کد خبر : 170104
انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۳ - 00:48
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

اگر یبوست دارید، در معرض ابتلا به بواسیر هستید!

اگر یبوست دارید، در معرض ابتلا به بواسیر هستید!

به گزارش سایت خبری مدارا؛ یکی از شایع ترین این بیماری ها، بواسیر یا هموروئید است که افراد زیادی در طول زندگی خود آن را تجربه می کنند. در ادامه به بررسی علائم بواسیر، دلایل و راه های درمان آن می پردازیم:

بیماری بواسیر چیست؟

مقعد عضو بسیار حساسی است که عروق و اعصاب زیادی در آن وجود دارد و ایجاد هرگونه فشار در این ناحیه می تواند باعث بروز آسیب در عروق مقعد شود. وقتی رگ های دیواره و اطراف مقعد تحت فشار و ضربه قرار بگیرند متورم شده یا حتی دچار پارگی می شوند.

به این التهاب و پارگی عروق ناحیه مقعد بواسیر یا هموروئید گفته می شود که در هر فردی به شکل های مختلف نمایان می شود.

هموروئید چیست

اگر رگ های دیواره داخلی رکتوم دچار آسیب شوند فرد به بواسیر داخلی دچار شده است. درجات هموروئید داخلی با توجه به شدت بیرون زدگی متفاوت است و شامل ۴ گرید متفاوت است.

 

اگر عروق بیرونی و اطراف دهانه مقعد دچار آسیب و پارگی شده باشند، فرد به بواسیر خارجی دچار شده و ممکن است علائم شدیدتری را تجربه کند.

در صورتی که هموروئید داخلی و خارجی دچار خونریزی شوند، فرد به بواسیر خونی مبتلا شده و پارگی در رگ های رکتوم اتفاق افتاده است. در این حالت بیمار بعد از دفع معمولا چند قطره خون روشن روی دستمال یا در توالت مشاهده می کند.

با توجه به توصیه پزشکان متخصص و با تجربه در این زمینه، بیمار باید هرچه زودتر برای درمان هموروئید اقدام کند تا از پیشرفت بیماری جلوگیری کند و متحمل درد و ناراحتی بیشتری نشود.

جراحی و لیزر بواسیر تنها راه های درمان قطعی هموروئید پیشرفته هستند که  بعد از مراجعه به پزشک و با توجه به شرایط بیماری، پزشک بهترین روش را پیشنهاد خواهد داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های درمان بواسیر اینجا کلیک کنید.

علائم

هموروئید بسته به شدت آسیبی که به عروق مقعد وارد شده دارای درجات مختلف است، بنابراین شدت علائم آن هم با توجه به نوع بیماری در هر فردی متفاوت است. گاهی بواسیر خفیف است و بیمار متوجه هیچ علائمی نخواهد شد.

اما اگر شدت آسیب زیاد باشد، بیمار دچار علائم زیر خواهد شد. البته ممکن است هر فردی دو یا چند مورد از نشانه های زیر را تجربه کند:

  • خارش و سوزش مقعد
  • خونریزی یا خون در مدفوع
  • درد هنگام دفع
  • بیرون زدگی یا برآمدگی در مقعد
  • احساس دفع ناکامل مدفوع

دلایل بواسیر(هموروئید)

با توجه به حساسیت بالای این ناحیه، وارد شدن هرگونه فشار زیاد به رکتوم می تواند منجر به بروز هموروئید شود. عوامل مختلفی در مقعد فشار ایجاد می کنند که یبوست طولانی به عنوان عامل اصلی شناخته می شود. سایر عوامل شامل موارد زیر است:

  • یبوست
  • اضافه وزن و چاقی
  • بارداری و زایمان در زنان
  • نشستن زیاد و بی تحرکی
  • اسهال طولانی مدت
  • انجام ورزش های سنگین

تشخیص بیماری

در نظر داشته باشید که باید تشخیص قطعی هموروئید را به عهده پزشک متخصص بگذارید. دکتر بواسیر در ابتدا با پرسیدن درباره علائم و سوابق بیماری شما و سپس معاینه بالینی بیماری تان را تشخیص می دهد.

هموروئید معمولا با معاینه ساده یا معاینه انگشتی قابل تشخیص است اما در صورت نیاز پزشک انجام آزمایشاتی مثل آنوسکوپی و پروکتوسکوپی را تجویز میکند تا بطور دقیق داخل مقعد را معاینه کند.

حتما در انتخاب پزشک وسواس و دقت کافی داشته باشید و سابقه درمان های موفق و میزان تجربه دکتر مورد نظر را کاملا بسنجید، زیرا بخش زیادی از نتیجه درمان به تبحر پزشک وابسته است.

راه های درمان

بسیاری از افراد با به تعویق انداختن درمان هموروئید و استفاده ار روش های خانگی و دارویی، باعث پیشرفت بیماری و سخت تر شدن روند درمان می شوند.

