کد خبر : 192282
انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - 10:26
دسته‌بندی : اسلاید، سیاسی
چاپ

علی بیگدلی: گفت‌وگوهای ایران و عربستان به نتیجه نخواهد رسید/ پنجره احیای برجام هم در حال بسته شدن است

یک استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: امید به گشایش در مذاکرات برجام هر روز کاهش پیدا می‌کند و مشخص نیست سرنوشت این توافق به کجا خواهد رسید. به نظر می‌رسد بایدن و تیم سیاست خارجی او در آستانه انتخابات کنگره نسبت به احیای برجام عقب‌نشینی کرده و خوش‌بینی سابق را ندارند.

علی بیگدلی: گفت‌وگوهای ایران و عربستان به نتیجه نخواهد رسید/ پنجره احیای برجام هم در حال بسته شدن است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ علی بیگدلی در ارزیابی اقدام ایران در توقیف دو نفتکش یونانی در واکنش به توقیف نفتکش ایرانی در آب‌های یونان به خواست ایالات متحده و در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه واشنگتن با علم بر اقدام متقابل ایران و افزایش سطح تنش دست به این توقیف زده است، آیا پرونده احیای برجام برای آمریکا بسته شده است، گفت: آمریکا امکان دارد این اقدام را در راستای مجوزهایی که قطعنامه‌های شورای امنیت به این کشور داده، صورت داده باشد که البته مدتی واشنگتن چشمش را روی فروش نفت ایران بست و عمدتا ممانعتی برای فروش نفت ایران مخصوصا به چین ایجاد نمی‌کرد. البته معتقدم این اقدام اخیر منطبق با ضوابط و حقوق بین‌الملل نبود و واسطه‌گری یونان هم موضوع را اندکی پیچیده کرده است. این احتمال وجود دارد که آمریکا خواسته به ایران اخطار بدهد که در صورتیکه بخواهد می‌تواند مانع صادرات نفت شود.

وی ادامه داد: در واکنش به این اقدام ایالات متحده، ایران هم به سرعت دو نفتکش متعلق به یونان را توقیف کرد که حجم محموله‌های نفت این دو نفتکش به مراتب بیشتر از نفتکش ایرانی است و این اقدام متقابل هم بر پیچیدگی موضوع افزوده است. امید به گشایش در مذاکرات برجام هر روز کاهش پیدا می‌کند و مشخص نیست سرنوشت این توافق به کجا خواهد رسید. به نظر می‌رسد بایدن و تیم سیاست خارجی او در آستانه انتخابات کنگره نسبت به احیای برجام عقب‌نشینی کرده و خوش‌بینی سابق را ندارند.

وی افزود: آقای امیرعبداللهیان در جریان مصاحبه با فرید زکریا در اجلاس داووس اما تلاش کرد تا با صبر و شکیبایی بیشتری نسبت به موضوع برجام صحبت کند و اعلام کرد که پنجره احیای توافق هسته‌ای باز است اما در طرف آمریکایی این پنجره در حال بسته شدن است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که شاهد افزایش فعالیت‌های تروریستی اسرائیل در ایران هستیم، آیا این تحرکات با چراغ سبز آمریکا صورت گرفته است، گفت: اسرائیل، عربستان سعودی و آن حلقه‌ای که بصورت غیرعلنی و شامل ترکیه، امارات، اردن و مصر در حوزه امنیتی ما شکل گرفته است و رهبری این اتحاد را هم اسرائیل به عهده دارد و در تلاش هستند تا موضوع خروج ایران از لیست سیاه رخ ندهد.

وی افزود: پیش‌تر هم گفته‌ام و الان هم تاکید می‌کنم که گفت‌وگوهای ایران و عربستان به نتیجه نخواهد رسید. برجام هم خیلی مشکل‌گشا نخواهد بود و ما مشکلات فراوان‌تر و عمیق‌تری با کشورهای منطقه و آمریکا خواهیم داشت. ایران باید در نوع جهان‌بینی خود تجدیدنظر کند. البته اسرائیل بارها اعلام کرده مستقلا دست به اقدام علیه ایران می‌زند اما قطعا این اقدامات با اطلاع و به اصطلاح چراغ سبز کاخ سفید صورت می‌گیرد.

این تحلیلگر روابط بین‌الملل در پاسخ به این سوال که امروز روسیه در حال به دست گرفتن بازارهای نفتی در شرایط تحریم ایران است و این مساله در کنار اقدام ایالات متحده فروش نفت ایران را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد، تهران در واکنش باید چه اقدامی را در دستور کار قرار دهد، گفت: بارها گفته‌ایم که این نگاه به شرق یک نگاه یکسویه است و سوابق شرق نشان می‌دهد نسبت به طرفدارانش وفادار نیست و این برخلاف رویه کشوری همچون آمریکاست که پشت هم‌پیمانانش می‌ایستد. ما درحال دریافت نتایج منفی این نگاه به شرق هستیم.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است