کد خبر : 179503
انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۸ - 00:18
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

قطار نظارتی مجلس به راه افتاد

قطار نظارتی مجلس به راه افتاد

به گزارش مدارا، یکدست شدن دولت و همسو شدن قوا در دولت سیزدهم نویدی برای حل مشکلات کشور بود، اما تا کنون دولت برای حل مشکلات کشور برنامه‌ای کارا ارائه نداده و پروژه‌ای را دنبال نمی‌کند. در این میان افکار عمومی منتظر تحقق وعده‌های دولت سیزدهم است و مردم از نمایندگانشان در خانه ملت می‌خواهند که برای حل مشکلات کشور، تحرک بیشتری نشان دهند.

مجلس ابزارهای نظارتی را فعال کرد

انتظاری که سبب شده نمایندگان دست به کار شوند و این روز‌ها بهارستان نشینان به دنبال به کار‌گیری ابزار‌های نظارتی خود برای فشار بر دولت است. البته مجلس قبل از شروع این روند، پالس‌های هشدار دهنده‌ای را به دولت داده بود اما حالا می‌خواهد جدیت خود را به دولت نشان دهد.

این درحالیست که پیشتر برخی نمایندگان از جمله سید علی یزدی خواه نماینده مردم تهران گفته بود که اگر نمایندگان با ملایمت با دولت و وزرا برخورد می‌کنند به این علت است که دولت به تازگی کارش را شروع کرده است.

در این میان برخی نیز بر این باورند که این گونه نظارت‌ها میان مجلس و دولت تنها نمایشی است تا فشار افکار عمومی بر دولت را کاهش دهد. این گروه تأکید دارند که روند نظارتی مجلس بر دولت از سؤال جلوتر نخواهد رفت و تنها زمان مجلس صرف شنیدن توضیحاتی می‌شود که نمایندگان در جریان آن هستند. از این رو تغییری در رویکرد دولت به وجود نمی‌آید.

مجلس انقلابی چک سفید امضا می دهد؟

حتی بر فرض نمایشی بودن چنین اقدامات نظارتی مجلس اما به نظر می رسد اتخاذ چنین رویکردی از سوی مجلس نشان می‌دهد که بهارستان نشینان نمی‌خواهند در نتایج عملکرد دولت شریک شوند و تلاش می‌کنند تا عملکرد خود را همچنان انقلابی نشان دهند. آن‌ها تأکید دارند که مجلس چک سفید امضا به کسی نداده است و تعارفی هم ندارد.

از جمله نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی درباره آغاز استیضاح برخی وزرا می گوید؛ با هیچ کسی عقد اخوت نداریم، من جزء نمایندگانی بودم که از آیت الله رئیسی برای نامزدی در انتخابات دعوت کردم. اما با نگاه وکلای ملت مبنی بر اینکه دولت سیزدهم با گفتمان انقلابی رویکرد تحول خواهی داشته باشد، همراه هستم. اقداماتی که برخی وزرا در حوزه انتصابات انجام می‌دهند، ‌فامیل بازی می‌کنند یا با ناهماهنگی کار‌هایی را صورت می‌دهند یا ضعف‌هایی که دارند، ضربه به جریان انقلابی است. حتماً استیضاح می‌شوند باید پاسخگو باشند و هیچ تعارفی با کسی نداریم.

حرکت قطار نظارتی مجلس

حالا قطار نظارتی مجلس، برای غلبه بر مشکلات، به را افتاده و تلاش می‌ شود با فشار بر دولت، ادامه مسیر خود را روانتر کند.
این حرکت با طرح سوال از وزیر کار، کلید خورد و نمایندگان مردم در خانه ملت، همچنین به دنبال حضور وزیر بهداشت در مجلس هستند.

اخیراً طرح دو سؤال ملی نماینده مردم مهاباد از وزیر بهداشت و درمان اعلام وصول شد و به گفته کمال حسین پور نماینده مردم سردشت و پیرانشهر، عملکرد ضعیف وزیر بهداشت در تحقق وعده‌های خود باعث شده است تا استیضاح وی به زودی تقدیم هیأت رئیسه شود.

شرکت‌های دولتی زیر ذره بین خانه ملت

از نگاه مجلس عملکرد نامناسب شرکت‌های دولتی، از جمله دلایل شکل‌گیری اعتراضات صنفی و معیشتی در کشور است.

به گفته جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پرداخت‌ها و پاداش‌های که مدیران شرکت‌های دولت گذشته از جمله عوامل بحران ساز در کشور است و امروز بسیاری از این اعتراضات که در جامعه وجود دارد ناشی از بی‌در و پیکری شرکت‌های دولتی است. نمایندگان می‌گویند؛ ما هیچ نظارت و کنترلی بر عملکرد دستگاه‌های دولتی نداریم و حداقل انتظاری که نمایندگان از شرکت‌های دولتی دارند، این است که در بودجه بتوانیم قواعد مناسبی بگذاریم و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی احکام ما را اجرا کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس خاطرنشان کرد: ما در پرداخت‌ها در طول سال‌های گذشته شاهد این بودیم که شرکت‌های دولتی مسیر جدیدی از دولت طی کرده‌اند و پرداخت و پاداش‌های آن‌ها در کشور بحران ساز شده است.

