کد خبر : 190309
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۶ - 15:34
دسته‌بندی : سیاسی، پیشنهاد سردبیر
چاپ

شکوری راد: مردم در شبکه های اجتماعی، به دقت ، دولت را رصد و نقد می کنند/بانیان وضع موجود ، مجموعه حاکمیت هستند

بانیان وضع موجود ، مجموعه حاکمیت هستند و نمی توان فقط دولت را دانست . اگر بررسی دقیق تری شود، شاید سهم نهادهای خارج از قوه مجریه در ایجاد وضعیت فعلی ، به مراتب بیشتر از دولت پیشین بوده است.

شکوری راد: مردم در شبکه های اجتماعی، به دقت ، دولت را رصد و نقد می کنند/بانیان وضع موجود ، مجموعه حاکمیت هستند

به گزارش مدارا، تورم و گرانی ، به حدی مردم را تحت فشار قرار داده که نه فقط منتقدان دولت بلکه فعالان سیاسی همسو با رئیسی نیز صدای انتقاد خود را بلند کرده اند و دامنه انتقادها از وضعیت موجود حتی به تریبون های نمازجمعه شهرهای بزرگ و کوچک کشور نیز رسیده است .

تفاوت دو گروه منتقدان ،آنجاست که رقبای رئیسی ، ریشه گرانی ها را ناکارآمدی دولت می دانند و به آینده ، خوش بین نیستند اما همسویان رئیس دولت سیزدهم ضمن پذیرش تنگنای تامین معیشت مردم ، هنوز بر این باورند که رئیسی و کابینه او ، قادر به مهار گرانی و کاهش نارضایتی های مردمی خواهد بود.

خبر آنلاین در گفت و گویی با علی شکوری راد، دبیرکل سابق حزب اتحاد ملت و فعال سیاسی اصلاح طلب ، به بررسی عملکرد دولت و فضای سیاسی و اجتماعی کشورما پرداخته که در ادامه می خوانید :

شخص رئیسی حاشیه سازی کمتری داشته است

حدود ۸ ماه از آغاز فغالیت دولت آقای رئیسی می گذرد ، میزان مقبولیت اجتماعی ایشان را چگونه ارزیابی می کنید؟

آقای رئیسی چون با برخی موضوعات خیلی درگیر نشده ، حاشیه سازی کمتری داشته است،اگرچه ، گاهی بخاطر ادبیات و نحوه بیان موضوعات ، حاشیه هایی برای شان به وجود آمد ولی از آنجا که در مورد برخی مسایل ، خصوصا نسبت به عملکرد دولت گذشته خیلی ، مستقیم بحث نکردند و جلوه نسبتا آرامی داشته اند که این ویژکی برای برخی، مطلوب تلقی می شود .

اما اگر بخواهیم دولت ایشان را بررسی کنیم باید ابتدا یادآور شویم ، آنچه برای مردم ، مهم و ملاک قضوت است، وضعیت معیشت شان آنهاست و بقیه مسایل ، فرعی تلقی می شوند .با این معیار ، کمتر کسی را می توان یافت که واقعیت تلخ بدتر شدن وضعیت معیشت مردم و گرانی بسیار افسار گسیخته را انکار کند یا سخنانش درباره بهتر شدن اوضاع با اقبال عمومی مواجه شود.

پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت کالا ها و بخصوص دارو به شدت رو به افزایش است، با توجه به شغل خودم ، نمونه ای را مثال می زنم . هزینه «سی تی اسککن» بیمار با بیمه ۵۰تا ۶۰ هزار تومان است ولی دارویی که برای گرفتن «سی تی اسکن» مصرف می شود ، دولت ۷۰ هزارتومان آن را می دهد ولی قیمت این دارو ۲۵۰ هزار تومان است و بیمار می بایست تفاوت قیمت را از جیب خود بپردازد که با توجه به تنگناهاهای مالی و معیشتی مردم ، رقم بالایی است. البته ،این مورد ، فقط یک نمونه از مشکلاتی است ، وگرنه ، مردم با موارد زیادی از گرانی ها حتی در تامین ضروریات زندگی شان درگیر هستند.

