به گزارش سایت خبری مدارا: دیدبان نوشت: در سالهای اخیر بهویژه در دورههایی که شاهد کاهش شدید بارندگیها و افزایش فشار خشکسالی بر منابع آبی و تشدید بحران آب در سطح کشور بودهایم، برخی فقهای دینی بخصوص ائمه اجمعه به موضوع ارتباط بین «گسترش بیحجابی» در جامعه و «کم شدن باران» پرداختهاند و رعایت نکردن حجاب شرعی توسط تعداد قابل توجهی از زنان را یک «گناه اجتماعی» دانسته و تأکید کردهاند زمانی که گناهان اجتماعی یعنی گناهانی که توسط بخش کثیری از افراد انجام میشود، در یک جامعه افزایش مییابد، خداوند بخشی از نعمات خود را از آن جامعه دریغ میکند یا میزان نزول رحمت خود به آن جامعه را کاهش میدهد تا شاید افراد جامعه متوجه ارتکاب خود یا اطرافیانشان به گناه بشوند و به درگاه الهی توبه کنند.
از جمله فقهایی که اخیراً سخنانی را در تأیید نظریه تأثیر گسترش بیحجابی بر کاهش بارندگیها در ایران مطرح کرده، آیتالله محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری است که ۱۸ آبان امسال در این باره گفت: «خشکسالی، بحران آب و کاهش بارندگی نشانهای از تذکر خداوند است تا ما را از غفلت و بیتوجهی نسبت به او بیدار کند. انقلاب اسلامی با خون شهدا استوار شده و روا نیست که خیابانهای ما جولانگاه تجاهر به فسق و بیحجابی و منکرات علنی باشد.» آیتالله سید احمد خاتمی، امام جمعه تهران نیز بارها نسبت به گسترش بیحجابی در جامعه تذکر داده و گناهان اجتماعی را در پیوند با کاهش نزولات آسمانی دانسته است. او ۲۳ آبان امسال در خطبههای نماز جمعه تأکید کرد: «نباید امر به معروف و نهی از منکر ترک شود. وقتی گروهی معصیت کنند، خداوند بارانش را میگیرد. مسأله حجاب هم شرعی و هم قانونی است.»
آیتالله محمدمهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج اما سخنان صریحتری را در این زمینه مطرح کرده و کاهش بارندگیها را از نتایج مستقیم گسترش بیحجابی دانسته است. او در دیماه ۱۴۰۱ در اینباره تأکید کرد: «یکی از دلایل کم شدن برکات زندگی و قطع شدن نزولات آسمانی، همین وضعیت افتضاح حجاب است.» پیش از این هم آیتالله سید یوسف طباطبایینژاد، امام جمعه اصفهان در خردادماه ۹۵، خشک شدن رودخانه زایندهرود را مرتبط با کاهش پایبندی زنان این شهر به رعایت حجاب شرعی دانسته و تأکید کرده بود: «عکسهایی به دفتر من رسیده است که زنان در کنار زایندهرود خشک، مثل اروپا عکس گرفتهاند. همین کارها را میکنید که رودخانه که خشک شد، بالا دست آن هم خشک میشود.»
علاوه بر اینها، برخی از دیگر ائمه جمعه در شهرهای مختلف، بعضاً با اشاره مستقیم به گسترش بیحجابی در جامعه و بعضاً بدون اشاره مستقیم به این مسأله، در خطبههای خود در نماز جمعه به این نکته اشاره کردهاند که «معصیت و ناهنجاریهای اجتماعی» میتواند موجب قطع برکات الهی از جمله بارندگی شود. از نظر آنها، راه جلوگیری از دچار شدن به این مشکل، توبه کردن برای معصیتهای جمعی، بازگشت به دین و اقامه نماز باران است. همچنین حتی آن دسته از ائمه جمعه که تا کنون بهطور مستقیم یا غیرمستقیم، موضوع کاهش بارندگیها را دارای ارتباط مستقیم با بیحجابی توصیف نکردهاند، همگی بارها نسبت به گسترش بیحجابی هشدار دادهاند و این موضوع را تهدیدی فرهنگی و اجتماعی دانستهاند.