از سوی دیگر سارا فلاحی، نماینده ایلام در مجلس، با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی، گفته است بسیاری از برآورد‌های بودجه سال آینده «غلط است»، دولت دوباره «دست در جیب مردم» کرده است و باید تیم اقتصادی‌اش را عوض کند.
فلاحی از مدیران اقتصادی دولت ایران به عنوان «ژنرال‌های بی‌سرباز» نام برده و می گوید: برخی وزرای دیگر هم «انگار سرکوچه‌فامیلی، دوستی و رفاقت نشسته‌اند و به همه رفقای سیاسی، نسبی و سببی خود بفرما داده‌اند».

نطق‌های آتشین

در این میان نطق‌های آتشین در جلسات علنی مجلس نیز یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد مجلس نمی‌خواهد مسئولیت اقدامات و وعده‌های تحقق نیافته دولت را بر عهده بگیرد.

در این نطق‌ها انتقاد‌ها از انتصاب‌های سیاسی نصبی و سببی در دولت، رقابت در دولت و تیم اقتصادی دولت، لابی گری‌ها و… نیز مطرح می‌شود تا مجلس نشان دهد که عملکرد فعلی مجلس را نمی‌پذیرد

نماینده لامردو مهر در مجلس در این باره گفته است: باید این هشدار را جدی بگیریم که اگر با سهل انگاری دولت مشکلات برجای خود باقی بماند و مجلس هم هیچ اقدام قاطعی نکند؛ مردم پراید ۹۰ میلیونی و دلار ۲۰ هزار تومانی را هم از چشم دولت می‌بینند و هم از چشم مجلس. این بار دیگر نه به چپ اعتماد می‌کنند نه به راست! نه به مجلس نه به دولت.

کارنامه غیر قابل قبول

کارشناسان تأکید دارند که مجلس تا کنون نتوانسته در نظارت کارنامه قابل قبولی ارائه کند و مشکلات اقتصادی، معیشتی و تورم افسارگسیخته نشانه‌هایی از این مدعاست. درحالی که مجلس یازدهم جلسات سه‌شنبه‌های خود را به حوزه نظارت اختصاص داده است؛ اما به نظر می‌رسد برخلاف‌ایده رئیس مجلس که اولویت را با نظارت قرار داده بود، پارلمان‌نشینان همچنان بر قانون‌گذاری طرح‌محور اصرار دارند؛ آن‌هم در حالی که اصل بر ارائه لوایح است تا طرح‌ها.

مطالبه‌گری در چه حد

وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم چندان بغرنج است که نه تنها دولت بلکه مجلس هم باید پاسخگوی این وضعیت به‌وجود آمده باشد. مردم دیگر نمی‌پذیرند که عامل مشکلات و شرایط به‌وجود عملکرد دولت پیشین است و خواستار تحقق وعده‌های داده شده در جهت بهبود وضع معیشتی خود هستند.

در این میان نمایندگانی که بصراحت از همه مدیران منصوب قول همکاری را گرفته‌اند اینک در انتظار وعده‌های داده شده هستند، دوران حمایت تمام شده و وقت حساب سر رسیده و بایستی دولت درصد تحقق وعده‌های داده شده برآید
.
برخی نیز معتقدند که نمایندگان همسو با دولت بازیگران خوبی هستند اما عملاً به وعده‌های خود برای پیگیری مشکلات مردم از دولت عمل نمی‌کنند. آن‌ها این تقلّا‌ها به نوعی آب در هاون کوبیدن می‌دانند و بر این باورند که مجلس ناظر بر دولت است و این گونه نظارت تشریفات زایدی خواهد شد که فقط به درد پر کردن بیلان کاری سالانه می‌خورد.

هر چند استیضاح در کنار سؤال و دادن تذکر و کارت به وزراء از جمله ابزار مدیریتی و اعلام نارضایتی مجلس نسبت به عملکرد کابینه دولت است، اما باید دید اینگونه موضع‌گیری صرفاً نوعی ژست رسانه‌ای برای نشان دادن مطالبه‌گری بهارستان نشینان یا خیر؟

اخبار مرتبط:
ساخت دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه اصفهان به کجا رسید؟
ساخت دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه اصفهان به کجا رسید؟

مدیر امور فنی و نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه اصفهان گفت: برخی از افراد برای دانشگاه‌ها آینده‌ای را متصور نیستند و به همین دلیل با توسعه دانشگاه مخالفت می‌کنند، اما سابقه تاریخی دانشگاه‌های دولتی و بزرگ نشان می‌دهد که علی‌رغم تمام فراز و فرودها، نهاد دانشگاه توانسته است موجودیت خود را حفظ کند.

تندباد و باران به ۳ هزار هکتار باغ سیب در سمیرم خسارت زد
تندباد و باران به ۳ هزار هکتار باغ سیب در سمیرم خسارت زد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از بروز خسارت در ۳ هزار هکتار از باغات پادنا از توابع شهرستان سمیرم در پی فعالیت سامانه بارش‌زای جنوبی خبرداد.

اصفهان آینده بر پایه فناوری و تکنولوژی شکل خواهد گرفت
اصفهان آینده بر پایه فناوری و تکنولوژی شکل خواهد گرفت

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور گفت: اتفاقی که امروز در ایران در حال رخ دادن است، در کشورهای دیگر ۷ سال پیش اتفاق افتاده است. اگر امروز برنامه‌ریزی نکنیم، ممکن است در آینده ۱۲ یا ۲۰ سال عقب باشیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است