کد خبر : 186919
انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۰ - 00:46
دسته‌بندی : اقتصادی، اسلاید
چاپ

حضور در حوزه انرژی و ترانزیت دریای کاسپین ثمره همگرایی ایران و روسیه است

کارشناس مسائل اوراسیا با بیان اینکه حضور در حوزه انرژی و ترانزیت دریای کاسپین ثمره همگرایی ایران و روسیه است، گفت: با هشدار دو هفته اخیر روسیه به باکو، ترکیه و آذربایجان همچنان برای ترانزیت به جغرافیای ایران نیاز دارند و این امر به افزایش سطح نفوذ ایران در منطقه‌و دسترسی روسیه به آب‌های گرم جنوبی کمک کرد.

حضور در حوزه انرژی و ترانزیت دریای کاسپین ثمره همگرایی ایران و روسیه است

مهدی خورسند، کارشناس مسائل انرژی و اوراسیا در گفتگو با خبرنگار سایت خبری مدارا با اشاره به اهمیت همگرایی ایران روسیه خصوصا در مدیریت حوزه جغرافیایی قفقاز اظهارداشت: در تحرکاتی که با محوریت ترکیه بعد از جنگ قره باغ ٢٠٢٠ صورت گرفت، آنها سودای یکپارچه سازی جغرافیای جنوب قفقاز جنوبی را داشته و می‌خواستند دالان زنگزور را تاسیس کنند و مفاد آتش بس را چنان نوشتند که با اشغال سیونیک کریدور ترک زنگزور را تاسیس کنند.

وی افزود: ترکیه به شدت فعال شد تا بتواند این مسیر ترک را در قالب اجلاسیه سازمان کشورهای ترک فعال کند و در پی آن به اهداف خود برسد و با ایجاد این بستر جغرافیایی، اهداف اقتصادی یا همان اهداف ژئواکونومیک خود را جامه عمل بپوشاند.

کارشناس مسائل اوراسیا با بیان اینکه با احداث دالان زنگزور، عملا روسیه و ایران از معادلات ترانزیتی و انرژی منطقه قفقاز حذف می شدند، گفت: با برنامه ریزی ترکیه و جایگاهی که در بین کشورهای غربی پیدا کرده است، عملا این فضا می‌توانست وجود داشته باشد و آنها بدنبال منافع خود، ایران و روسیه را از معادلات تزانزیتی و انرژی حوزه دریای کاسپین خارج می‌کردند.

وی گفت: ترکیه با ایجاد دالان زنگزور می‌خواست روی مسائل پان ترکیستی دست بگذارد ولی در پس این قضیه، اهداف اقتصادی خود را پیش ببرد. ترکیه به‌عنوان رقیب ایران و روسیه همواره یه دنبال کاهش سطح انتفاع این دو کشور از معادلات منطقه‌ای است.

خورسند به مدارا گفت: اگر این مهم رخ می‌داد و دالان زنگزور مورد استفاده واقع می‌شد، عملاً شاهد این می‌شدیم که دسترسی ایران به حوزه قفقاز جنوبی و شمالی که همان روسیه است با مشکل مواجه می‌شد و دسترسی روسیه نیز به آبهای گرم جنوبی قطعاً با مشکل روبرو می‌شد.

کارشناس مسائل اوراسیا تصریح کرد: با توجه به هشداری که روسیه در دو هفته اخیر به جمهوری آذربایجان نسبت به انجام هرگونه تحرک در ارمنستان داد، باکو عقب نشینی کرده و کریدور زنگزور را از معادلات خود خارج و اعلام کرد که جابجایی‌ها را از شرقی ترین محور زنگزور به جغرافیای ایران و بعد به نخجوان و سپس به ترکیه می‌رساند.

خورسند خاطر نشان کرد: با هشدار روسیه به باکو، مسیر سنتی که ترک‌ها بعد از فروپاشی شوروی از آن عبور می کردند که از خاک ایران می‌گذشت، همچنان پابرجا می‌ماند؛ این مسئله باعث می‌شود که ترکیه و آذربایجان همچنان برای ترانزیت به جغرافیای ایران نیاز داشته باشند و این موضوع به بالا نگه داشتن سطح نفوذ ایران در معادلات منطقه‌ای می شود و خیال روسیه را برای دسترسی به آب‌های گرم جنوبی راحت می‌کند.

وی تأکید کرد: هشدار مسکو به تحرکات دو هفته اخیر جمهوری آذربایجان به‌جا بود و ترکیه به عنوان تثبیت کننده صلح قفقاز٢٠٢٠ به موقع وارد این قضیه شد و جلوی تغییرات منطقه‌ای را گرفت.

اخبار مرتبط:
جمشید عدالتیان: اگر وضعیت اقتصادی همین‌طور هَم بماند باید خدا را شکر کنیم / ۴۰ سال است که اقتصاد کشور همین شکلی دارد پیش می‌رود
جمشید عدالتیان: اگر وضعیت اقتصادی همین‌طور هَم بماند باید خدا را شکر کنیم / ۴۰ سال است که اقتصاد کشور همین شکلی دارد پیش می‌رود

فعال اقتصادی درباره چالش‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۳ گفت: بودجه دولت سیاست‌اش روی مسائل مالی است. سیاست‌های مالی دولت نشان می‌دهد که آن‌ها خواهان رفع کسری بودجه از طریق اخذ مالیات‌های گمشده‌اند. البته به نظر من این مالیات‌ها دقیق محاسبه نشده‌اند.

ادعای عجیب وزیر اقتصاد / خاندوزی: با نسلی مواجه‌‌ایم که تمایلی در امر اداره کشور نَدارند
ادعای عجیب وزیر اقتصاد / خاندوزی: با نسلی مواجه‌‌ایم که تمایلی در امر اداره کشور نَدارند

وزیر اقتصادی یادآور شد: ساختارها و نهادسازی‌هایی که در دهه‌های اخیر شکل گرفته باعث شده که عامه مردم کم توجه و بلکه بی تفاوت در موضع دفع قرار بگیرند و در مقابل برای کسانی که بخواهند در عرصه اداره کشور نیز نقش ایفا کنند، دست انداز ایجاد کرده است. امروز ثمره‌اش این شده که با نسل نسبتا وسیعی در جامعه مواجه‌ هستیم که اساسا انگیزه و تمایلی در امر اداره کشور ندارند.

رهبر انقلاب: گاهی مجری تلویزیون یک شعر غلط می‌خواند که اعصاب انسان خرد می‌شود / حافظه ادبی مردم ما ضعیف است
رهبر انقلاب: گاهی مجری تلویزیون یک شعر غلط می‌خواند که اعصاب انسان خرد می‌شود / حافظه ادبی مردم ما ضعیف است

آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز تأسف از مظلوم واقع شدن زبان فارسی در برابر هجوم لغات بیگانه، پاسداشت این زبان پُر کشش و قابل توسعه را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: در مقابل این هجمه باید کلمات معادل فارسی که بعضاً بسیار زیباتر و استعمال آنها آسان‌تر است استفاده شود و با کاستن از لغات فرنگی، به خلوص زبان فارسی افزوده شود.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است