کد خبر : 180159
انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۲ - 15:35
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

رابطه ردصلاحیت ها با مافیای خودرو

رابطه ردصلاحیت ها با مافیای خودرو

به گزارش مدارا، «مافیای خودروسازی منجر به ردصلاحیت یک نماینده مجلس دهم به خاطر قرائت گزارش تخلف خودروسازان در مجلس شده است» این گفته سرهنگ سیدهادی هاشمی رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ در گفتگو با همشهری‌آنلاین با بازتاب های مختلفی مواجه شده است. گزارش تخلفات شرکت های بزرگ خودروسازی در مجلس دهم ، اردیبهشت ماه سال ۹۹ در آخرین ماه فعالیت مجلس دهم، توسط بهرام پارسایی ، نماینده مردم شیراز قرائت شد. در همان ایام پارسایی در صفحه شخصی‌اش در توئیتر نوشت: «حاصل چند سال کار روی تخلفات خودروسازان، ۱۲جلد پرونده در کمیسیون اصل۹۰ مجلس دهم شد. چکیده آن ۱۶ صفحه آماده قرائت در صحن بود و طبق آیین‌نامه باید در ۳۰ دقیقه قرائت می‌شد که کمی بیش از ۱۵ دقیقه زمان دادند و به ناچار چکیده گزارش، خلاصه‌تر شد. برای اطلاع مردم، گزارش را منتشر خواهیم کرد». حالا اما گفت و گوی رییس سابق پلیس راهور درباره نماینده ردصلاحیت شده مجلس دهم که گزارش تخلفات خودروسازان را پیگیری و قرائت کرد، دوباره نام بهرام پارسایی را به ذهن آورده است.

بهرام پارسایی ، نماینده مردم شیراز در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که موضوع قرائت گزارش تخلفات خودروسازی تا چه اندازه در ردصلاحیت وی تاثیر داشته است، گفت: واقعیت امر این است که مافیای خودرو بسیار قوی است، البته صراحتا به کسی نمی گویند دلیل ردصلاحیت شما گزارش علیه مافیای خودرو یا هر دلیلی دیگری بوده است اما من در نفوذ مافیا در هر سه قوه و همه نهادها شکی ندارم.

وی ادامه داد: ممکن است علل ردصلاحیت من تنها محدود به موضوع گزارش دادن در صحن مجلس ، علیه مافیای خودرو نبوده باشد و مجموعه نطق ها، موضع‌گیری ها و اظهارنظرها در این زمینه دخیل باشد اما اگر نماینده ای هیچ مساله سیاسی و دلایل دیگری مثل اقتصادی و هر مساله دیگری در برخی پرونده ها منجر به ردصلاحیت می شود هم نداشه باشد  و تنها پا توی کف مافیای خودروسازی کند ، بدون شک ردصلاحیت می شود و دیگر رنگ مجلس را نمی بیند.

عضو فراکسیون امید مجلس دهم خاطر نشان کرد: این نفوذ و لابی مافیای خودروسازی در همه جا مشهود است و هیچ کسی نمی تواند آن را منکر شود.

دو روایت از نفوذ مافیای خودروسازی؛ ورود غیرقانونی مجمع و سکوت شورای نگهبان

پارسایی در ادامه این مطلب گفت : برای شفاف شدن موضوع نفوذ مافیای خودروسازی دو نمونه از این مساله در مجلس دهم را نقل می کنم؛ در مجلس دهم مصوبه ای در ارتباط با ساماندهی بازار خودرو در نظر گرفته شد و با پیگیری و رایزنی زیاد این مصوبه را وضع کردیم که اگر توسط شورای نگهبان تایید می‌شد قدرت مافیای خودرو کاهش پیدا می کرد و به نفع مردم بود .

وی ادامه داد: این مصوبه بندهای مختلفی داشت ، به طور مثال خودرو‌ساز موظف بود قیمت تمام شده را اعلام کند و یا واردات خودرو تعرفه‌اش به صورت نزولی کاهش پیدا کند تا فشار انحصاری از دست خوردو‌ساز خارج شود تا وادار به کاهش قیمت و افزایش کیفیت شود. این مصوبه چند بند شامل منافع ملی را در برداشت و خودرو ساز را وادار به رقابت و پیشرفت می‌کرد .

نماینده مجلس دهم با بیان این که «موضوع در صحن مجلس تصویب شد و به شورای نگهبان رفت»، گفت: پیش از این که شورای نگهبان بخواهد مصوبه را به مجلس باز گرداند یا از اساس هیچ نظری را درباره این مصوبه اعلام کند، مجمع تشخیص مصلجت نظام در مکاتبه ای با شورای نگهبان گفت که این مصوبه به نفع کشور نیست.

