کد خبر : 186929
انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۰ - 07:08
دسته‌بندی : اخبار ویژه، سیاسی
چاپ

چه کسی جلوی استیضاح ها را گرفته است؟

رویداد ۲۴ نوشت:لطف‌الله سیاهکلی از جمله نمایندگانی است که تلاش دارد طرح استیضاح وزرای اقتصادی را در مجلس اجرا کند. او می‌گوید تا این لحظه هیات رئیسه جلوی استیضاح را گرفته و اجازه نمی‌دهد انجام شود. او معتقد است وزرای اقتصادی که استیضاحشان مطرح است اگر کارشان به مجلس بیفتد، بدون وزرات از بهارستان برخواهند گشت.

چه کسی جلوی استیضاح ها را گرفته است؟
به گزارش مدارا، کم‌کم به روزهای پایانی ماه اول از سال ۱۴۰۱ نزدیک می‌شویم و اخبار خوشایندی که با معیشت مردم در ارتباط باشد، شنیده نمی‌شود. سیدابراهیم رئیسی بارها چه پیش از کسب رای اعتماد از مردم و چه پس از موفقیت در بزرگ‌ترین رقابت سیاسی کشور گفته بود که هدفش بهبود معیشت مردم است و اقتصاد مملکت را شرطی نخواهد کرد. اما حالا که بیش از هشت ماه و به عبارتی یک ششم از عمر دولت سیزدهم گذشته، وقت آن رسیده که حوزه‌های مختلف کاری دولت بررسی شود و دید چرا نه تنها شرایط اقتصادی کشور علیرغم آمارهای دولت در خصوص فروش بیشتر نفت و افزایش قیمت آن و یا گرفتن برخی پول‌های بلوکه شده ایران بهتر نشده، حتی آمارهای نگران‌کننده و گرانی‌ها بیش از پیش در حال خودنمایی است؟

یکی از حوزه‌های بحث‌برانگیز دولت سیزدهم که منتقدان جدی نه فقط در بین مردم که حتی اصولگرایان حامی دولت دارد وزارتخانه‌های اقتصادی دولت است که انتقادها به آنها از یکی دو ماه بعد از وزارت آغاز شد. یکی از منتقدان وزارتخانه‌های اقتصادی، لطف‌الله سیاهکلی، نماینده قزوین است که اولویت خود را بر وزارت صنعت معدن و تجارت (صمت) گذاشته است. او به رویداد۲۴ می‌گوید ناپختگی در وزارت صمت موج می‌زند. از یک ماه پیش از عید نوروز، طرح استیضاح وزیر صمت را به دست هیات رییسه مجلس رساندیم، اما هیات رییسه با توجه به اختیاراتی که دارد هنوز طرح را در دستور کار خود قرار نداده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در توضیح اینکه عوامل وزارت صمت و هیات رییسه مجلس به دنبال لابی با امضاکنندگان استیضاح، جهت منصرف‌کردن آن‌هاست، می‌گوید: خیلی اقدامات شد که موضوع حل شود، اما نشد و نمی‌شود. خیلی لابی کردند اما بیش از امضاهایی که لازم بود، همکاران طرح را امضا کردند و فکر کنم به ۴۰ یا ۵۰ امضا هم رسید.

نماینده قزوین تصریح کرد: روزی که طرح استیضاح را آماده کردیم، یکی از محورهایش این بود که چرا قیمت خودرو خارج از تخصص و منطق افزایش پیدا کرد؟ این ظلم به مردم و افراد ثبت‌نام‌کننده بود، اما امروز بحث استیضاح ما فراتر از این حرف‌هاست و اساساً عملکرد آقای وزیر مسئله شده است.

 

 سیاهکلی با اشاره به ناتوانی وزیر صمت، گفت: آقای فاطمی‌امین، چارتی را آماده ابلاغ به استان‌ها کردند که فاجعه بود و من روی به افشاگری آوردم و همین باعث شد، ابلاغ صورت نگیرد. به طور مثال، حوزه معدن در چارت گم شده بود. ناپختگی در حوزه وزارت موج می‌زند و آقای وزیر نشان داده در بسیاری از امور ناتوان و ضعیف است. برخی از ما وقتی به قدرت می‌رسیم، قدرت است که حرف می‌زند، نه عقل؛ در حالی که وقتی به قدرت می‌رسیم، قدرت باید در خدمت عقل قرار بگیرد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به اینکه اگر هیات رییسه طرح استیضاح را در دستور کار قرار ندهد، مخالفان وزیر صمت چه خواهند کرد؟ گفت: کار ما تذکر است که در حال انجام آن هستیم، اما اعلام وصول طرح استیضاح، کاری در اختیار هیات رییسه مجلس است. بنده پنج ساعت و نیم در روز بعثت پیامبر با آقای وزیر و معاونانش جلسه داشتم و به آن‌ها ثابت کردم کارشان مشکل دارد.

سیاهکلی در واکنش به این پرسش که اگر وزیر صمت استیضاح شود، فضای عمومی مجلس چگونه خواهد شد؟ گفت: مطمئنم تعدادی از وزرا مثل وزرای اقتصادی که استیضاحشان در مجلس مطرح است اگر کارشان به مجلس بیفتد، بدون وزرات از بهارستان برخواهند گشت، با این حال هیات رییسه همچنان اجازه نمی‌دهد طرح را در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است