کد خبر : 220560
انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۷ - 14:41
دسته‌بندی : خوزستان
چاپ

همدلی نیشکر و جوامع محلی در جشنواره شکرستان

جشنواره شکرستان از جمله رویدادهایی بود که مردم جوامع محلی به آن دعوت شدند و بنا بگفته مسئولان روابط عمومی شرکت، یکی از پر‌رنگ‌ترین نکات مثبت دومین جشنواره شکرستان، حضور مردمان مناطق پیرامونی کشت و صنعت‌ها و دانش‌آموزان این مناطق در این رویداد سه روزه بوده است.

همدلی نیشکر و جوامع محلی در جشنواره شکرستان

روستاها و مناطقی که در اطراف شرکت های تولیدی و صنعتی هستند و روزانه شاهد جنب و جوش کارمندان و کارگران این مجموعه ها هستند. در اطراف زمین های کشت نیشکر خوزستان نیز روستاهای مختلفی قرار دارند که شاهد فعالیت های تولیدی آن هستند. شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اعلام نموده در مناسبت های مختلف و با برگزاری رویدادهای فرهنگی، اهالی این مناطق را دعوت می کند تا در برنامه های فرهنگی، رفاهی و تفریحی حضور داشته باشند. علاوه بر این، شرکت خدماتی را نیز به اهالی بویژه فرزندان آنها ارائه می کند.

جشنواره شکرستان از جمله رویدادهایی بود که مردم جوامع محلی به آن دعوت شدند و بنا بگفته مسئولان روابط عمومی شرکت، یکی از پر‌رنگ‌ترین نکات مثبت دومین جشنواره شکرستان، حضور مردمان مناطق پیرامونی کشت و صنعت‌ها و دانش‌آموزان این مناطق در این رویداد سه روزه بوده است. خلق لحظه‌های شاد برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها به کمک هنرمندانی که به این جشنواره دعوت شده بودند، جلوه‌ای از همدلی و یکی شدن صنعت و جوامع محلی را به نمایش گذاشت و نشان داد که اگر مزارع نیشکر در زمان برداشت محصول هم درصدی برداشت سوخته هم داشته باشند، چنین نکات مثبتی هم دارد و می‌تواند در کنار اشتغالی که برای اهالی منطقه‌ فراهم کرده است، لحظات شادی نیز برای آنها خلق کند.

برنامه های اجرا شده در این سه روز نشان می دهد دومین جشنواره ملی شکرستان با کیفیت‌تر از اولین نسخه خود برگزار شد. جشنواره‌ای که علی رغم همه انتقادهایی که می‌تواند به آن وارد باشد و هست نکات مثبت و قابل تاملی نیز در داخل خود دارد.

اولین دستاورد قابل اشاره، شناخت ظرفیت‌های صنعت نیشکر است و این جشنواره کمک کرد که تا جانی دیگر به جان‌های صنعت نیشکر اضافه شود. این جانِ جدید ظرفیت توسعه گردشگری مزارع است که علاوه بر جنبه اقتصادی و معرفی قطب تولید شکر در کشور، می‌تواند به مکانی برای تفریح جوامع محلی نیز تبدیل شود و بدین‌گونه جوامع محلی با این صنعت رابطه مثبت و معناداری پیدا کنند.

دستاورد دیگر این جشنواره، توانا کردن جوامع محلی است و در سه روز جشنواره‌ای که در کشت و صنعت امیرکبیر برگزار شد، به مناطق محلی پیرامون کشت و صنعت‌ها این فرصت داده شد تا در غرفه‌هایی که به این منظور برپا شده بود، محصولات خود را برای بازدیدکنندگان جشنواره به نمایش و فروش بگذارند و به نوعی علاوه بر کسب سود در طول مدت جشنواره که با استقبال هم رو‌به‌رو شده بود، برای کالای تولیدی خود حتی بعد از پایان نمایشگاه بازاریابی کنند و به رونق صنعت گردشگری محلی کمک کرده است.

یکی از پر‌رنگ‌ترین نکات مثبت دومین جشنواره شکرستان، حضور مردمان مناطق پیرامونی کشت و صنعت‌ها و دانش‌آموزان این مناطق در این رویداد سه روزه بوده است. خلق لحظه‌های شاد برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها به کمک هنرمندانی که به این جشنواره دعوت شده بودند، جلوه‌ای از همدلی و یکی شدن صنعت و جوامع محلی را به نمایش گذاشت و نشان داد که اگر مزارع نیشکر در زمان برداشت محصول هم درصدی برداشت سوخته هم داشته باشند، چنین نکات مثبتی هم دارد و می‌تواند در کنار اشتغالی که برای اهالی منطقه‌ فراهم کرده است، لحظات شادی نیز برای آنها خلق کند.