به این نکته توجه کنید که درمان دارویی و خانگی هموروئید فقط در مراحل ابتدایی می توانند تاثیرگذار باشند و به هیچ عنوان درمان قطعی هموروئید به شمار نمی روند. در ادامه روش های قطعی درمان بواسیر را بررسی می کنیم:

درمان بواسیر با لیزر

اگر می خواهید بیماری تان را در عرض نیم ساعت و بصورت سرپایی درمان کنید، روش درمان بواسیر با لیزر را به شما توصیه می کنیم.

روش لیزر هموروئید که یک عمل سرپایی و بدون بیهوشی است، برای هموروئید داخلی و خارجی قابل انجام است و به دلیل نتایج قطعی و موفق تاکنون مورد رضایت و استقبال بسیاری از بیماران قرار گرفته است.

این عمل در مطب پزشک متخصص و با بی حسی موضعی انجام می شود و طی آن با تابش اشعه مستقیم لیزر به توده هموروئیدی این زائده را از بین می برند.

عمل لیزر در یک جلسه و با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود و بیمار هیچگونه درد و ناراحتی احساس نمی کند.

استاپلر

در روش استاپلر که معمولا برای درمان هموروئید داخلی درجه سه و چهار استفاده می شود، با قطع جریان خونرسانی به بافت بواسیر آن را از بین می برند.

این روش با نام هموروئیدوپکسی هم شناخته می شود و تقریبا مشابه روش رابربند است.

هموروئیدکتومی باز

هموروئیدکتومی باز روشی است که طی آن بافت بواسیری بطور کامل و با تیغ جراحی برداشته می شود. در روش باز محل برش به صورت باز رها می شود تا خود به خود ترمیم شود.

هموروئیدکتومی بسته

این روش هم کاملا مشابه روش باز انجام می شود، با این تفاوت که در هموروئیدکتومی بسته محل برش با بخیه بسته می شود.

این عمل معمولا با بیهوشی و در بیمارستان انجام می شود و بیمار متحمل درد و ناراحتی زیادی خواهد شد. حدودا سه تا چهار هفته زمان می برد تا زخم بطور کامل ترمیم شود.

درمان هموروئید

مراقبت های بعد عمل برای جلوگیری از عفونت و بازگشت مجدد بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است و باید حتما رعایت شود.

مقایسه جراحی و لیزر بواسیر

در یک قیاس کلی در می یابید که روش لیزر بواسیر در مقایسه با سایر روش های جراحی دارای مزایای زیادی است و بیشتر از آن استقبال می شود، زیرا:

  • در روش لیزر نیازی به بستری شدن در بیمارستان و گذراندن دوران نقاهت طولانی نیست
  • در روش جراحی احتمال بازگشت بیماری وجود دارد اما لیزر هموروئید یک روش قطعی است
  • لیزر هیچ یک از عوارض جراحی مثل بی اختیاری در دفع، احتمال عفونت و آسیب به بافت های اطراف را به همراه ندارد
  • جراحی معمولا با بیهوشی انجام می شود در صورتی که لیزر یک روش سرپایی است و با بی حسی موضعی انجام می شود
  • در روش لیزر نیازی به انجام مراقبت های بعد عمل مثل شستشوی زخم و تعویض پانسمان نیست
اخبار مرتبط:
نویسنده روزنامه کیهان: قالیباف می‌توانست زندگی مرفهی داشته باشد، اما یک زندگی معمولی دارد / پژو پارس هم دارد / مسائل فرزندانش هم ربطی به او ندارد
نویسنده روزنامه کیهان: قالیباف می‌توانست زندگی مرفهی داشته باشد، اما یک زندگی معمولی دارد / پژو پارس هم دارد / مسائل فرزندانش هم ربطی به او ندارد

سعدالله زارعی نوشت: منزل قالیباف در شهرک شهید دقایقی است. من منزل او نرفته ام اما منزل شهید سلیمانی ، منزل آیت الله موحدی کرمانی و منزل محسن رضایی که کاملا" شبیه منزل قالیباف است رفته ام و انصافا" منزل متعارفی است که سپاه در اختیار آنان قرار داده است

۲۶۲ مدافع حقوق بشر ایرانی خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند / ما با مَردم فلسطین اعلام همبستگی می‌کنیم
۲۶۲ مدافع حقوق بشر ایرانی خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند / ما با مَردم فلسطین اعلام همبستگی می‌کنیم

۲۶۲ فمینیست و مدافع حقوق بشر با امضای بیانیه‌ای خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند. آنان در این بیانیه تاکید کرده‌اند «صلح بدون عدالت نمی‌تواند وجود داشته باشد، پس از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که در راستای پایان دادن به اشغال‌گری و ایجاد صلح عادلانه برای فلسطینی‌ها مطابق با استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر تلاش کند.».

امام‌جمعه شیراز: سند ۲۰۳۰ بچه‌ها را لیبرال و دموکراسی‌خواه بار می‌آورد
امام‌جمعه شیراز: سند ۲۰۳۰ بچه‌ها را لیبرال و دموکراسی‌خواه بار می‌آورد

نماینده ولی فقیه در استان فارس خواستار پاسخگویی مناسب به انتظار جامعه دینی برای تحول نظام آموزش و پرورش به سوی جهانی اسلامی شد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است