کد خبر : 199712
انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۴ - 14:22
دسته‌بندی : اقتصادی
چاپ

نماینده ادوار مجلس: کاهش تورم واقعیت ندارد

ابوذر ندیمی با اشاره به موئلفه‌های تعیین نرخ تورم، آماری که از سوی دولتی‌ها ارائه می‌شود را غیرواقعی دانست، اما تاکید کرد که این به معنی دروغ گفتن دولت نیست.

نماینده ادوار مجلس: کاهش تورم واقعیت ندارد

به گزارش سایت خبری مدارا؛ دولت و رسانه‌های حامی دولت مدام در حال ارائه آمار و وصف موفقیت‌های دولت هستند. مشخصا نیز از موفقیت‌های اقتصادی و به طور خاص کنترل تورم می‌گویند. آن هم در حالی که مردم با گوشت و پوست و استخوان خود درگیر گرانی‌های سرسام آور و کمرشکن هستند! این دوگانی از کجاست؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از افراد را بعد از خواندن گزارش‌های اقتصادی حامیان دولت به خود درگیر می‌کند.

بوذر ندیمی، کارشناس مسائل اقتصادی در این باره توضیح داد: در تحلیل یا تشخیص تورم چند قاعده داریم که دولت به یکی از آن قواعد استناد می‌کند. توضیح اینکه اولا تورم متوسط قیمت خرده‌فروشی کالا و خدمات است. یعنی ما در حوزه کالا و خدمات متوسط قیمت سیصد ، چهارصد کالا را در نظر می‌گیریم و همین روش اشکالاتی را ایجاد می‌کند به این خاطر که در بحث تورم منظور همه کالاها نیست بلکه حداکثر ۲۰ کالای موثر است.»

وی افزود: «به عنوان مثال ممکن است که نرخ گوشت چند برابر شده باشد اما فرضا میخ گران نشده باشد. یا مثلا کالاهایی وجود دارد که قیمت گذاری آن تعریف خاصی ندارد. بنابراین اولین مشکل آن است که طبیعتا از بین چندصد قلم کالا نباید نرخ تورم را تعیین کرد. مثل این است که یک نفر معدل خوبی داشته باشد اما در درس‌های تخصصی و مهم نمره کمی گرفته باشد».

این نماینده پیشین ادامه داد: «دومین مساله این است که گاهی تورم را سنواتی بررسی کرده و گاهی به صورت نقطه به نقطه در نظر می‌گیریم».

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «نکته سوم این است که برخی از کالاها به خاطر اینکه تقاضای کمتری داشته و نه اینکه دولت اقدامی کرده باشد، کاهش قیمت پیدا می‌کنند. مثلا مردم سوء تغذیه گرفته و بسیاری از کالاها را فصلی می‌خرند اما دولت از کاهش قیمت آن می‌گوید. دلیل این کاهش قیمت اما کاهش میزان یا دفعات خرید آن کالا از سوی مردم است. به همین دلیل برخی از قیمت‌ها از طریق تقاضا مدیریت می‌شود»

وی در جمع بندی گفت: «به این ترتیب باید در تحلیل تورم به سه محور توجه کرد. اولا کالاها و خدمات مورد توجه در تعیین تورم. محور دوم بازه زمانی بررسی تورم که سالانه است یا نقطه به نقطه. محور سوم نیز اصل تقاضا است که بر قیمت‌ها اثرگذار است. بنابراین اینکه بگوییم دولت درباره وضعیت تورم دروغ می‌گوید، حرف درستی نیست اما اینکه بگوییم حرف دولت واقعی نیست، درست است. به این خاطر که دولت متناسب با واقعیت مصرف یا قیمت یا عناصری از این دست سخن نگفته اما دروغ هم نمی‌گوید.»

اخبار مرتبط:
قیمت روز انواع خودرو ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
قیمت روز انواع خودرو ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت روز خودرو ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ را در جداول زیر ببینید.

قیمت دلار، طلا و سکه امروز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
قیمت دلار، طلا و سکه امروز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت دلار، طلا و سکه در بازار امروز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ را در جداول زیر ببینید.

تبلیغات بازرگانی تلویزیون در فوتبال روی اعصاب بیننده / صداوسیما در بازی دورتمند و پاریسن‌ژرمن ۹۵ تبلیغ پخش کرد
تبلیغات بازرگانی تلویزیون در فوتبال روی اعصاب بیننده / صداوسیما در بازی دورتمند و پاریسن‌ژرمن ۹۵ تبلیغ پخش کرد

در مدت ۹۵ دقیقه بازی دورتمند مقابل پاریسن‌ژرمن، ۹۵ تبلیغ به مدت ۱۸ دقیقه و ۲۴ ثانیه به نمایش درآمد که ۲۰ تبلیغ به مدت یک دقیقه و ۴۷ ثانیه، با نورپردزای در میانه زمین، ۶۵ تبلیغ به مدت ۱۴ دقیقه و ۲۶ ثانیه به صورت زیرنویس و در نهایت ۱۱ تبلیغ پایین لوگوی شبکه سه به مدت دو دقیقه و ۱۱ ثانیه به نمایش درآمد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است