کد خبر : 192476
انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۰ - 11:55
دسته‌بندی : اخبار ویژه، اقتصادی
چاپ

غرضی: وزارت مسکن در تغییر قانون نظام مهندسی دست برده است

رییس پیشین نظام مهندسی درباره روند ساخت و ساز ساختمان ها در ایران و جلوگیری از پیشامد حوادثی نظیر متروپل آبادان در آینده اظهار داشت: با تغییر قانون نظام مهندسی بجای اینکه کار به متخصص ارجاع بشود سیستم اداری جایگزین شده است و وزارت مسکن در تغییر قانون نظام مهندسی دست برده است. به جای اینکه متخصص نظر بدهد سیستم اداری جواب می دهد و از این گرفتاری ها در آینده بیشتر هم می شود.

غرضی: وزارت مسکن در تغییر قانون نظام مهندسی دست برده است

به گزارش سایت خبری مدارا، محمد غرضی، رییس پیشین نظام مهندسی درباره روند ساخت و ساز ساختمان ها در ایران و جلوگیری از پیشامد حوادثی نظیر متروپل آبادان در آینده اظهار داشت: با تغییر قانون نظام مهندسی بجای اینکه کار به متخصص ارجاع بشود سیستم اداری جایگزین شده است و وزارت مسکن در تغییر قانون نظام مهندسی دست برده است. به جای اینکه متخصص نظر بدهد سیستم اداری جواب می دهد و از این گرفتاری ها در آینده بیشتر هم می شود.

متن گفت وگو با مهندس غرضی را می خوانید:

_  با توجه به سوابقی که شما قبلا در حوزه نظام مهندسی داشتید، چه تعداد ساختمان مثل ساختمان متروپل در کشور و در استان های مختلف وجود دارد؟

تا قبل از نظام مهندسی وقتی که زلزه ای رخ می داد خیلی تلفات داشتیم. یعنی در استان گیلان در زلزله رودبار ۴۰هزار نفر از بین رفتند و در بم ۶۰ هزار نفر از بین رفتند. قبل از اینکه نظام مهندسی رواج پیدا کند زلزله ها تلفات زیادی داشتند. در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۰ زلزله ی پنج و هفت دهم ریشتری رخ داد که الحمدلله کسی خیلی آسیب ندید فقط در بعضی از زلزله ها در حد خون دماغ آسیب دیدگی داشتیم. در مورد اینکه مردم از نظام مهندسی استقبال کردند باید گفت وقتی که برای مردم بخصوص وقتی برای روستائیان توضیح می دادیم استقبال می کردند. ظرف مدت این ۲۰ سالی که نظام مهندسی توانست خدماتش را به روستاها و شهرها ببرد تلفات ساختمان بسیار کم تر شد. در مورد ساختمان متروپل این طور که من شنیده ام و از خود نظام مهندسی سوال کردم گفتند که قوانین نظام مهندسی اجرا نشده است.

_  قوانینی که اعمال نشده چیست و چه کسی باید  به این قوانین نظارت کند؟

مساله در قانون تعریف شده است، هم ناظر معلوم است هم مجری معلوم است هم مشاور معلوم است. قانون نظام مهندسی تمام این موارد را تعریف کرده است و ناظر مسئولیتی دارد که کنترل طول عمر ساختمان است. یعنی اگر که ناظر امضاء کرد آن وقت ۱۰سال بعد یا ۱۵ و ۲۰ سال بعد اگر نظارت به درستی انجام نشده باشد همان ناظر مسئول است.

_ در حال حاظر چه تعداد ساختمان ها در تهران یا سایر شهر های کشور موجود است که به این صورت نا ایمن هستند و باید بازسازی شوند یا ایمن سازی شده و مجددا پرونده آنها بررسی شود؟

این را باید از وزارت مسکن سوال کرد. باید آمار مربوط به ساختمانها را از شهرداری ها سوال کرد. آنچه را که باید ما به صورت قانونی تنظیم می کردیم این بود که قوانین ساختمان در مورد زلزله و یا برق و آب و گاز و مقاومت ساختمان تدوین می کردیم که کاملا احراز شده است و متکی به تجربیات صد سال گذشته کشور است.

_آیا نباید این قوانین در حال حاضر به روز شوند؟

قوانین نظام مهندسی به روز شده است و شکل دارد یعنی باید ساختمان طوری ساخته بشود که حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال عمر کند و در قبال حوادثی که اتفاق می افتد تخریب نشود. بنابراین طول و عرض کار خیلی خوب تعریف شده است.

_ پس ساختمان هایی که به این صورت ریزش پیدا می کنند چگونه ساخته شده اند؟

پرونده نظام مهندسی این ساختمان ها را به جای اینکه یک آدم متعهد و متخصص امضاء کرده باشد ممکن است اتفاقی افتاده باشد و یک شخصی در قبال دریافت مبلغی پرونده را امضا کرده باشد و این ساختمان امروز دچار این مشکلات شده است.

