کد خبر : 189591
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۶ - 14:26
دسته‌بندی : اقتصادی، اخبار ویژه
چاپ

۸۰ درصد شهروندان استان تهران زیر خط فقر مسکن هستند

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با تشریح فعالیت قرارگاه مسکن شهرداری گفت: ۴۳ درصد تهرانی‌ها مستاجر و ۸۰ درصد شهروندان در استان تهران زیر خط فقر مسکن هستند.

۸۰ درصد شهروندان استان تهران زیر خط فقر مسکن هستند

به گزارش مدارا، حمیدرضا صارمی روز سه‌شنبه با حضور در شصت و یکمین جلسه شهر تهران گزارشی را درباره قرارگاه جهادی مسکن شهرداری تهران ارائه کرد.

وی با بیان اینکه شهر تهران، ۱۰ درصد جمعیت کشور و ۱۵ درصد جمعیت شهری کشور را در خود جای داده است، گفت: دولت باید عمده تلاشش برای تهران باشد و در بحث مسکن ملی ۱۵۰ هزار مسکن را به تهران اختصاص دهد.

به گفته صارمی در شاخص‌های مسکن در کل جهان فقط دمشق وضعیتی بدتر از ما دارد.

معاون شهردار تهران با اشاره به اسناد فرادست گفت: جامعه نمی پذیرد که با گذشت ۴۳ سال از انقلاب اسلامی در موضوع مسکن با آزمون و خطا برخورد کنیم.

وی تاکید کرد: اگر دولت از ظرفیت شهرداری‌ها در بحث مسکن استفاده کند، این چهار سال پیش رو می تواند موفق باشد.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم در موضوعات شهری بی‌تفاوت باشیم، اظهار داشت: چندی پیش یکی از اعضای شورای شهر تصویری در صفحه شخصی خود از یک پل گذاشت که باید گفت این موضوعات در تهران وجود دارد و شهرداری نمی‌تواند نسبت به کیفیت زندگی و وضعیت شهروندان بی‌تفاوت باشد.

معاون شهردار تهران کاهش سهم مسکن در سبد خانوار، ترغیب فرزندآوری و بهبود مالکیت را از جمله اهداف قرارگاه جهادی مسکن دانست و گفت: در این راستا شهرداری تهران اعطای مجوز و تسهیلات تشویقی مسکن را در دستور کار خود قرار داده است.

صارمی با اینکه تا سال ۱۴۳۰ رشد جمعیت تهران، رشدی بالاتر از میانگین کشور دارد، بر آینده نگری در خصوص جمعیت‌پذیری شهر تهران تاکید کرد و گفت: نمی‌خواهیم جمعیت پذیری مناطق تهران را افزایش دهیم اما نمی‌توانیم مردم را هم بیرون کنیم؛ چرا که مردم با بخشنامه به تهران نیامدند که با بخشنامه بروند.

معاون شهردار تهران ادامه داد: سالانه به ۶۵ هزار مسکن نیاز داریم و فشار تقاضا به شدت در تهران افزایش داشته است.

وی با اشاره به پیامدهای افزایش تقاضا و کاهش عرضه در حوزه مسکن، گفت: برای نمونه یک متر مسکن در خیابان کارگر شمالی در سال ۹۷ ، مبلغ هفت میلیون تومان بوده که در سال جاری به ۸۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

صارمی، خط فقر استان تهران در حوزه مسکن را ۸۰ درصد دانست و گفت: ۸۰ درصد استان تهران زیر خط فقر قرار دارند؛ شاخص خط فقر مسکن این است که اگر سهم هزینه مسکن هر خانواده در سبد خانوارش بیش از ۳۰ درصد باشد، در خط فقر مسکن قرار دارد.

وی در گزارش خود با بیان اینکه ۴۳ درصد در تهران اجاره نشین هستند و متوسط کشوری این حوزه ۲۵ درصد است، گفت: ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم سهم مسکن در سبد خانواده شان بیش از ۸۵ درصد است.

به گفته معاون شهردار تهران، رشد قیمت هر متر مربع مسکن در سال ۹۱ ، ۱۴۳۸ درصد و رشد هر واحد مسکونی ۱۶۲۵ درصد بوده و سالانه تهران نیازمند ۱۵۰ هزار واحد مسکونی است.

معاون شهردار تهران این را هم گفت که تا پایان امسال عملیات اجرایی ساخت مسکن در پنج محله تهران آغاز می‌شود و حدود ۵ هزار واحد برای نخستین بار به صورت مرکزیت محله ای ساخته خواهد شد.

وی از شناسایی ۱۸ میلیون متر مربع فضا که امکان بارگذاری مسکن دارند خبر داد و گفت: با بنیاد مسکن نیز برای ساخت ۱۰ هزار مسکن تفاهمنامه امضا شد که تاکنون ساخت ۴ هزار واحد مسکونی در منطقه ۱۶ و ۵ آغاز شده است.

صارمی همچنین تاکید کرد که در قرارگاه مسکن تلاش داریم بتوانیم زمان صدور پروانه را کاهش دهیم و این زمان را به دوماه برسانیم.

وی، برخی محلات تهران را به عنوان محل هایی برای ساخت مسکن اعلام کرد و گفت: برای نمونه محله بریانک منطقه ۱۱، محله مینایی در منطقه ۱۵، محله فداییان اسلام در منطقه ۱۶، محله دولتخواه جنوبی در منطقه ۱۹ از جمله محلات هستند.

بعد از گزارش معاون شهردار تهران، برخی اعضای شورای شهر پیشنهاد نکات خود را مطرح کردند.

اخبار مرتبط:
بورس تعطیل شد
بورس تعطیل شد

در پی شهادت رئیس جمهوری و همراهانش، بورس امروز ( دوشنبه) تعطیل اعلام شد.

یک اقتصاددان: زیست اقشار کم درآمد اسمش زِندگی کردن نیست / مشکلات مردم دارد به مرحله انفجار می‌رسد
یک اقتصاددان: زیست اقشار کم درآمد اسمش زِندگی کردن نیست / مشکلات مردم دارد به مرحله انفجار می‌رسد

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: زمانی خواهد رسید که برخی مسئولان ما نسبت به گرفتاری های مردم از جمله مسکن، متقاعد شوند و بپذیرند که باید برای رفع آن، فکری کنند؛ چرا که جبر زمان مسئولان ما را بیدار خواهد کرد و امیدوارم هر چه زودتر بیداری اتفاق بیافتد.

شرکت های بازرگانی راهکاری برای افزایش تولید لوله‌های پلی اتیلن
شرکت های بازرگانی راهکاری برای افزایش تولید لوله‌های پلی اتیلن

بازار لوله پلی اتیلن در ایران به عنوان یکی از بازارهای مهم صنایع پتروشیمی و پلیمری در کشور شناخته می شود. لوله های پلی اتیلن به عنوان یکی از محصولات پلیمری مورد استفاده در صنایع مختلف از جمله آب و فاضلاب ، نفت و گاز ، کشاورزی و‌ ساخت و ساز استفاده می شوند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است