در کنار فقهای دینی و ائمه جمعه، بعضی نمایندگان مجلس نیز در ماههای گذشته موضوع کاهش بارندگیها در کشور را بهطور مستقیم به گسترش بیحجابی در جامعه نسبت دادهاند. از جمله این که کامران غضنفری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ۱۷ آبان امسال در تذکری در صحن مجلس در واکنش به این جمله رئیسجمهور که تأکید کرده بود که «اگر تا آذرماه باران نیاید، باید آب را جیرهبندی کنیم و اگر بعد هم باران نیاید، باید تهران را تخلیه کنیم»، گفت: «ظاهراً آقای پزشکیان گله کرده است که اگر تا آذرماه بارندگی نداشته باشیم، باید تهران را تخلیه کنیم. من فکر میکنم که اگر ایشان اجرای این پیشنهاد را از خود هیأت دولت و نهاد ریاست جمهوری شروع کند، خیلی خوب است و اغلب مشکلات کشور حل خواهد شد؛ چراکه بسیاری از مشکلات کشور ناشی از عملکرد دولت و اطرافیان رئیسجمهور است.»
این نماینده مجلس همچنین خطاب به رئیسجمهور گفت: «از خود آقای پزشکیان سؤال میکنیم که چرا بارندگیها کم شده است؟ چرا نزولات جوی کم شده است؟ چرا برکات خداوند در این مورد کم شده است؟ فکر نمیکنید یک مقدار مسبب این قضیه خود جنابعالی باشید؟ آقای پزشکیان شما با مخالفتهایی که با قانون عفاف و حجاب کردید، مسبب گسترش فساد و فحشا در سراسر کشور شدید. آقای رئیسجمهور فکر نمیکنید خداوند عالم هم بهواسطه گسترش فساد، برکات خودش را کم میکند؟ لذا آقای پزشکیان ریشه بارشهای کم را در گناهان خودتان جستوجو کنید. این که برکات خداوندی کم میشود، بخشی از آن به گسترش فساد و فحشا بازمیگردد. لذا آقای پزشکیان اگر ریشه مشکلات و مسائل کشور را در خودتان ببینید، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.»
این البته تنها اظهارنظر غضنفری درباره ارتباط بین گسترش بیحجابی و کاهش بارندگیها نیست و او در ماههای اخیر، چند مرتبه در سخنرانیها، تذکرات صحن علنی مجلس و مصاحبهای که با رسانههای گوناگون انجام داده، روی این موضع خود اصرار ورزیده است. از جمله این که روز ۲۵ آذر، ویدئویی از این نماینده مجلس در رسانهها منتشر شد که میگفت: «یکی از دلایل کم شدن بارشها، گناهانی است که انجام میشود. به آقای رئیسجمهور گفتم نمونهاش گناهی است که خود جنابعالی در زمینه قانون عفاف و حجاب انجام دادهای و گفتی این قانون را قبول ندارم و اجرایش نمیکنم. نتیجه آن، گسترش فساد و فحشا در سطح جامعه شده است. این گناه محسوب میشود و وقتی گناه در جامعه افزایش پیدا میکند، خداوند متعال هم برکات خودش را کم میکند.»
در همین راستا درباره علت مرتبط دانستن گسترش بیحجابی در جامعه با کم شدن بارندگیها در سطح کشور در سالهای اخیر، نقش رئیسجمهور و رئیس مجلس در زمینه عدم ابلاغ قانون عفاف و حجاب و علت مرتبط بودن این مسأله با کاهش برکات الهی و همچنین احتمال ارتباط بیحجابی و سایر مواردی که بهعنوان مسائل غیراخلاقی و گناهان اجتماعی توصیف میشود، با کاهش بارندگیها در کشورهای خارجی، دیده بان ایران با کامران غضنفری، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفتوگو کرده است.