در واقع نوعی مشارکت دادن مردم و کمک به دیده شدن آنها و حتی بیان خواسته‌های خود از مسئولین که در اختتامیه جشنواره نیز نشان داده شد، کمک می‌کند تا ارتباط صنعت با جوامع محلی تقویت شود و حس تعلق بین هر دو افزایش پیدا کند؛ حس تعلق و تعاملی که هم می‌تواند به افزایش تولید منجر شود و هم مسئولیت‌های اجتماعی شرکت تقویت و هدفمند‌تر اجرایی شوند.

از نکات قابل بیان دیگر این رویداد ملی، برگزاری جشنواره رسانه‌ای «قاب سبز» و «شهد رسانه» بود؛ جشنواره‌هایی که نه برای تعریف و تمجید که این روزها مرسوم شده بلکه برای ارتباط و تعامل با رسانه‌ها و بیان نقاط ضعف و قوت برگزار شده بود و به نوعی مجموعه توسعه نیشکر و صنایع جانبی آزمون خودانتقادی برگزار کرد و فضایی را ایجاد کرد رسانه‌ها در قالب بخش‌های رقابتی، توسعه نیشکر را آنگونه که هست به رشته قلم در بیاورند تا از این دریچه خود را بهتر بشناسند.

جشنواره‌ای که بدون آنکه سانسور شود همه مطالب ارسالی روزنامه‌نگاران به داوری گذاشته شد و در این راه از داوران برجسته و شناسنامه‌دار نیز کمک گرفت تا آثار ارسالی را قضاوت کنند و همین کیفیت داوران انتخابی باعث شد که در بخش‌هایی از جشنواره هیچ اثری صاحب رتبه نشود و شاخص‌های مد نظر داوران را نداشته باشد. حتی در همین داوری جشنواره نیز نکات مثبتی برای اهالی رسانه وجود داشت که به تقویت خود بپردازند تا نوشته‌های آنها به قول داوران از بی‌محتوایی رنج نبرد.

نه هدف این است که گفته شود صنعت نیشکر همه چیز درست است و انتقادی به آن وارد نیست و نه هدف القای این موضوع است که جشنواره شکرستان رویدادی بدون نقص و ایراد و قابل پرستش است. هدف این است که گفته شود شرکت توسعه نیشکر با این اقدام هم ظرفیت‌های تازه‌ای برای خود خلق کرده و تلاش کرده است که رابطه خود با جوامع محلی را بهبود ببخشد و تولید حس تعلق کند و هم جشنواره تخصصی رسانه برگزار کرده تا با تعامل با اهالی قلم نقاط ضعف و قوت خود را بهتر بشناسد. الگویی که سایر صنایع بزرگ در خوزستان هم می‌توانند برای یکبار هم که شده آن را امتحان کنند و فرصتی دهند تا حداقل جوامع محلی با آنها تعامل داشته باشند و دهنیت آنها را نسبت به خود که صنعت تنها آلودگی و به تاراج بردن است، را تغییر دهند.

دکتر ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، جشنواره ملی شکرستان را فرصتی برای توانمندسازی مناطق همجوار کشت و صنعت‌های هشتگانه و معرفی ظرفیت‌های صنعت نیشکر برشمرد که در نهایت منجر به شکوفایی منطقه خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: صنعت نیشکر فعالیت‌های خود را بر سه محور مسئولیت‌های اجتماعی، اشتغال مناطق پیرامونی کشت و صنعت‌ها و افزایش تولید بنا نهاده‌است.

این مطلب را دکتر عبدعلی ناصری در مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی شکرستان گفت و تأکید کرد که با تحقق این محورها، خوزستان و محیط پیرامونی صنعت نیشکر بیش از پیش در مسیر شکوفایی و پیشرفت قرار می‌گیرد.

وی افزود: خشکسالی سال زراعی گذشته، آسیب فراوانی به مزارع نیشکر وارد کرد و موجب کاهش تولید شد اما در سال بهره‌برداری جدید با همت تلاش‌گران سنگر تولید و استفاده از روش‌های نوین و دانش‌بنیان، تولید شکر از مرز ۵۰۰ هزار تُن فراتر می‌رود.

وی در ادامه جشنواره ملی شکرستان را فرصتی برای توانمندسازی مناطق همجوار کشت و صنعت‌های هشتگانه و معرفی ظرفیت‌های صنعت نیشکر برشمرد که در نهایت منجر به شکوفایی منطقه خواهد شد.

مدیرعامل توسعه نیشکر اظهار کرد: قشرهای مختلف مردم از جمله هنرمندان، گردشگران، دانش‌آموزان، خانواده توسعه نیشکر، خبرنگاران و… با حضور در کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر از جشنواره سه روزه شکرستان دیدن کردند و با ظرفیت‌های صنعت نیشکر و توانمندی‌های روستاهای پیرامونی آشنا شدند.
عمل به مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نیشکر یکی دیگر از محورهای سخنان مدیرعامل توسعه نیشکر در اختتامیه جشنواره شکرستان بود.

ناصری به ساخت ۱۳ مدرسه در مناطق همجوار کشت و صنعت‌ها اشاره کرد و گفت: در کنار ساخت این مدرسه‌ها، بازسازی و تجهیز و تعمیر مدارس روستاهای همجوار کشت و صنعت‌ها انجام می‌شود و هر ساله نیز بسته‌های آموزشی و فرهنگی بین دانش‌آموزان این مناطق توزیع می‌شود.