نارضایتی در بطن جامعه ، بالاست

متاسفانه ، روند امور هم چشم انداز روشنی ندارد و شواهد و نشانه ها از وخامت بیشتر وضعیت خبر می دهند . همین الان هم با نارضایتی گسترده مردم مواجه هستیم که آمیخته به غافلگیری پی در پی از افزایش قیمت های روزانه است . اعتراض ها و انتقادهای مردم ، نمود رسانه ای چندانی ندارد و آنان برای رساندن پیام اعتراض خود ، به خیابان نیامده اند، اما نارضایتی در بطن جامعه ، بالاست و درک آن ، نیاز به دقت و تلاش زیادی ندارد اما عجیب است که مسئولان حاکمیت و دولت ، صدای بلند نارضایتی های فراگیر مردمی را نمی شنوند یا جدی نمی گیرند . باید توجه کنیم ، صبر مردم ، بی حد و مرز نیست بلکه سقفی دارد دارد و اگر فشارهای اقتصادی و معیشتی از مرز تاب آوری حداکثری مردم عبورکنند،آنگاه مشخص نیست با جه واکنشی روبرو خواهیم شد.

رئیسی و دولت او به سوژه نقد شبکه های اجتماعی تبدیل شده اند

در این میان ، آقای رئیسی هم همانند هر انسان دیگری ، قوت و ضعف های شخصی خاص خود را دارند اما وضعیت موجود باعث شده اظهارنظرهای مثبت درباره ایشان ، اندک و حجم انتقادها بیشتر باشد. بازتاب این وضعیت را می توان در شبکه های اجتماعی دید که نقد شخص ایشان و دولت شان به یکی از سوژه های اصلی این شبکه ها تدیل شده است. . این انتقادها ، گاهی در رسانه های رسمی نیز دیده می شود و تعداد منتقدان عملکرد دولت که از همسویان و حامیان آقای رئیسی هستند نیز افزایش قابل توجه ای داشته است . این نگاه انتقادی، در محافل و جلسات خصوصی ، خیلی بیشتر از چیزی است که در سطح رسانه ها و شبکه مجازی دیده می شود .

به گرانی اشاره کردید ،آقای رئیسی بارها فرمان کنترل قیمت ها و حتی بازگشت نرخ ها به دوره قبل از گرانی های اخیر را داده اند. مهار دستوری گرانی را چقدر ممکن می دانید؟

آقای رئیسی ، تاکنون در سطح یک رئیس جمهور تصمیم گیر و قدرتمند ، ظاهر نشده اند. البته کاراکتر ایشان به شکلی است که همه حس کنند ، سکان دار دولت ،آقای رئیسی هستند و تصمیم گیری های اساسی توسط خود ایشان گرفته می شود . اما برداشت من این است که ایشان در دولت ، خیلی نقش آفرین نیست یا حداقل ، بروزو ظهور عملکردی شان ، این تلقی را ایجاد می کند که گرداننده دولت ، شخص آقای رئیسی نیست.

«دست های پنهان» و «عوامل پشت پرده»، فرافکنی است

تجربه گذشته جهان و ایران ، نشان می دهد که مشکل اقتصاد با دستور دادن و بگیر و ببند حل نمی شود و این خطایی تکراری است که برخی دولت ها گرفتار آن می شوند.. آنها بر اساس گزارشات دریافتی متوجه می شوند افزایش قیمت ها عامل ایجاد نارضایتی شده ، بنابراین درصدد کنترل قیمت ها برمی آیند و هنگامی که موفق نمی شوند ، انگشت اتهام را به سمت «دست های پنهان» و «عوامل پشت پرده» ، نشانه می روند و حتی دستور شناسایی ، بگیر و ببند و برخورد با دست های پنهان را صادر می کنند که فرافکنی است زیرا تجارب زیادی داریم که این رویکرد ، اوضاع را بدتر می کند.