مشروح گفتوگوی کامران غضنفری، نماینده مجلس دوازدهم با دیده بان ایران را در ادامه میخوانید.
گسترش گناهان علنی و جمعی منجر به کاهش برکات الهی میشود
کامران غضنفری، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس درباره ارتباط افزایش بی بندو باری با کاهش نزولات آسمانی به دیدهبان ایران گفت: براساس آیات قرآن کریم، هرکجا که انسانها مرتکب گناه شوند، آن هم گناهان علنی و نه گناهان شخصی، بخصوص گناهان علنی که در سطح جامعه انجام میشود، این اتفاق به همراه خود آثار و تبعات وضعی دارد. یعنی اگر گناهی در یک جامعه گسترش پیدا کند، طبیعتاً خداوند متعال هم برکاتش را از آن جامعه کم خواهد کرد؛ به نحوی که خدا بر آن امت تنگ خواهد گرفت، یعنی معیشت و رزق و روزی آنها را بهواسطه گناهانی که انجام دادهاند، کم خواهد کرد تا شاید مردم به سوی خداوند متعال بازگردند و به درگاه خدا، توبه و تضرع کنند تا پروردگار عالم، عنایات خود را به آنها بازگرداند.
نماینده تهران در مجلس به آیاتی از قرآن مجید در این زمینه اشاره کرد و گفت: آیات شریفهای در قرآن که در آنها از عباراتی مثل «لعلهم یتضرعون» و «لعلهم یرجعون» استفاده شده، به همین جهت است. از جمله این که در آیه ۴۲ سوره انعام آمده است که «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَی الأُمَمٍ مِنْ قَبْلِکَ فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ: و بیتردید ما به سوی امتهایی که پیش از تو بودند، (پیامبرانی) فرستادیم؛ پس آنان را (هنگامی که با پیامبران به مخالفت و دشمنی برخاستند، به تهیدستی و سختی و رنج و بیماری دچار کردیم، باشد که (به درگاه ما) زاری (و توبه) کنند.» همچنین در آیه ۹۶ سوره اعراف آمده است که «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی آمَنُوا وَ اتَّقَوْا، لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ وَلکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ: اگر اهل شهرها و آبادیها ایمان میآوردند و پرهیزکاری پیشه میکردند، یقیناً (درهای) برکاتی از آسمان و زمین را بر آنان میگشودیم، ولی (آیات الهی و پیامبران را) تکذیب کردند، ما هم آنان را به کیفر اعمالی که مرتکب میشدند، گرفتار کردیم.» در این آیه تأکید میشود که اگر مردم تقوا پیشه کنند که قطعاً یک مصداق تقوا داشتن، گناه نکردن است، در این صورت، خداوند درهای برکات خودش را از آسمانها و زمین بر انسانها باز میکند.
این نماینده مجلس ادامه داد: در آیه ۷ سوره ابراهیم نیز آمده است که «وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ: و به یاد آورید هنگامی را که پروردگارتان اعلام کرد اگر سپاسگزاری کنید، قطعاً (نعمت) خود را بر شما میافزایم و اگر ناسپاسی کنید، بیتردید عذابم سخت است.» از این آیه هم میتوان اینطور برداشت کرد که اگر انسانها شکرگزار باشند، خداوند نعمتهای خود را اضافه میکند، اما اگر مردم قدر نعمتهای پروردگار را ندانند، خداوند هم عذاب و مجازات خود را نازل خواهد کرد. یکی از مجازاتهای خداوند این است که برکات خود را کم میکند. از جمله برکات خداوند نیز بارندگی است و وقتی بارش باران کم میشود، باید ببینیم چه کار کردهایم که این برکت خداوند کاهش یافته است. در چنین شرایطی، حتماً قدر نعمتهای خدا را ندانستهایم و شکرگزاری لازم را انجام ندادهایم و خداوند هم بر ما تنگ گرفته است تا شاید که برگردیم و توبه کنیم.