_ ساختمان های بلند مرتبه ای در تهران ساخته شده است که در کوچه های باریک قرار دارند و استانداردهای لازم را نشان نمی دهند. نظر شما در مورد این ساختمان ها چیست؟

در مورد بازسازی قوانین رعایت می شود هم شهرداری رعایت می‌کند و هم نظام مهندسی توجه دارد. تعداد زیادی از ساختمان ها ۲۰ سال گذشته در تهران و شهرهای بزرگ ساخته شده است و همه این مسائل مورد توجه بوده و تا جایی که ممکن بوده بازسازی شده است.

_ در زمانی که شما رئیس نظام مهندسی بودید بیشترین تخلفات چگونه صورت می گرفت ؟

آن زمان هم وزارت مسکن مشکل داشت و هم وزارت کشور مشکل داشت تا اینکه ما آمدیم که بگوئیم نظام مهندسی لازمه کشور است و همین یک دهه به طول انجامید تا به مرور حوادثی مثل حوادث گیلان و بم پیش آمد و این موارد پیش چشم دستگاه های سیاسی و اقتصادی بود و توانست مقداری ضرورت ها را نشان دهد.

_ به نظر شما جایگاه نظام مهندسی در رتبه درستی است؟

به نظر بنده با تغییر قانون نظام مهندسی بجای اینکه کار به متخصص ارجاع بشود سیستم اداری جایگزین شده است و وزارت مسکن در تغییر قانون نظام مهندسی دست برده است. به جای اینکه متخصص نظر بدهد سیستم اداری جواب می دهد و از این گرفتاری ها در آینده بیشتر هم می شود.

_ پس به نظر شما متخصص باید جواب گو باشد نه سیستم اداری؟

این کاری است که شوخی بردار نیست یعنی تخصص پزشکی و تخصص ساختمان بسیار بسیار پیشرفته است و واجب کشور است بعد از این قطعا بجای اینکه متراژ زمین و قیمت زمین را تعیین بکنند تکنولوژی به کار رفته و قوانین و مقررات ساختمان را بررسی کنند.

_ شما چه سالهایی رئیس نظام مهندسی بودید؟

حدود ۲۰ سال رئیس نظام مهندسی و شورای مرکزی بوده ام و همه با انتخابات نظام مهندسی و طبق قانون انجام شده است و وقتی که من رای بالایی داشتم توان سیاسی و قدرت سیاسی نتوانست تحمل بکند و انتخابات به دست سیاسیون افتاد.

_ گفته می شود متخصصین در جایی که باید باشند نیستند و بسیاری از متخصصین نخبه مهاجرت کرده اند و خلائی وجود دارد و در آینده باز هم از این حوادث خواهیم داشت آیا این درست است؟

البته نظام مهندسی ۶۰۰ هزار عضو در سراسر کشور دارد اگر که کار به متخصص داده شود، امروز ما کمبود متخصص در امر ساخت و ساز نداریم.

اخبار مرتبط:
جمشید عدالتیان: اگر وضعیت اقتصادی همین‌طور هَم بماند باید خدا را شکر کنیم / ۴۰ سال است که اقتصاد کشور همین شکلی دارد پیش می‌رود
جمشید عدالتیان: اگر وضعیت اقتصادی همین‌طور هَم بماند باید خدا را شکر کنیم / ۴۰ سال است که اقتصاد کشور همین شکلی دارد پیش می‌رود

فعال اقتصادی درباره چالش‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۳ گفت: بودجه دولت سیاست‌اش روی مسائل مالی است. سیاست‌های مالی دولت نشان می‌دهد که آن‌ها خواهان رفع کسری بودجه از طریق اخذ مالیات‌های گمشده‌اند. البته به نظر من این مالیات‌ها دقیق محاسبه نشده‌اند.

ادعای عجیب وزیر اقتصاد / خاندوزی: با نسلی مواجه‌‌ایم که تمایلی در امر اداره کشور نَدارند
ادعای عجیب وزیر اقتصاد / خاندوزی: با نسلی مواجه‌‌ایم که تمایلی در امر اداره کشور نَدارند

وزیر اقتصادی یادآور شد: ساختارها و نهادسازی‌هایی که در دهه‌های اخیر شکل گرفته باعث شده که عامه مردم کم توجه و بلکه بی تفاوت در موضع دفع قرار بگیرند و در مقابل برای کسانی که بخواهند در عرصه اداره کشور نیز نقش ایفا کنند، دست انداز ایجاد کرده است. امروز ثمره‌اش این شده که با نسل نسبتا وسیعی در جامعه مواجه‌ هستیم که اساسا انگیزه و تمایلی در امر اداره کشور ندارند.

حداقل حقوق کارگران در سال آینده، ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان شد / پیشنهاد جامعه کارگری ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود
حداقل حقوق کارگران در سال آینده، ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان شد / پیشنهاد جامعه کارگری ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود

پس از روز‌ها و ساعت‌ها چانه زنی ۳ گروه نمایندگان جامعه کارگری، کارفرمایی و دولت نهایتاً در سیصد و بیست و نهمین جلسه شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال آینده، ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. گفتنی است، نمایندگان کارگری در شورای عالی کار به دلیل عدم نظرخواهی از آن‌ها در تعیین اعداد و ارقام به اعتراض جلسه را ترک کردند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است