مبلغ جریمه خودروهای دودزا اعلام شد

به گزارش مدارا، سردار محمدحسین حمیدی صبح امروز در نشست خبری درباره وضعیت ترافیکی تهران گفت: ترافیک تهران در سال ۱۳۹۹ به دلیل کرونا کاهش چشمگیری داشت و بخش زیادی از مقوله‌ها که مردم به دلیل تردد با آن دست به گریبان بودند، به چشم نیامد. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: پس از واکسیناسیون […]

به گزارش مدارا، سردار محمدحسین حمیدی صبح امروز در نشست خبری درباره وضعیت ترافیکی تهران گفت: ترافیک تهران در سال ۱۳۹۹ به دلیل کرونا کاهش چشمگیری داشت و بخش زیادی از مقوله‌ها که مردم به دلیل تردد با آن دست به گریبان بودند، به چشم نیامد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: پس از واکسیناسیون و برداشتن محدودیت‌ها، ترافیک اکنون نسبت به دوره کرونا افزایش محسوس دارد اما همچنان به دلیل عدم بازگشایی کامل مراکز تحصیلی، ترافیک فاصله ۱۰ درصدی با ایام پیش از کرونا دارد و نسبت به آن زمان کمتر است.

وی درباره وضعیت تصادفات تهران، بیان کرد: در ۹ ماه سال ۱۴۰۰ بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی، مانند دو سال گذشته روند کاهشی جان‌باختگان تصادفات تهران را شاهد هستیم البته آمار کاهش جان‌باختگان چشمگیر نیست اما می‌شود با اقدامات توسط تمام بخش‌ها تصادفات تا حد چشمگیری کاهش پیدا کند. در بازه مذکور ۱۵۴ عابرپیاده معادل ۳۸ درصد، ۱۹۰ موتورسوار و ترک‌نشین آن معادل ۴۶ درصد و ۶۷ نفر از رانندگان یا سرنشینان وسیله‌ نقلیه معادل ۱۶ درصد در سوانح ترافیکی تهران جان باختند. 42 درصد از جان‌باختگان سوانح رانندگی تهران در بازه مذکور به دلیل عدم توجه به جلو جان باختند.

رئیس پلیس راهور تهران با اشاره به اجرای طرح‌های این پلیس، ادامه داد: در ورودی‌های بزرگراه طرح "جناغی" را اجرا می‌کنیم، در این طرح جلوی رانندگانی را که بخواهند خارج از لاین و صف وارد بزرگراه‌ دیگر شوند، می‌گیریم و پیگیر هستیم شهرداری تهران با نصب دوربین‌های جناغی حضور نیروها را به حداقل ممکن برساند. در این طرح ابتدا آموزش میدانی را آغاز کرده و سپس در صورت عدم تمکین سراغ جریمه ۵۲ هزار تومانی می‌رویم. طرح مذکور در ۱۵ نقطه عمدتاً بزرگراهی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به تشدید طرح‌‌های پلیس راهور در بزرگراه‌های تهران خاطرنشان کرد: در یک ماه اخیر بالغ بر ۵۰۰ دستگاه خودرو را توقیف کردیم، این خودروها بیشتر سرعت غیرمجاز، لایی‌کشی و ایجاد مزاحمت برای سایر رانندگان داشتند، خودروهای مذکور چند ساعت در محل توقیف شده و متناسب با تخلف حتی به پارکینگ هم منتقل شدند.

این مقام انتظامی با اشاره به طرح پلیس‌ راهور‌ تهران‌ برای کنترل تردد غیرمجاز در خطوط اضطرار، متذکر شد: در خیلی از نقاط مانند تونل‌ها امکان استقرار عامل انسانی نیست اما پیگیر هستیم نواقص دوربین‌ها در این‌ رابطه برطرف شود و به صورت سیستمی‌ کنترل‌ها‌ را انجام دهیم.

حمیدی یادآور شد: در برخی مقاطع تردد خودروهای سنگین در سطح شهر اجتناب‌ناپذیر است و تردد آن‌ها ضرورت دارد به شرطی که مزاحمتی‌ برای دیگران‌ نداشته باشند اکنون کنترل اینگونه خودروها به صورت میدانی و با نظارت بر شرکت‌هایی که از اینگونه خودروها استفاده می‌کنند، صورت می‌گیرد.

رئیس پلیس راهور تهران افزود: در حوادث گذشته به طور مثال شرکت آسیا بتن به دلیل تصادف میکسر متعلق به این شرکت در اتوبان ستاری و تخلفاتی دیگر، یک‌ سال تعطیل‌ شد و این تبعات رفتار مدیرانی است‌ که‌ مقررات‌ را رعایت نمی‌کنند. 9 شرکت دیگر در حوزه باربری نیز درباره این‌ تخلفات تذکر گرفته و اگر رعایت نکنند، تعطیل خواهند شد.