وی همچنین با اشاره به اقامه نماز باران در شهرهای گوناگون ایران طی هفتههای اخیر، گفت: در چند هفته گذشته دیدیم که مردم در مساجد، مصلاهای نماز جمعه و اماکن زیارتی، دعا کردند، نماز باران خواندند و به درگاه خداوند ابراز نیاز کردند تا خداوند برکات خود را نازل کند. اگر افراد یک جامعه با اخلاص به درگاه باری تعالی تضرع کنند، خداوند هم برکات خود را عطا میکند.
برخی افراد از دشمنان پول میگیرند تا بهصورت سازمانیافته، بیحجابی و بیعفتی را در ایران گسترش دهند
غضنفری در پاسخ به این پرسش که اگر بیحجابی یک گناه اجتماعی باشد، شخص رئیسجمهور در این زمینه چه گناهی را مرتکب شده است، گفت: آقای پزشکیان در سال گذشته صراحتاً و علناً گفتند که من قانون عفاف و حجاب را قبول ندارم و اگر هم ابلاغ شود، آن را اجرا نخواهم کرد؛ بنابراین ایشان جلوی ابلاغ قانونی را که میتوانست تا حدودی جلوی گسترش گناه بیحجابی را در جامعه بگیرد، گرفت. رئیس مجلس هم به این بهانه که چون رئیسجمهور و دستگاه اجرایی قانون عفاف و حجاب را قبول ندارد و اگر ما هم این قانون ابلاغ کنیم، فایدهای ندارد، از ابلاغ آن خودداری کرده است.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس ادامه داد: ابلاغ نکردن قانون عفاف و حجاب توسط رئیسجمهور و رئیس مجلس باعث گسترش بیحجابی و بیبند و باری در جامعه شده است و البته رؤسای قوای مجریه و مقننه یکی از مسببین این مسأله بودهاند، نه همه آنها. حتماً در این موضوع دست دشمن هم در کار است و گروههای سازمانیافتهای هم هستند که از خارج کشور هدایت میشوند که به این بیبند و باریها دامن بزنند؛ به نحوی که برخی افراد پول میگیرند که بهصورت سازمانیافته با وضع زننده در خیابانها راه بروند و بین مردم ظاهر شوند و بیعفتی را در سطح جامعه ترویج کنند. عدهای که با هدایت خارجیها این کار را انجام میدهند، زمینه را فراهم میکنند که فساد و فحشا در جامعه گسترش پیدا کند.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: وقتی رئیس قوه مجریه کشور با ابلاغ قانون عفاف و حجاب مخالفت میکند، عملاً به کسانی چراغ سبز نشان میدهد که به دنبال ولنگاری و بیعفتی هستند و بهطور خواسته یا ناخواسته، موضوع بیحجابی و بیعفتی را تشویق میکند. همین میشود که فردی که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم هست، در رسانهها میگوید که نظام از حجاب عبور کرده است. این آقا خیر سرش جزو افرادی بوده که در چند دهه گذشته همواره در مسئولیتهای حکومتی قرار داشته است، به نحوی که یا نماینده مجلس بوده یا نایبرئیس مجلس بوده یا عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و سالیان سال در این کشور مسئولیت داشته است.
وی در ادامه بدون ذکر نام محمدرضا باهنر گفت: علت این که این فرد که ادعای مسلمان بودن و اصولگرا بودن را دارد، به این جمعبندی رسیده است که نظام از حجاب عبور کرده، این است که میبیند رؤسای قوای مجریه و مقننه کشور اصلاً عین خیالشان نیست و نه قانون را ابلاغ میکنند و نه حاضر به اجرای آن هستند. البته این مسأله که نظام از حجاب عبور کرده است، به هیچ وجه صحت ندارد و مقام معظم رهبری قرص و محکم جلوی این مفاسد ایستادهاند و به هیچ عنوان این مسائل را تأیید نمیکنند، ولی متأسفانه این آقایان با مسأله بیحجابی اینطور برخورد میکنند.
