کد خبر : 185098
انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۶ - 17:43
دسته‌بندی : پیشنهاد سردبیر، سیاسی
چاپ

پیوستن اصلاح‌طلبان به نهضت آزادی؟

قرن نو نوشت ابوالحسنی، فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید: آگاهی بخشی به چنین مردم فهیم و صبوری موجب دوام کشور خواهد شد. امروز شاهد هستیم چنین منشی از سوی افرادی همچون «محمد مهاجری» و «علی مطهری» نیز دنبال می‌شود.

پیوستن اصلاح‌طلبان به نهضت آزادی؟

به گزارش مدارا، نوع نگاه احزاب مختلف اصلاح‌طلب به مقوله انتخابات و مشارکت سیاسی در   کشور به نظر در حال تبدیل شدن به یک دوقطبی است که در نهایت آنها را در دو سوی اصلاح‌طلبان رفورمیست و اصلاح‌طلبان نزدیک به حکومت قرار خواهد داد.

در همین رابطه؛ یک عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بر این باور است که؛ سوق دادن جامعه به قهر با صندوق‌های رأی و همچنین بی تفاوتی به سرنوشت سیاسی خود نه تنها سودی ندارد، بلکه راه را برای گروه‌های اپوزیسیون مخالف نظام و جمهوریت نیز هموار خواهد کرد.

او می‌گوید؛ اصلاح‌طلب در ایران امروز شجاعانه دست به روشنگری و آگاهی‌بخشی می‌زند و همانند افرادی همچون؛ «محمد مهاجری» و «علی مطهری» جامعه را نسبت به برخی کژتابی ها آگاه می‌کند.

اصلاح طلبان افراطی مورد تایید جریان اصلاحات نیستند

رحیم ابوالحسنی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص نگاه اصلاح‌طلبان به حاکمیت و انتخابات، اظهار داشت: اصلاح‌طلبی یک استراتژی کلی است که در خط استراتژی‌های سیاسی به عنوان فرایند سیاسی در حوزه «چپ» قرار می‌گیرد.

وی گفت: در این جریان افراد زیادی همچون اصلاح‌طلبان متعادل، اصلاح‌طلبان افراطی و حتی برخی از افراد اپوزیسیون و خواستار انقلاب قرار دارند که طبیعتا این دسته آخر مورد تأیید جریان اصلاحات در ایران نیستند.

این چهره سیاسی با تأکید بر این نکته که نباید اصلاح‌طلبی را در یک حزب سیاسی خلاصه کرد، بیان داشت: اصلاح‌طلبی را باید یک تفکر و استراتژی سیاسی بدانیم در جهت کنش‌گری سیاسی بدانیم.

خط اصلاح طلبان استقرار حاکمیت مردم و دموکراسی است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: نباید توقع داشته باشیم تمامی افرادی که داعیه اصلاح‌طلبی دارند، کنش همسان و هماهنگ داشته باشند. البته خط اصلی اصلاح‌طلبان در روزگار کنونی استقرار «حاکمیت مردم» و «دموکراسی» است. موضوعی که در اصل ۵۶ قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است.

وی با تشریح نگاه‌های موجود برای استقرار حاکمیت مردم، عنوان داشت: برخی معتقدند در شرایط فعلی قدرت حاکم اجازه هیچگونه مشارکتی از سوی مردم برای تعیین سرنوشت را نمی‌دهد و بنابرین نباید در فرایند انتخابات و مشارکت در پای صندوق‌های رأی خودداری شود.

ابوالحسنی ادامه داد: نگاه دیگری نیز وجود دارد که معتقد است مردم در هر شرایطی باید در صحنه سیاسی حضور داشته باشند و از رفتارهای تند و رادیکال در فضای بحرانی جهان پرهیز شود.

اصلاح‌طلبان برای پست و مقام نباید از اصول خود عدول کنند

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با انتقاد از برخی عبارات به کار برده شده در قبال اصلاح‌طلبان، گفت: بنده با این موضوع مخالف هستم که برخی اصلاح‌طلبان برای کسب قدرت و مناسب حکومتی در انتخابات مشارکت کرده و از اصول خود نیز عدول می‌کنند. این دست از افراد بر این عقیده هستند که از حداقل امکان برای مشارکت سیاسی دفاع کرد.

وی با ارائه یک مثال، افزود: «نهضت آزادی» نیز علی‌رغم محدودیت‌های که از ابتدای انقلاب اسلامی با آن مواجه شد، تا لحظه آخر حیات سیاسی خود در فرایندهای سیاسی کشور مشارکت فعال داشت. امروز نیز بخشی از اصلاح‌طلبان نیز که استراتژی آنها به خط میانه اصلاح‌طلبی نزدیک است، رفتاری مشابه با نهضت آزادی را از خود بروز می‌دهند.

ابوالحسنی خاطرنشان کرد: نباید از حدود ۳۲ حزب اصلاح‌طلب توقع داشته باشیم که بر اساس یک استراتژی واحد عمل کنند. قطعا این احزاب می‌توانند نظرات مختلفی در خصوص مشارکت در انتخابات داشته باشند، اما در نهایت همه آنها تلاش می‌کنند تا ضمن احیای جمهوری‌خواهی، حاکمیت مردم نیز در جامعه شکل بگیرد.

