً قطعنامه‌های ضد ایرانی شورای امنیت سازمان ملل لغو شدند و ثالثاً اقتصاد کشور آرام شد و نرخ تورم به تک‌رقمی تنزل پیدا کرد.

پذیرش برجام، تصمیم عاقلانه کل نظام بود که اگر دیوانه‌ای مثل ترامپ البته به کمک صهیونیست‌ها و سران مرتجع عرب و همنوایان داخلی آنها با خارج ساختن آمریکا از آن، روند اجرائی آن را متوقف نمی‌کرد اکنون کشور با مشکلات گوناگون مواجه نبود.
هرچند کاسبان تحریم که خود را عین نظام و منتقدان خود را خارج از نظام می‌پندارند، اکنون از اینکه می‌شنوند آمریکا و سه کشور اروپائی با روش ظالمانه و خصمانه خود درصدد بازگرداندن موضوع ایران به شورای امنیت هستند خوشحالند، ولی دولتمردان می‌توانند با هوشمندی از فرصت اندک باقیمانده استفاده کنند و مانع این بازگشت نامیمون شوند.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است