کد خبر : 184362
انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۱ - 21:44
دسته‌بندی : اقتصادی
چاپ

اخذ وثیقه نقدی قبل و بعد از اعطای تسهیلات ممنوع شد

هیئت‌ عامل بانک مرکزی در شصت و نهمین جلسه خود در ۲۱ اسفند سال ۱۴۰۰ تصمیم نهایی در خصوص موضوع ممنوعیت اخذ وثیقه نقدی قبل و یا بعد از اعطای تسهیلات را اتخاذ کرد.

اخذ وثیقه نقدی قبل و بعد از اعطای تسهیلات ممنوع شد

به گزارش مدارا، هیئت‌عامل بانک مرکزی پس از برگزاری جلسات کارشناسی طی سه ماه گذشته در این بانک مقرر کرد:

۱. همان‌گونه که در بخشنامه‌های متعدد قبلی از جمله بخشنامه‌های شماره ۶۲۶۶۸‏‏‏‏‏‏.۹۱ مورخ ۱۰‏‏‏‏‏‏‏.۳‏‏‏‏‏‏‏.۱۳۹۱، شماره ۲۲۴۳۰۶‏‏‏‏‏‏.۹۳ مورخ ۲۱‏‏‏‏‏‏.۸‏‏‏‏‏‏.۱۳۹۳، شماره ۶۲۳۵۸‏‏‏‏‏‏.۹۴ مورخ ۱۲‏‏‏‏‏‏.۳‏‏‏‏‏‏.۱۳۹۴، شماره ۲۲۵۱۴۹‏‏‏‏.۹۵ مورخ ۱۵‏‏‏‏.۷‏‏‏‏.۱۳۹۵ و شماره ۹۹.۱۰۰۸۳۲ مورخ ۹‏.۴‏. ۱۳۹۹ به کرات تأکید گردیده است، بلوکه نمودن بخشی از تسهیلات اعطایی به مشتریان، در قالب انواع سپرده‌ها توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ممنوع است.

۲. از تاریخ تصویب این مصوبه، اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی به هر عنوان قبل و یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک/موسسه اعتباری غیربانکی ممنوع است.

۳. مواکداً یادآور می‌گردد، چنانچه بانک/موسسه اعتباری غیربانکی در راستای بخشنامه شماره ۹۹.۱۰۰۸۳۲ مورخ ۹‏.۴‏. ۱۳۹۹ قبل از اعطای تسهیلات و منوط به توافق بانک/موسسه اعتباری غیربانکی اقدام به اخذ وثیقه نقدی در قالب سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار از تسهیلات‌گیرنده نموده است، پرداخت سود علی‌الحساب به سپرده مذکور معادل نرخ سود متناظر با دوره زمانی آن سپرده مشابه سپرده‌هایی که وثیقه تسهیلات نمی‌باشند، الزامی است. پرداخت نرخ سود کمتر از نرخ سود متناظر با دوره زمانی آن سپرده توسط بانک/موسسه اعتباری غیربانکی تخلف محسوب شده و بانک/موسسه اعتباری غیربانکی متخلف مشمول اقدامات نظارتی بانک مرکزی می‌شود.

اخبار مرتبط:
زمان واریز مرحله جدید سود سهام عدالت مشخص شد
زمان واریز مرحله جدید سود سهام عدالت مشخص شد

سود مرحله‌ی دوم که در پایان سال گذشته به سهامداران عدالت پرداخت شد، به سه علت کمتر از واریزی مرحله‌ی اول در آذرماه بود. این سه عامل شامل فروش سهام در سال گذشته توسط کارگزاری‌ها به درخواست متقاضی، تفاوت سبد سهام افراد و عدم واریز توسط هشت شرکت بود.

شریعتی، عضو اتاق بازرگانی: در دنیا فقط جیبوتی پنجشنبه‌ها تَعطیل است
شریعتی، عضو اتاق بازرگانی: در دنیا فقط جیبوتی پنجشنبه‌ها تَعطیل است

عضو اتاق بازرگانی از مخالفت این نهاد کارفرمایی با تعطیلی روزهای پنج‌شنبه به جای شنبه می‌گوید و معتقد است تعطیلی پنج‌شنبه‌ها فاصله ایران و جهان را بیشتر می‌کند.

ادعای عجیب وزیر صمت / علی‌آبادی: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم / ما به واردات خودرو افتخار نمی‌کنیم
ادعای عجیب وزیر صمت / علی‌آبادی: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم / ما به واردات خودرو افتخار نمی‌کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حدود ۵۰ هزار خودرو وارداتی در گمرکات کشور وجود دارد گفت: مشکل فعلی برای واردات خودرو نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است