وی با اشاره به اقدامات پلیس در حوزه آلودگی هوا تأکید کرد: سه میلیون و ۹۰۰ هزار بار خودروهای فاقد معاینه فنی در شهر تهران در ۹ ماه امسال جریمه شدند. هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی دودزا پلاک اعزام به تعمیرگاه دریافت کردند و هزار و ۱۲۰ دستگاه خودرو که معاینه فنی داشتند و برگه معاینه فنی آنها اعتبار داشت، با کنترل‌های پلیسی برگه معاینه فنی آنها باطل شد اینگونه خودروها پس از دریافت معاینه فنی دچار نقص شدند.

حمیدی در پاسخ به سؤالی درباره همراهی پلیس راهور تهران با شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل مشکل ترافیک تهران، اظهار کرد: یکی از اقدامات روزمره پلیس، استفاده از نظرات نخبگان است، در بحث ترافیک نیز اخذ مجموعه نقطه‌نظرات افراد در این حوزه اعم از پیشکسوتان، کارشناسان حوزه مختلف در حمل و نقل، عمران و شهرسازی و شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار قرار دادیم.

رئیس پلیس راهور تهران افزود: پلیس نخستین یا جزو نخستین سازمان‌هایی است که بعد از فرمایش مقام معظم رهبری، گزارش خود را در یک بسته آماده با امضاء فرمانده محترم فرماندهی انتظامی کشور برای مسئولان مربوطه فرستادیم و خیلی از آن گزارشات در حال رسیدگی و پیگیری است و ان‌شاءالله این اقدامات واقعاً محقق شود زیرا یک عقب‌افتادگی در این حوزه مربوط به زمانی است که در بحث ترافیک اتفاقی روی نداد، گزارشات بود، پیگیری‌ها صورت می‌گرفت اما درباره مواردی همچون توسعه حمل و نقل، ساخت‌وسازهای غیرمجاز، کیفیت محصولات، کیفیت تولیدات صنعتی، قوانین و مقرارت و هوشمندسازی اقدام آنچنان جدی صورت نگرفت و امیدواریم مجموعه پیشنهادات نخبگان که در اختیار مسئولان قرار گرفته، در بازه میان‌مدت اثربخش باشد و ما در یک پروسه زمانی مشخص شاهد بهبود وضعیت موجود باشیم.

این مقام انتظامی با اشاره به اقدامات شاخص پلیس راهور تهران در سطح معابر، گفت: ما برای انجام طرح‌ها نیاز به بارخوردهای اجتماعی داریم، باید اکثر مردم از طرح‌ها اجرای شده توسط پلیس رضایتمندی داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات پلیس راهور در چند وقت اخیر مسئول‌سازی سازمان‌ها و مؤسسات حمل بار بود که برای نخستین بار یک شرکت تعطیل شد و ۹ شرکت ضمن اخطار در آستانه تعطیلی هستند که در صورت عدم هماهنگی با پلیس، مردم، جامعه و مقررات آنها را نیز تعطیل می‌کنیم.

حمیدی با اشاره به برخورد پلیس راهور تهران با دستکاری پلاک، بیان کرد: دستکاری و مخدوشی پلاک پس از برداشته شدن محدودیت‌ها کمی کمتر شد اما همچنان در ورودی‌های طرح ترافیک شاهد این ماجرا هستیم و ما در ۹ ماه سال جاری، ۴۶۰ هزار اعمال قانون به خاطر دستکاری پلاک انجام دادیم.

رئیس پلیس راهور تهران با بیان اینکه تعدادی از آمبولانس‌های بخش خصوصی که باید در تابعیت بهداشت و درمان باشند، مأموریت خود را جابه‌جا می‌کردند، عنوان کرد: این آمبولانس‌ها مسافرکشی و به صورت V.I.P مسافر جابه‌جا می‌کردند که به تخلفات آنها رسیدگی و برای ابطال مجوز آنها اقدام شد و اکنون این موضوع به ندرت مشاهده می‌شود اما اگر باشد نیز هیچگونه اغماضی نخواهیم داشت.

این مقام انتظامی با اشاره به اصلاح ۲۵۲ نقطه حادثه‌خیر در تهران‌ در ۹ ماه سال جاری، متذکر شد: در بازه مذکور، در ۱۷۰ مورد از نقاطی که نیاز به اصلاح و جداسازی شد، اقدامات صورت گرفت.

وی در پاسخ به سؤلی درباره سهم خودروسازان و سایر دستگاه‌ها در وقوع تصادفات در تهران، عنوان کرد: آمارها در این رابطه باید به صورت کشوری بررسی شود زیرا خودروی خودروسازان فقط در تهران تردد نمی‌کنند لذا مجموعه مرکز تحقیقات راهور فرماندهی انتظامی کشور، سهم‌بندی مشخصی دارد و سهم خودروسازان و سازمان‌های مختلف حتی پلیس در بحث تصادفات به صورت دقیق مشخص شده است.

حمیدی در پاسخ به سؤالی درباره حضور افرادی در میادین به منظور ثبت‌نام در تاکسی‌های اینترنتی یا فروش طرح ترافیک و برخورد پلیس با آنها، گفت: ما به هیچ فردی مجوز ندادیم در میدان بایستد فقط خودروهای مانند اورژانس و پلیس که جنبه مأموریتی دارند، حق توقف دارند.