وی خاطر نشان کرد: این اقدام غیرقانونی بود چرا که مجمع تنها زمانی می تواند اظهار نظر کند که شورای نگهبان مصوبه را رد و مجلس مجددا بر روی آن اصرار کند ، در حالی که اینجا چنین موضوعی رخ نداد.

پارسایی با بیان این که «مصوبه ساماندهی بازار خودرو ،منافع مردم را در خود داشت اما پیش از هر اظهار و اعلام نظر شورا، مجمع تشخیص مصلحت به موضوع ورود کرد» ، افزود: این نشان می دهد که خودرو سازی مافیای قدرتمندی دارد که تا این نهادها هم جلو رفته است.

نماینده مجلس دهم همچنین گفت: شورای نگهبان می دانست که مکاتبه مجمع تشخیص مصلحت قبل از این که اختلاف نظری بین مجلس و شورای نگهبان پیش بیاید جایگاه قانونی ندارد اما به دلایل روشنی به این مکاتبه ترتیب اثر می دهد. وقتی از نفوذ مافیای خودروسازی در همه جا صحبت می کنم ، منظورم این موارد است.

سرباز زدن دولت از اجرای حکم دادگاه دیوان عدالت زیر سایه مافیای خودروسازی

پارسایی در ادامه توضیحات خود به جمهوریت گفت: در مورد دوم که نفوذ خودروسازی را دیدم موضوع ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو توسط دولت مطرح بود.

وی ادامه داد: در پی این اقدام دولت، یکسری افراد شکایت کردند و ما هم در مجلس پیگیری کردیم و در نهایت یکی از قضات خوب قوه قضاییه حکم داد که این مصوبه خلاف قانون است و باید ثبت سفارش صورت بگیرد و کسانی که ثبت سفارش کردند هم باید خودروهای خود را تحویل بگیرند .

نماینده مجلس دهم تاکید کرد: این حکم دادگاه دیوان عدالت بود ، یعنی شکی در لازم الاجرا بودن آن وجود نداشت و حتی بر اساس قانون عدم اجرای آن مجازات داشت، اما حکم توسط دولت اجرا نشد و خودرویی هم حتی به اندازه ای وارد نشد تا بتوانیم به میزان کمی بازار انحصاری را از دست مافیای خودرو سازی خارج کند پس ببینید تاچه اندازه این مافیا نفوذ و خیال راحت دارد.

سالیانه بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مازاد بر سود در جیب مافیای خودروسازی

پارسایی درباره ارقام بالای فساد در حوزه خودروسازی گفت: فراموش نکنید که از ارقام بسیار عجیبی در این مافیا حرف می زنیم. من به جرات می گویم که افرادی که در این مافیا سهمی دارند سالیانه بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مازاد بر سود معمول از جیب مردم نفع می برند . یعنی فساد این حوزه بالغ بر این ارقام است.

لابی گسترده مافیای خودروسازی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم با بیان این که «نفوذ مافیای خودرو در خود مجلس هم بسیار مشهود بود»، افزود: برخی از نمایندگان مجلس آنچنان بدون منطق از خودروسازان دفاع می کردند که خود نمایندگان خودروسازان نمی توانستند این گونه دفاع کنند .

وی ادامه داد: مافیای خودروسازی نفوذ و لابی عجیبی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس داشت و این سایه سنگین مافیای خودروسازی کاملا بر روی کمیسیون مشهود بود  واگر فشار افکار عمومی و شفاف سازی برخی از همکاران نبود به هیچ وجه اجازه نمی دادند موضوع ساماندهی بازار خودرو در مجلس قبل به مرحله تصویب هم برسد اما به هر حال این مافیای خودروسازی نفوذ دارد و در نهایت اجازه تبدیل شدن آن به قانون را نداد.

مصوبه آزادسازی واردات خودرو در مجلس یازدهم به نفع مافیای خودروسازی است

پارسایی با بیان این که مافیای خودروسازی در مجلس یازدهم نیزنفوذ دارد ، گفت: مافیای خودروسازی در خود مجلس یازدهم دنبال قانون آزادسازی واردات خودرو به نفع خودش بود .

وی با بیان این که « در قوانین فعلی تا امروز قانونی نداشتیم که مانع واردات خودرو باشد»، گفت: تا امروز  قانونی دال بر منع واردات خودرو نداشتیم که حالا مجلس بخواهد برای آزادسازی قانون بگذارد اما حالا مصوبه مجلس یازدهم درباره آزادسازی واردات خودرو را با به نفع خودروسازان بزرگ و مافیای آن ها قوانین را تغییر می دهد.

