عضو شورای شهر تهران: اگر تاثیر آلودگی هوا بر سلامت مانند کرونا سریع بود، دستگاه های مسئول قانون هوای پاک را اجرا می کردند
نجفی با اشاره به اینکه کمبود بودجه مانع اجرای قانون هوای پاک شده، گفت: دولت هم باید سهم خود را در نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی پرداخت کند.
به گزارش سایت خبری مدارا؛سوده نجفی عضور شورای شهر تهران درباره نبود انسجام و اراده کافی بین نهادها برای حل مشکل آلودگی هوا گفت: طبق وظایف محول شده، سازمان محیط زیست متولی پیگیری وعمل به قانون هوای پاک است. همچنین به علت نقشی که سایر سازمانها در ایجاد آلودگی هوا دارند، قانونی هم برای آنها وضع و وظایف هرکدام از دستگاهها مشخص شده است اما متاسفانه عزمی برای عمل به قانون هوای پاک در بین این نهادها دیده نمیشود.
به نوشته ایسکانیوز، او درباره کمبود بودجه دستگاهها برای اجرای قانون هوای پاک افزود: یکی از دلایلی که اجرای این قانون را با مشکل مواجه کرده، موضوع کمبود بودجه است؛ به عنوان مثال درقانون هوای پاک بر تعویض خودروهای فرسوده و استفاده از خودروهای برقی به جای وسایل نقلیه بنزینسوز تاکید میشود اما تمامی این موارد هزینهبر خواهد بود و به همین علت قانون هوای پاک در اجرا دچار مشکل شده است.
عضو شورای شهر درخصوص موانعی که سد راه اجرای قانون هوای پاک است، ادامه داد: موضوع دیگری که باید به آن پرداخته شود، بحث توسعه حمل و نقل عمومی است. شهرداری تهران برای افزایش واگنهای مترو و واردات اتوبوسهای جدید با مشکل بودجه روبهرو است. همچنین دولت هم باید سهم خود را در نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی پرداخت کند که به علت کسری بودجه این کار را انجام نمیدهد؛ اینها موانعی هستند که نمیگذارند قانون هوای پاک اجرا شود.
مرگ ۶ هزار نفر براثر آلودگی هوا
نجفی درباره شمار کسانی که بر اثر آلودگی هوا فوت شدهاند، گفت: طبق آمارهای ارائه شده توسط بخش محیط زیست سازمان شهرداری ازسال ۹۶ تا ۱۴۰۰ تنها ۳۶ روز هوای پاک سهم شهروندان بوده و طبق آمارهایی که از رسانه ملی منتشر شده است درسال ۱۴۰۰ شش هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست دادهاند.
او افزود: یکی از دلایلی که باعث شده سازمانها نسبت به اجرای قانون هوای پاک توجه کمتری داشته باشند و بودجه مناسب را در نظر نگیرند، تاثیر بلندمدت آلودگی هوا در بر سلامت مردم است. اگر تاثیر آلودگی هوا بر سلامت افراد مانند کرونا کوتاه مدت و سریع بود، دستگاههای مسئول زمینه را برای اجرای هرچه دقیقتر قانون هوای پاک فراهم میکردند اما طولانی بودن روند تاثیرگذاری آلودگی هوا باعث شده است که سازمانها پیگیری مجدانهای بر اجرای این قانون نداشته باشند.
عضو شورای شهر در پایان درباره خطاها و قصوراتی که سازمان محیط زیست در اجرای قانون هوای پاک داشته است، گفت: آنچه که از سازمان محیط زیست به عنوان متولی اجرای قانون هوای پاک انتظار میرود این است که آگاهی مردم از خطرات زیانبار آلودگی هوا در طولانی مدت را افزایش دهد چرا که این آگاهیسازی به مردم کمک میکند تا در اوج آلودگی هوا از خود بهتر مراقبت کنند.
سرهنگ جوانبخت گفت: «سال گذشته ۲۷۴ نفر را که تمامشان رانندهی موتور سیکلت بودند در اثر تصادفات فوتی از دست دادیم. رتبهی اول متوفیان در تهران متعلق به موتور سوار هاست. استفاده از موتور سیکلت افزایش یافته، اما توجهی به ایمنی آن ندارند. ما در میان متوفیان پزشکی داشتیم که برای رسیدن زودهنگام به بیمارستان از موتور استفاده کرد و در اثر تصادف درگذشت. دیگر موتور سیکلت برای قشر ضعیف و کار نیست، الان قشر زیادی به موتور رو آوردهاند. ۸۰ درصد متوفیان موتور سیکلت از کلاه ایمنی استفاده نکردهاند.»
آیا انتشار چت خصوصی مجازات دارد؟ طبق ماده ۱۷ قانون جرایم رایانهای، مجازات انتشار اسکرین شات از چتهای خصوصی برای فردی که این جرم را مرتکب شده، در صورتی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، جزای نقدی یا حبس یا هر دو خواهد بود.