رادیکال های جریان اصولگرا مردم را رعیت می دانند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به نگاه جریان «اصولگرا» به مقوله حاکمیت مردم، بیان داشت: جناح اصولگرا اعتقاد چندانی به حاکمیت مردم ندارد. در این جریان نیز طیف میانه تا «راست» رادیکال وجود دارد و بر همین اساس افرادی را در این جریان می‌توان پیدا کرد که معتقدند قدرت باید در اختیار یک گروه خاص باشد و مردم به عنوان «رعیت» نیازمند به «شبان» و «چوپان» هستند.

وی بیان داشت: افرادی که در جناح راست تفکرات رادیکالی دارند را نمی‌توان اصولگرا دانست و باید آنها را افراد «محافظه‌کار» نامید.

ابوالحسنی تصریح کرد: امروز باید بین دو اصل «حاکمیت مردم» و «حاکمیتی گروهی بر مردم» تفاوت قائل شد. در این میان موضوع حاکمیت «دین» مطرح می‌شود که در همین موضوع نیز اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نیز تفسیر مختص به خود را دارند.

تفسیر دینی کدام خاتمی درست است؛ احمد یا محمد؟

وی ادامه داد: امروز تفسیر دینی از سوی آقایان «احمد خاتمی» و «محمد خاتمی» مطرح می‌شود و کسی نمی‌تواند ادعا کند که یکی از این تفاسیر «اسلامی» نیست؛ زیرا اسلامیت دارای گفتمان‌های مختلف است و خط محوری در این میان؛ موضوع حکومت دینی و غیر دینی نیست.

ابوالحسنی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مواجهه با این پرسش که تا چه زمان یک بخش از اصلاح‌طلبان می‌خواهند از مشارکت سیاسی؛ آن هم در فضایی که حاکمیت بخش محدودی از آنها را قبول دارد حمایت کنند، بیان داشت: این بخش از اصلاح‌طلبان عقیده دارند اگر به طور کامل با صندوق‌های رأی قهر کنند، در زمانی که مردم دوباره تصمیم به مشارکت در انتخابات می‌گیرند، دیگر اقبالی به این جریان نشان نخواهند و به طور خودکار این جریان حذف خواهد شد.

نباید در مقابل حاکمیت بایستیم

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: این افراد نمی‌خواهند در مقام «اپوزیسیون» قرار بگیرند و تلاش می‌کنند در چارچوب نظام باقی بمانند. به همین دلیل نیز عزمی برای تحریم نظام در شرایط کنونی ندارند.

وی گفت: بنده در مقام رد یا تایید تفکر بالا صحبت نمی‌کنم، اما برداشت من این است که اصلاح‌طلبانی که بر مشارکت در انتخابات تأکید دارند، معتقدند که مردم نیز می‌دانند این افراد جریان «ضد جمهوریت» و بر خلاف اصول «مردم‌سالاری» را قبول ندارند.

ابوالحسنی بیان داشت: امروز یک اصلاح‌طلب وظیفه دارد به جامعه خود آگاهی ببخشد. قطعا یکی از راه‌های حفظ نظام و جمهوری اسلامی، مردم هستند و قطعا آگاهی بخشی به چنین مردم فهیم و صبوری موجب دوام کشور خواهد شد. امروز شاهد هستیم چنین منشی از سوی افرادی همچون «محمد مهاجری» و «علی مطهری» نیز دنبال می‌شود.

اصلاح‌طلبان باید در جامعه روشنگری کنند

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با مهم خواندن نظر مردم تأکید کرد: قطعا احزاب سیاسی نیز می‌توانند با ارائه دیدگاه‌های خود، نظر توده‌ها را برای قوام بخشیدن به حاکمیت مردم جلب کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با قرن نو بیان داشت: اصلاح‌طلبان باید بر اساس نظر و تصمیم مردم حرکت کنند و در مقام مقابله با حاکمیت ظاهر نشوند. مردم با مشارکت پایین خود در انتخابات پیام خود را رسانده‌اند و در این فضا نیز اصلاح‌طلبان باید با شجاعت دست به افشاگری و روشنگری بزنند.

قهر با انتخابات موجب خشن‌تر شدن تندروها می شود

ابوالحسنی تصریح کرد: مردم باید تصمیم نهایی را بگیرند. در انتخابات ۱۴۰۰ نیز مردم به هر دلیلی از کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان حمایت نکردند. اما نباید فراموش کنیم قهر با صندوق‌های رأی گروه حاکم را خشن تر و ضمن توسعه بخشی به دامنه قدرت آنها، موجب تقویت دست اندازی آنها به حقوق مردم می‌شود. در چنین فضایی بهتر است با تشویق مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی از آنها بخواهیم افراد شایسته‌تری از افراد کنونی را انتخاب کنند تا نسل جدید نیز مجال حضور در قدرت را پیدا کند.

وی گفت: نباید اجازه دهیم مردم با انتخابات قهر کنند. زیرا چنین اتفاقی مطلوب گروه‌های اپوزیسیونی است که تلاش دارند یک فضای خشن و نامطلوب را برای کشور رقم بزنند.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است