اشتغال از دیگر موضوعاتی بود که مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر به آن اشاره کرد. به گفته او، این شرکت دارای خانواده ای به وسعت ۱۰۰ هزار نفر در خوزستان است و توانسته با ایجاد اشتغالی بالغ بر ۲۶ هزار نفر به صورت مستقیم در تأمین معیشت تعداد زیادی از مردم استان نقش داشته باشد.
ناصری بیان کرد: اشتغال پایدار در واحدهای توسعه نیشکر در سایه تولید پایدار محقق می‌شود و تمام تلاش ما این است که با تولیدی پایدار، بتوانیم امنیت شغلی را ایجاد کنیم.

افزود: در سه سال گذشته توجه ویژه‌ای به اشتغال جوانان مناطق پیرامونی شده‌است و در سال‌های آینده نیز جذب و استخدام جوانان بومی اولویت اصلی شرکت توسعه نیشکر است و این مسئولیتی است که برعهده داریم.

مدیرعامل توسعه نیشکر تأکید کرد که منفعت این صنعت باید در درجه اول به محیط پیرامونی برسد و این موضوع مهم در دستور کار همه کشت و صنعت‌ها قرار دارد.

ناصری در پایان از مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر، مدیر روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و سایر همکاران در برگزاری مطلوب جشنواره شکرستان قدردانی کرد.

رقابتی ترین جشنواره رسانه ای

نشستن اساتید سرشناس در مسند داوری و استقبال مقبول روزنامه‌نگاران استانی و کشوری از این جشنواره، از نقاط قوت این رویداد بود که از یک‌سو، به گزینش حرفه‌ای آثار از سوی هیت داوران منتهی شد و از سوی دیگر، فضا را برای خلق خلاقانه آثار، منطبق بر نگاهی نو و اصول حرفه‌ای در سومین جشنواره شهد، فراهم خواهد کرد.

دومین جشنواره رسانه‌ای «شهد رسانه»، رقابتی‌ترین جشنواره مطبوعاتی خوزستان در سالیان اخیر بود که در هفته پایانی آبان با معرفی برگزیدگان به پایان رسید.

این پایان، می‌تواند آغازی برای خیزِ رسانه‌ای استان در تولید محتوای موثر به منظور شناخت بیش از پیش صنعت نیشکر باشد. از این منظر، خبرنگاران می‌توانند با نگاه خلاقانه در آفرینش آثار، در بُعد محلی و ملی، بازوی توسعه‌ای این صنعت شوند.

نشستن اساتید سرشناس در مسند داوری و استقبال مقبول روزنامه‌نگاران استانی و کشوری از این جشنواره، از نقاط قوت این رویداد سه روزه بود که از یک‌سو، به گزینش حرفه‌ای آثار از سوی هیت داوران منتهی شد و از سوی دیگر، فضا را برای خلق خلاقانه آثار، منطبق بر نگاهی نو و اصول حرفه‌ای در سومین جشنواره شهد، فراهم خواهد کرد.

رقابت ۵۶ روزنامه‌نگار با بیش از ۱۵۰ اثر در بخش‌های خبر، یادداشت، تیتر، مصاحبه، گزارش و بخش‌های ویژه، در جشنواره‌ای تخصصی که رویشی دو ساله دارد، از دید اساتید رسانه، مطلوب است و در مقایسه با دیگر جشنواره‌های رسانه‌ای حتی رقابت‌های مطبوعاتی در سطح ملی، این کمیت، شگفتی‌ساز است و مطمئنا با این اقبال و استقبال رسانه‌ها، شهد رسانه در سومین سالش، به رقابتی‌ترین جشنواره هم از منظر کیفیت و هم کمیت تبدیل می‌شود.
از دیدگاه صاحب‌نظران، رسانه‌های استان از نداشتن خبرنگاران تخصصی یا حضور اندک‌شان در رنج‌اند. استانی که توامان نفت و نخل و نیشکر است و در کشاورزی و انرژی از یک‌سو و ترانزیت آبی و خاکی کالا از سوی دیگر، حرف اول را می‌زند، ضرورت دارد خبرنگارانی متخصص و سرآمد در هر یک از این زمینه‌ها داشته باشد تا تأثیرشان بر روند توسعه استان دوچندان شود.

در همین راستا، آموزش خبرنگارانی متخصص با شناخت و آگاهی کامل از پیچ و خم‌های صنعت نیشکر، یکی از هدف‌گذاری‌های روابط‌عمومی نیشکر در مسیر شهدِ رسانه است و این اتفاق با توجه به نقش موثر رسانه‌ها در سومین جشنواره بین‌المللی شکرستان، با بهره‌گیری از اساتید برجسته روزنامه‌نگاری و برگزاری مستمر دوره‌های آموزشی در آینده‌ای نزدیک محقق خواهد شد.

اخبار مرتبط:
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است