کد خبر : 185379
انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - 11:47
دسته‌بندی : بین الملل، اخبار ویژه
چاپ

آمریکا توپ توافق را بر زمین ایران انداخت

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالیکه توافق نهایی وین در انتظار تصمیمات سیاسی واشنگتن در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است، توپ را به زمین ایران انداخت و گفت که ایران باید تصمیمات سخت بگیرد.

آمریکا توپ توافق را بر زمین ایران انداخت

به گزارش مدارا، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود ما برای هر دو جهان با برجام یا بی برجام آماده هستیم. در هر صورت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا متعهد شده است که ایران به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت. این تعهد راسخ است و چه به برجام دست یابیم و چه دست نیابیم، ما به این تعهد عمل خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص تغییر لحن آمریکا در ارتباط با دستیابی به یک توافق در مقایسه با هفته گذشته گفت: هفته گذشته ما در مورد دو چالش متفاوت صحبت می کردیم. یکی از چالش ها عوامل خارجی بود. البته در روزهای اخیر ما یک لحن کاملا متفاوت از سوی روسیه در خصوص بازگشت متقابل به پایبندی به برجام شنیده ایم. اکنون این عوامل خارجی دیگر مطرح نیستند اما  ما همچنان درحال کار بر روی چند مساله مشکل هستیم.

وی بدون کوچکترین اشاره ای به تعهدات آمریکا که نقض کننده برجام بوده است، با توسل به بازی نخ نمای مقصر نمایی مدعی شد اگر تصمیم گیری های سخت از سوی تهران انجام شود، می توانیم به زودی به توافق برسیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره شکست احتمالی مذاکرات گفت که از زمانی که این مذاکرات در ماه آوریل سال گذشته آغاز شد ما بازگشت به پایبندی را در راستای منافع خود می دانستیم. ما همچنین می دانستیم که این پیشنهاد نامشخص است زیرا دستیابی به این توافق تنها به تلاش ما بستگی نداشت بلکه طرف ایرانی نیز باید اراده خود را نشان می داد. همانطور که دیروز گفتم، این توافق نه نزدیک است و نه قطعی. ما مشغول آماده سازی برای هر دو احتمال بوده ایم.

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته بدون توضیحی گفت که  آماده انجام تصمیم گیری‌های سخت برای بازگرداندن برنامه هسته‌ای ایران به محدودیت‌های برجامی آن هستیم.

وی در تداوم ادعاهای آمریکا مدعی شد ما همزمان درحال آماده‌سازی سناریوهای دیگر هستیم،  چه بازگشت متقابل به برجام تحقق یابد و چه این توافق بدست نیاید.

پرایس همچنین مدعی شد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا متعهد شده است که در دولت او ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت و پیروی از این تعهد در دنیای با برجام و بدون آن قاطع است.

این سخنان ند پرایس در حالی است که وی و کاخ سفید پیش از این بارها اعلام کرده بودند به توافق با ایران نزدیک شده‌ایم.

وی درباره مسایل باقیمانده در مذاکرات وین و اینکه آیا قابل حل هستند، گفته بود ما فکر می کنیم مسایل باقیمانده قابل حل هستند و همانطور که قبلا اعلام کردیم ما پیشرفت قابل توجهی بدست آورده ایم و به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم. اما هنوز به این نقطه نرسیده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال گفت که ما در مورد تعداد یا هویت این مسایل توضیح نخواهیم داد زیرا در مرحله حساسی قرار داریم و می خواهیم همه اقدامات لازم را انجام دهیم تا ببینیم امکان بازگشت متقابل به پایبندی وجود دارد یا خیر.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز گفت معتقدیم اگر توافق هسته ای ایران وجود داشته باشد که استانداردهای جو بایدن رییس جمهور ی آمریکا در آن رعایت شده باشد مبنی بر اینکه به صورت قابل تایید مسیر ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را مسدود کند و پس از آنکه دونالد ترامپ از آن خارج شد، محدودیت های برنامه هسته ای ایران را بازگرداند، ما این توافق را انجام خواهیم داد زیرا معتقدیم در راستای منافع ملی آمریکا است.

مشاور امنیت ملی بایدن بدون اشاره به تعهدات واشنگتن که برجام را نقض کرده است و در راستای سیاست هراس از پیشرفت برنامه هسته ای ایران مدعی شد اما ما این توافق را تا زمانی که این اهداف را تامین نکرده است، انجام نخواهیم داد.

توافق نهایی وین در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر در مورد مذاکرات وین، با بیان لزوم توجه به منافع ملت ایران و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران  تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای تحقق یک توافق خوب، قوی و پایدار آمادگی کامل دارد.

وزیر امور خارجه قطر نیز با قدردانی از نقش سازنده ایران در مذاکرات وین، بر لزوم تلاش همه طرفها برای رسیدن به توافق تاکید کرد.

امیرعبداللهیان پیش از این نیز در حاشیه مراسم جشن دیپلماتیک نوروز ١۴٠١ که با حضور سفرا و روسای نمایندگی های خارجی مقیم تهران برگزار شد، اظهار داشت: چهار موضوع به عنوان خط قرمز خودمان در مذاکرات نزدیک به نهایی خودمان پیش رو داشتیم از چهار موضوع در سه هفته گذشته دو موضوع تقریبا حل شده است و به مرحله توافق رسیدیم اما دو موضوع از جمله تضمین اقتصادی همچنان باقی مانده است.

وزیر خارجه تصریح کرد: اگر طرف آمریکایی اراده لازم را برای حل و فصل دو موضوع باقی مانده داشته باشد آماده هستیم در نخستین فرصت با حضور وزرا در وین روز جمع بندی و تصمیم نهایی را داشته باشیم و به نقطه پایانی توافق برسیم.

وی با اشاره به ضرورت برداشتن گام‌های ملموس و اعتماد ساز از سوی ایالات متحده آمریکا خاطر نشان کرد: اگر امروز طرف آمریکایی دو مطالبه باقیمانده ما را محقق کند فردا آماده حضور در وین خواهیم بود.

اخبار مرتبط:
جو بایدن: ولادیمیر پوتین یک قصاب است
جو بایدن: ولادیمیر پوتین یک قصاب است

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر به همتای روس خود را «قصاب» توصیف کرد.

حوثی‌ها برای عربستان خط و نشان کشیدند
حوثی‌ها برای عربستان خط و نشان کشیدند

«محمد علی الحوثی» از اعضای شورای عالی سیاسی یمن به عربستان سعودی درباره هرگونه همکاری با آمریکا در حمله به خاک یمن هشدار داد. وی گفت: «پیامی برای عربستان سعودی ارسال کرده‌ایم با این مضمون که اگر به هواپیماهای آمریکایی اجازه بدهد از خاکش یا حریم هوایی‌اش برای تجاوز به یمن استفاده کنند، آن‌ها نیز هدف ما خواهند بود.»

زلنسکی پاسخ اتهام پوتین را داد
زلنسکی پاسخ اتهام پوتین را داد

ولودیمیر رئیس جمهوری اوکراین به اظهارات همتای روس خود درباره حمله تروریستی در مسکو واکنش نشان داد.رئیس جمهوری اوکراین گفت که پوتین «بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند. همه چیز کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است