کد خبر : 176788
انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۲ - 11:11
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

دولت به جای شعار درباره بورس سیاست های ارزی را به ثبات برساند

دولت به جای شعار درباره بورس سیاست های ارزی را به ثبات برساند

حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار سایت خبری مدارا، درباره تحولات اخیر بازار بورس گفت: در هر حال بورس پشتوانه اش اقتصاد کشور است و نمی شود با تصمیمات خارج از چارچوب اقتصاد کشور برای بورس تصمیم گیری کرد. بالاخره شرکت هایی که در بورس فعالیت می کنند و در بورس وجود دارند و اقتصاد کلان در کشور هرگونه تغییر در آن ها می تواند شرایط فعالیت بورس را تحت شعاع قرار دهد. به هر حال از زمانی که تحریم شروع شده است نوعی بی ثباتی در اقتصاد کشور بوجود آمده که ناشی از بی ثباتی سیاست های ارزی، نوسانات ارزی و سیاست های پولی و مالی در کشور است که تاثیر بسیار مستقیمی روی فعالیت بورس دارد. در عین حال سیاست ها و برنامه های اقتصادی دولت هم می تواند به شدت روی فعالیت بورس تاثیر بگذارد.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته دولت تبلیغات گسترده ای را برای مشارکت و خرید سهام در بین مردم انجام داد و باعث شد که یک جهش و نوسان غیر طبیعی و غیر اقتصادی در حوزه بورس اتفاق بیافتد که عمدتا منجر به ضرردهی و مشکلات برای مردم شود. بنابراین، آنچه که می تواند فعالیت بورس را منطقی، علمی، فنی، اختصاصی و اقتصادی کند فعالیت های اقتصادی است که در کشور اتفاق می افتد. فعالیت بورس مبتنی بر فعالیت اقتصادی است که شرکت ها و بنگاه های اقتصادی در کشور انجام می دهند. وقتی آن ها دچار مشکل باشند و برای تهیه مواد اولیه و تولیداتشان مشکل داشته باشند و تراز مالی و صورت های مالی آن ها شفاف و مبتنی بر واقعیت های اقتصادی نباشد قطعا فعالیت بورس با تردید مواجه می شود. بورس تا حدود ۳۰ هزار شاخص رشد می کند و روز بعد به همین مقدار افت می کند و این نشان دهنده این است که بورس حالت طبیعی ندارد.

او با اشاره به اینکه دولت برای طبیعی کردن بورس باید چکار کند پاسخ داد: دولت به جای اینکه شعار و وعده های غیراقتصادی به مردم بدهد باید تلاش کند ثبات را در سیاست های ارزی و پولی در کشور ایجاد کند این اولین کاری است که دولت باید انجام دهد. دوم اینکه، دولت باید تلاش کند نرخ تورم را در کشور کنترل کند. در حال حاضر شرایط اقتصادی به شدت با مسائل سیاسی و تبلیغی در کشور بالا و پایین می شود که نشان دهنده این است، دولت یک سیاست مدون و قبلی برای ثبات در بازار ندارد و دولت باید راهکار در این زمینه بی اندیشد.

حاج اسماعیلی اضافه کرد: متاسفانه دولت به جای اینکه دنبال ثبات در بازار باشد و بتواند شاخصه های اقتصادی را به درستی کنترل و مدیریت کند شعار می دهد که بورس را من کنترل می کنم، بورس خوب می شود با شعار که بورس جابه جا نمی شود. بورس وابسته به فعالیت های اقتصادی که در کشور است مخصوصا شرکت هایی که الان در بورس فعال هستند عمدتا دولتی شبه دولتی و عمومی هستند که در اختیار دولت هستند سیاست ها و مدیریت های این ها را به لحاظ فعالیت دولت در دست دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که چه شاخصه های مثبتی در اقتصاد ایران نمایان است که می تواند روند بهبود بورس را تقویت کند؟ گفت: اگر حجم تجارت خارجی ما یا حجم تجارت کشور افزایش پیدا کند بانک مرکزی مدعی است که طی چند ماه گذشته امسال نسبت به سال گذشته چند برابر شده است. اگر واقعا این آمار درست باشد یکی از نشانه هایی است که وضعیت اقتصادی شرایط بهتری پیدا کرده است.

این اقتصاددان در پایان افزود: متاسفانه رشد اقتصادی در کشور ما در حال حاضر کمتر از یک درصد است که نشانه خوبی برای اقتصاد ما بشمار نمی آید. قبل از تحریم ها برای گردش اقتصادی در کشور حدود ۴۵ میلیارد دلار پول معمولا در کشور ایجاد می شد که درآمدهای ارزی کشور بود. طی ۲ سال گذشته براساس آمارهایی که خود بانک مرکزی می دهد به کمتر از ۱۰ میلیارد دلار رسیده است که نشان می دهد دولت برای اینکه بتواند هزینه های کشور را تامین کند و یک ثبات در بازار سیاست های ارزی و پولی ایجاد کند با مشکل مواجه است. وقتی کسری بودجه وجود دارد دولت نمی تواند سیاست های باثباتی را در بورس تعیین و مدیریت کند. 

به گزارش مدارا؛ علی نیکزاد در نشست علنی امروز مجلس گفت: رسیدگی به بورس یکی از درخواست های مردم ایران است و هفته آینده در جلسه علنی مجلس وزیر اقتصاد توضیحاتی خواهد داد.

اخبار مرتبط:
غضنفرآبادی، نماینده مجلس: بازگشت گشت‌ارشاد به خیابان‌ها قانونی است
غضنفرآبادی، نماینده مجلس: بازگشت گشت‌ارشاد به خیابان‌ها قانونی است

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مدعی شده است که بازگشت گشت ارشاد قانونی و طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم و نقشی در آن نداریم / نمی‌شود از کل دینانت، تنها به زلف و ریش و آستین کار داشته باشیم
فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم و نقشی در آن نداریم / نمی‌شود از کل دینانت، تنها به زلف و ریش و آستین کار داشته باشیم

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در شبکه‌های مجازی نطق قدیمی آقای رییس جمهور فعلی را می‌بینیم که می‌خواهد به دولت قبلی طعنه بزند و خطاب به دولت قبل می‌گوید «شما کاری کردید که قیمت دلار به ۵ هزار رسیده است»، ولی الان وقتی قیمت دلار را می‌بیند، چه حالی می‌شود؟ گزارش بدهد که چه تحویل گرفته، چه عده داده و کارنامه اش چیست؟

زهره سادات لاجوردی، نماینده تهران: با بی‌حجابی نباید مماشات کرد / دشمن برای ما خواب‌ها دیده است
زهره سادات لاجوردی، نماینده تهران: با بی‌حجابی نباید مماشات کرد / دشمن برای ما خواب‌ها دیده است

زهره سادات لاجوردی، نماینده تهران در مجلس گفت: متأسفانه مماشاتی که با بی‌حجابی و بی حیایی صورت گرفت کار را برای مقابله با بی‌حجابی و بی حیایی سخت‌تر کرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است