کد خبر : 185845
انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۱ - 10:58
دسته‌بندی : فرهنگی
چاپ

نگاهی متفاوت به سیلی ویل اسمیت

مشت ویل اسمیت، ضدزن‌ترین حرکت «رئالیستی» تاریخ اسکار است در سال‌هایی که کل دنیا بسیج شده‌اند در دنیای «نمایش»، حقوق زنان را احیا کنند.

نگاهی متفاوت به سیلی ویل اسمیت

به گزارش مدارا،حسین معززی‌نیا در یادداشتی اینستاگرامی نوشت:‌ «مشت ویل اسمیت بومرنگ تاریخ است. ضربه‌ تقدیر است. تصادفی به نظر می‌رسد و غافلگیرکننده، اما همان دم خروسی است که منتظرش بودیم؛ در زمان و مکان درست اتفاق افتاد.

مشت ویل اسمیت، طعنه‌ی تاریخ به ریاکاری است. به نمایش‌های جعلی این سال‌ها که ادعای نمایندگی صداهای خاموش را دارند و حمایت از اقلیت‌ها. درست در مراسمی که سر تا تهش مملو از بازی‌های دروغین حمایت از اقلیت‌هاست و چپ و راستِ سن را سیاهان، زنان، زنان سیاه‌پوست، ناتوان‌ها یا کم‌توان‌های جسمی انباشته‌اند، ضربه‌ی نماینده‌ای از اقلیت‌ها روی صورت نماینده‌ی دیگری از اقلیت‌ها می‌نشیند، درست با همان مشخصاتی که فیلم‌های «زشت»، «قبیح» و «نژادپرست» دوران قدیم نشان می‌دادند «سیاه»‌های محله‌ی‌ هارلم چطور ممکن است ناگهان به هم بپرند و در چشم‌به‌هم‌زدنی دیگری را نفله کنند.

مشت ویل اسمیت، ضدزن‌ترین حرکت «رئالیستی» تاریخ اسکار است در سال‌هایی که کل دنیا بسیج شده‌اند در دنیای «نمایش»، حقوق زنان را احیا کنند.

مشت ویل اسمیت در همان میزانسنی زده شد که ستاره‌های لیموزین‌سوار، شعار حمایت از اوکراین بر لباس یا زبان‌شان نصب کرده‌اند. اگر می‌شود یک آن، غیرتی شد و برای «دفاع از خانواده» کوبید توی صورت طرف مقابل، جرم پوتین چیست؟ خواسته از خانواده‌ی بزرگش، از ملتش، از میهنش «دفاع» کند. همه‌ی جنایت‌های تاریخ به همین بهانه انجام نشده؟ همه‌ی کشتارهای میلیونی تاریخ از همین‌ جا آغاز نشده که یکی خونش به جوش آمده و رسالت خودش پنداشته از چیزی دفاع کند؟

مشت ویل اسمیت، ضربه‌ای جانانه به صورت اعضای آکادمی است که چند سال پیش تصویب کردند از حالا به بعد فقط به فیلم‌های ریاکار جایزه خواهند داد؛ فیلم‌هایی که حمایت‌شان از اقلیت‌ها را توی ویترین بگذارند و تقدیم کنند تا هر کودنی بتواند «پیام‌های انسان‌دوستانه‌»ی فیلم‌ها را به‌تمامی درک کند. حالا «دیکتاتوری اقلیت» جایگزین دیکتاتوری‌های قبلی شده، عرصه را چنان تنگ کرده که خالق پدرخوانده می‌آید روی سن، با شرمندگی از این‌ که وقت بقیه را بگیرد، سن را به‌سرعت ترک می‌کند و آن دو اسطوره را هم می‌برد تا برای لوس‌بازی‌های جوانک‌های کج و کوله وقت کم نیاید.

مشت ویل اسمیت فاش‌کننده‌ی ازدست‌رفتن اعتمادبه‌نفس آکادمی است که دیگر نه توان و ابتکار برگزاری یک مراسم منضبط و دقیق را دارد که حضور یک مجری کاریزماتیک باعث شود هر کس هر چه به ذهنش می‌رسد نگوید، نه شجاعت این را که مشت‌پران‌ها را از مراسم اخراج کند و جایزه‌شان را هم پس بگیرد.»

اخبار مرتبط:
«ساترای صداوسیما» در خدمت «عشق ابدی»!
«ساترای صداوسیما» در خدمت «عشق ابدی»!

عجیب اینکه حتی یک نفر در اتاق فکرشان نیست که به آن‌ها یادآوری کند، این ره که در پیش گرفته‌اند، به سمت ترکستان است! اخلال در فرآیند تولید و عرضه محصولات خانگی، هر نتیجه‌ای داشته باشد، حاصلش بازگشت مخاطب به تلویزیون نیست.

جبلی درباره احتمال انتقال مسئولیت «نظارت بر شبکه نمایش داخلی» از صداوسیما به وزارت ارشاد: طبق قانون، صداوسیما مسئول تنظیم‌گری حوزه نمایش خانگی است؛ با قدرت به این کار ادامه خواهیم داد
جبلی درباره احتمال انتقال مسئولیت «نظارت بر شبکه نمایش داخلی» از صداوسیما به وزارت ارشاد: طبق قانون، صداوسیما مسئول تنظیم‌گری حوزه نمایش خانگی است؛ با قدرت به این کار ادامه خواهیم داد

«قانون اساسی، قوانین حاکمیتی به ویژه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برنامه هفتم و دیگر موارد، به اینکه رسانه ملی یعنی صدا و سیما مسئول تنظیم‌گری حوزه نمایش خانگی است، اذعان دارند و ما در حال اجرای قانون هستیم. تا زمانی که این قانون وجود داشته باشد ما تابع آن هستیم و طبیعتاً با قدرت به تنظیم‌گری حوزه نمایشگری خانگی صوتی و تصویری فراگیر در فضای مجازی ادامه خواهیم داد.»

بهروز شعیبی: فراستی فقط ادای منتقد را در می‌آورد
بهروز شعیبی: فراستی فقط ادای منتقد را در می‌آورد

بهروز شعیبی، کارگردان سینما و تلویزیون، از مسعود فراستی به شدت انتقاد کرد و او را در نزول سطح نقد فیلم ایران مقصر دانست.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است