کد خبر : 185371
انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - 11:40
چاپ

افزایش نجومی قیمت نفت ایران

قیمت نفت در سال گذشته به دنبال کنترل نسبی همه‌گیری کرونا و همچنین بالا گرفتن تنش‌های سیاسی مانند حمله روسیه به اوکراین با افزایش قیمت همراه شد. نفت سنگین ایران نیز در سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۱ درصد بالا رفت و در واپسین روز‌های سال گذشته به نزدیکی ۱۱۰ دلار در هر بشکه رسید.

افزایش نجومی قیمت نفت ایران

به گزارش مدارا، در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰، اقتصاد جهانی بعد از آنکه بیش از دو سال از همه‌گیری کرونا در جهان می‌گذشت خود را برای احیا و بازسازی آماده می‌کرد. آمار‌ها نشان می‌داد که اقتصاد جهانی در اغلب کشور‌های دنیا مثبت خواهد بود و به تدریج با افزایش واکسیناسیون در جهان، رونق به اقتصاد‌ها باز می‌گردد.

قیمت نفت نیز به دنبال این خبر‌های امیدوار کننده خود را برای افزایش و تثبیت آماده می‌کرد. اغلب کارشناسان و فعالان حوزه نفت معتقد بودند که قیمت نفت بین ۸۰ تا ۹۰ دلار در هر بشکه در نوسان خواهد بود و این قیمت‌ها برای یک سال آینده ثابت خواهد بود.

این در شرایطی بود که این فعالان تاثیر ریسک‌های سیاسی را نادیده گرفته بودند. درست در روز‌هایی که قیمت نفت که جای پای خود را بالای ۸۰ دلار در هر بشکه محکم می‌کرد، حمله روسیه به اوکراین یکی از بزرگترین شوک‌های سیاسی را به بازار نفت تحمیل کرد. شوکی که با تحریم نفت و گاز روسیه توسط برخی از کشور‌ها شدیدتر شد و نفت را به آستانه ۱۴۰ دلار در هر بشکه رساند.

سال ۱۴۰۰ برای طلای سیاه پر نوسان بود

نفت برنت که با قیمت ۶۴ دلار و ۵۲ سنت وارد سال ۱۴۰۰ شده بود رشدی ۷۴ درصدی را تجربه و در آخرین روز‌ها به ۱۱۲ دلار و ۶۷ سنت افزایش پیدا کرد. برنت پایین‌ترین قیمت روزانه در سال گذشته را ۶۰ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه ثبت کرد و رکورد بالاترین قیمت روزانه آن نیز ۱۲۷ دلار و ۹۸ سنت در هر بشکه بوده است.

نفت آمریکا رشدی ۷۷ درصدی در قیمت داشته و از ۶۱ دلار و ۵۶ سنت در اولین روز معاملاتی سال گذشته به ۱۰۹ دلار و ۳۳ سنت در پایان سال رسید. این در حالی بود که پایین‌ترین قیمت روزانه نفت شاخص آمریکا در سال گذشته ۵۷ دلار و ۷۶ سنت و بالاترین قیمت روزانه نیز ۱۱۹ دلار و ۴۰ سنت بوده است.

سبد اوپک، اما رشد قیمت بالاتری را تجربه کرد. اوپک که با همراهی ۱۰ تولید کننده بزرگ دیگر از بهار سال ۱۳۹۹ توافق کاهش تولید نفت را آغاز کرده بود، در سال گذشته نیز بر آن پایبند بود.

قیمت سبد نفت اوپک در حالی در آخرین روز‌های سال ۱۴۰۰ به ۱۱۷ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه رسید که قیمت آن در ابتدای سال ۱۴۰۰ کمی بالاتر از ۶۳ دلار در هر بشکه برآورد شده است.

پایین‌ترین قیمت روزانه اوپک ۶۰ دلار و ۶۸ سنت و بالاترین آن هم ۱۲۸ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه اعلام شده است. در مجموع سبد نفتی اوپک در سال گذشته بیش از ۸۵ درصد بالا رفت.

نفت سنگین ایران به عنوان یکی از اجرای سبد نفتی اوپک هم رشدی ۸۱ درصدی را تجربه کرد. نفت سنگین ایران نوروز ۱۴۰۰ را با قیمت ۶۰ دلار و ۲۱ سنت آغاز کرد تا با قیمت ۱۰۹ دلار و ۵۱ سنت آماده استقبال از سال ۱۴۰۱ شود.

این در حالی است که پایین‌ترین قیمت روزانه نفت سنگین ایران ۵۸ دلار و ۲۲ سنت و بالاترین آن ۱۲۰ دلار و ۳۷ سنت بوده است.

البته قیمت‌های بالای نفت به عقیده کارشناسان این حوزه دوام چندانی نخواهد داشت و با کاهش تنش‌های سیاسی به زیر ۱۰۰ دلار در هر بشکه باز می‌گردد.

اخبار مرتبط:
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

تاجگردون: ۹۰% مردم زیر خط فقر هستند / لایحه عفاف و حجاب اولویت اول تا پنجم مملکت هم نیست
تاجگردون: ۹۰% مردم زیر خط فقر هستند / لایحه عفاف و حجاب اولویت اول تا پنجم مملکت هم نیست

غلامرضا تاجگردون گفت: اولویت کار مجلس باید این باشد که چگونه می‌توان آرای از دست رفته نظام را مجدد به نظام برگرداند. درست یا غلطش را هم کار ندارم اما بالاخره ۶۰ درصد رأی ندادند و در انتخابات شرکت نکردند. این ۶۰ درصد را نباید رها کرد. نمی‌شود بگوییم به حاکمیت حداقلی توجه کنیم و کاری به این ۶۰ درصد نداشته باشیم.

حسین مرعشی: رئیسی به دَرد این می‌خورد که در مجلس سخنرانی کند
حسین مرعشی: رئیسی به دَرد این می‌خورد که در مجلس سخنرانی کند

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از گفتگوی نوروزی به سوالاتی درباره رأی نیاوردن چهره های شاخصی چون باهنر و ریزش رأی قالیباف واکنش نشان داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است