به هرحال ، مردم در حالت صبر و انتظار قرار دارند تا ببینند نتیجه برنامه ها و دستورهای مکرر آقای رئیسی چه خروجی مثبت یا منفی ای خواهد داشت . هرچند، دستورهای ایشان تا الان باعث گره گشایی اقتصادی نشده و آنچه مردم با پوست و گوشت خود حس می کنند ، دشوارتر شدن تامین معیشت و ناامیدی به آینده است.

اگر نارضایتی مردم ، فراگیر است ، چرا اصلاح طلبان مدافع منافع مردم نیستند و اغب ، سکوت کرده اند؟

بخشی از آنچه شما سکوت اصلاح طلبان نامیدید ، ناشی از بی فایده بودن نقدها و اعتراض ها به دولت است . علت دیگر ، این است که فضای سیاسی کشور از نقد عملکرد دولت اشباع شده است . سوای رسانه های رسمی ، مردم در شبکه های اجتماعی، به دقت ، کارنامه دولت را رصد و نقد می کنند و به خوبی درحال دفاع از منافع خود هستند . بنابراین ، نقادی مداوم و پر تعداد دولت از سوی اصلاح طلبان ضرورتی ندارد اما هرگاه ، تحول مهمی رخ داده اصلاح طلبان ، فردی یا گروهی و از تریبون های در دسترس شان، نقدها و مواضع خود را اعلام و همواره کنار مردم بوده اند.

ریسی فضای کشور را دو قطبی می کند

نکته دیگر ، این است که برخلاف آقای رئیسی که با بیان سخنانی مانند ضرورت حذف بانیان وضع موجود، خواسته یا ناخواسته ، فضای کشور و جامعه را دو قطبی می کنند، تلاش اصلاح طلبان ، پرهیز از دو قطبی کردن جامعه است و نمی خوهند با تندتر کردن فضا ، رنج مردم را بیشتر کنند.

بانیان وضع موجود ، مجموعه حاکمیت هستند

چرا منتقد تاکید آقای رئیسی برای ضرورت حذف بانیان وضع موجود هستید؟

دلیل ، مشخص است. چون بانیان وضع موجود ، مجموعه حاکمیت هستند و نمی توان فقط دولت را مقصر دانست . اگر بررسی دقیق تری شود، شاید سهم نهادهای خارج از قوه مجریه در ایجاد وضعیت فعلی ، به مراتب بیشتر از دولت پیشین بوده است .

اخبار مرتبط:
امام جمعه شیراز: بهترین راه برای رفع تمام مشکلات، توکل به خداست
امام جمعه شیراز: بهترین راه برای رفع تمام مشکلات، توکل به خداست

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به اینکه بهترین راه برای رفع تمام مشکلات در زندگی بشر، توکل به خداوند است

صدیقه وسمقی در زندان دچار بیماری قلبی شد
صدیقه وسمقی در زندان دچار بیماری قلبی شد

همسر صدیقه وسمقی می‌گوید: روند از دست رفتن بینایی در خانم وسمقی در اثر یک بیماری ژنتیکی است. اینطور نبوده که ایشان به خاطر زندان بینایی را از دست داده باشد. او گفته نام این بیماری RP است، ژنتیکی است و خیلی از افراد در ایران به آن مبتلا هستند. در این بیماری روند کم‌بینایی به مرور افزایش پیدا می‌کند.

سیداحمد علم الهدی مَردم را برای مبارزه با بی‌حجابی فراخواند / کنایه پدر زَن به داماد درباره معین؟
سیداحمد علم الهدی مَردم را برای مبارزه با بی‌حجابی فراخواند / کنایه پدر زَن به داماد درباره معین؟

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در خصوص بحث حجاب گفت: اگر مردم بخواهند یک گوشه بنشینند، تماشاچی باشند و بگویند آقای خطیب نماز جمعه، آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، اینطور نمی‌شود! برادران و خواهران، جهت گیری انقلاب در جامعه ما با میدان داری مردم محقق می‌شود.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است