پارسایی

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم درباره این مصوبه تشریح کرد: مصوبه می گوید که خودرو وارد شود اما مشروط به این که به جای آن خودرو صادر شود ، یعنی تا امروز و تا قبل از تصویب این مصوبه که در مراحل نهایی تبدیل به قانون است، هر دولتی روی کار آمده می توانسته ثبت سفارش را باز کند و هیچ منع قانونی وجود ندارد، اما اگر مصوبه مجلس یازدهم که کاملا مافیای خودرو پشت آن است تبدیل به قانون شود، دیگر حتی دولت هم نمی تواند ثبت سفارش را باز  و خودرو وارد شود.

وی خاطر نشان کرد: مافیای خودروسازی پشت این طرح بود  تا به ازای واردات خودرو، خودرو صادر کند .

پارسایی همچنین گفت: افکار عمومی کاملا در جریان این حقیقت نبودند و تصور کردند مجلس یازدهم در حال قانونی گذاری برای آزاد کردن واردات خودرو است در حالی که این مصوبه مشخصا واردات خودرو در دستان انحصارگر خودروساز می گذارد و قانونی در جهت تامین منافع مافیای خودرو است. اگر تا امروز انحصار محدود به تولیدات داخلی است، با تصویب نهایی این مصوبه، واردات هم در دست مافیای خودروساز قرار می گیرد.

نفوذ مافیای خود رو در تمامی نهادها مشهود است

پارسایی با بیان این که « نفوذ مافیای خود رو در تمامی نهادها مشهود است و اراده ای در مبارزه با آن نیست»، گفت: وقتی این مافیا اینقدر نفوذ دارند که اینگونه در قانون گذاری مداخله می کند، مجمع خارج از روند قانونی بین مجلس و شورای نگهبان وارد می شود و نظر می دهد و شورای نگهبان هم علی رغم علم به غیرقانونی بودن، با این موضوع همراهی می کند و  یا رای دادگاه دیوان عدالت که لازم الاجرا است را متوقف می کنند، رد صلاحیت یک نماینده که موضوع عجیبی نیست. متاسفانه نهادهایی مثل مجلس جاهایی که باید و تا اندازه ای می توانند جلوی این نفوذ بایستند به شعار دادن اکتفا می کنند و نمک بر زخم مردم می پاشند .

مجلس فرصت استیضاح و سوال از وزیر صمت را از دست ندهد

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دهم تاکید کرد: وقتی مجلس دهم تمام شد قیمت پراید ۵۰ میلیون تومان بود و ماهی نمی گذشت مگر این  که وزیر صمت و معاون وزیر صمت و مدیران عامل خودروسازان و سازمان نظارت بر مصرف کنندگان را در کمیسیون اصل ۹۰ زیر فشار برای ممانعت از افزایش قیمت نگذاریم.

پارسایی درباره این اقدامات کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دهم همچنین گفت: این فشارها و شفاف‌سازی‌ها ترمزی جلوی رشد قیمت ها بود اما وقتی همان اندازه بازخواست ها و فشارها هم رها شد معلوم است پراید ۵۰ میلیونی ، ۱۸۰ میلیون شده است.

وی افزود: حالا هم برخی نمایندگان به دنبال استیضاح وزیر صمت هستند. مجلس اختیار سوال و استیضاح وزیر  را دارد و هر چقدر هم کم اثر در اصل مساله مافیا باید از این فرصت برای  بیان برخی حقیقت ها استفاده کند.

پارسایی همچنین تصریح کرد: این ها در مجلس نفوذ عجیبی دارند اما اگر حتی ۲ نماینده کمر همت ببندند می تواند بسیاری حرف ها را بیان کنند، حتی به قیمت ردصلاحیت.

وی خاطر نشان کرد: همان نماینده های متحد با خودروساز در صحن علنی من را متهم می کردند که در بحث واردات خودرو منفعت دارم و برای همین علیه خودروساز می گوید . تطمیع و تهدید می کنند . نباید به دنبال استمرار حضور در مجلس بود  و باید این دست از گزارش ها را حداقل به اطلاع مردم رساند

نماینده دوره دهم مجلس با بیان این که «خودروهای ما ایمنی ندارد و بدون تغییر پلتفورم ها و کیفیت تنها قیمت را بالا می برند و مردم هم ناچار هستند ماشین داغانی مثل پراید را می خرند»، گفت: اگر مافیای قدرتمندی نبود ،جاهای مختلفی می توانستند جلوی این کار را بگیرند اما سه قوه و بسیاری نهادها در قدرت مافیایی شریک هستند .

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

جو بایدن: ولادیمیر پوتین یک قصاب است
جو بایدن: ولادیمیر پوتین یک قصاب است

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر به همتای روس خود را «قصاب» توصیف کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است