از آذرماه سال گذشته، ابلاغ نکردن قانون عفاف و حجاب غیرقانونی است
غضنفری درباره مباحث اخیر مطرحشده بین خود با رئیس مجلس درباره نحوه جلوگیری از ابلاغ قانون عفاف و حجاب توسط دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و قانونی بودن یا نبودن ابلاغ نشدن این قانون توسط رئیس مجلس، گفت: صحبتی که من در صحن مجلس بیان کردم، این بود که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در مهرماه ۱۴۰۳ نامهای به رئیس مجلس فرستاد و درخواست کرد که بهصورت موقت، یعنی برای دو تا سه ماه، فعلاً قانون عفاف و حجاب ابلاغ نشود. نامه دبیرخانه شورا تا زمانی اعتبار داشت که جلسه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد و این مسأله در آن مطرح شد. وقتی سال گذشته شورا تشکیل جلسه داد و این مسأله هم در آن جلسه مطرح شد، هیچگاه ابلاغ نشدن قانون عفاف و حجاب در صحن شورای عالی امنیت ملی تصویب نشد.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس خاطرنشان کرد: وقتی دبیر سابق شورا نتوانسته است در صحن شورا برای عدم ابلاغ قانون مصوبه بگیرد، از آن جلسه به بعد، ابلاغ نکردن قانون عفاف و حجاب غیرقانونی تلقی میشود، یعنی دبیرخانه حق ندارد که به این تصمیم خود ادامه دهد و رئیس مجلس هم دیگر نمیتواند به نامه دبیر شورا استناد کند و بگوید که آنها از ما خواستهاند که این قانون را ابلاغ نکنیم. بنابراین قانوناً باید بعد از آن جلسه شورای عالی امنیت ملی در سال گذشته که این موضوع در آن مطرح شده، اما مصوبهای در آن به تصویب نرسیده است، قانون عفاف و حجاب ابلاغ میشد و از آن روز به بعد، ابلاغ نکردن این قانون، غیرقانونی محسوب میشود.
وی در ادامه یادآور شد: براساس آنچه گفته شد، نامه دومی هم که دبیر شورا در آذرماه ۱۴۰۳ به رئیس مجلس ارسال کرد و خواستار عدم ابلاغ این قانون شد، یقیناً غیرقانونی است، زیرا وقتی شورای عالی امنیت ملی این تصمیم را تصویب نکرده، یعنی این تصمیم دیگر اعتباری ندارد و غیرقانونی است و نباید دیگر ادامه پیدا کند. اکنون هم متأسفانه رئیس مجلس برای ابلاغ نکردن قانون عفاف و حجاب، همچنان به نامه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی استناد میکند، در صورتی که این استناد، غیرقانونی است.
بیبند و باری در بسیاری از کشورها باعث کاهش نعمات خداوند شده است
غضنفری در پاسخ به این پرسش که اگر مسأله بیحجابی روی کم شدن نزول برکات الهی از جمله کاهش بارندگیها تأثیر میگذارد، پس چرا در سایر کشورها که از گذشته موضوع بیحجابی و علاوه بر آن، بیبند و باری گسترش داشته است، شاهد کم شدن میزان بارشها بر اثر گناهان اجتماعی نیستیم، به دیده بان ایران گفت: اتفاقاً تأثیر بیبند و باری بر کاهش میزان نزول برکات الهی را در بسیاری از کشورهای دیگر هم میتوانیم مشاهده کنیم. همین اواخر گزارشی را درباره انگلستان از تلویزیون میدیدم که در آن نشان میداد بر اثر کاهش محسوس بارندگیها، برخی رودخانههای این کشور کاملاً خشک شده است و کشاورزان از کمبود بارندگی و کاهش محصولات خود گلایه دارند. این در حالی است که انگلیس یک جزیره وسط اقیانوس است که دور تا دور آن آب است و معمولاً بارندگی هم زیاد در آن اتفاق میافتد.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس ادامه داد: در بسیاری از کشورهای خارجی نیز میبینیم که بیعفتیها و بیبند و باریها باعث کاهش نزول برکات الهی شده است و اینطور نیست که این کشورها با این مسأله مواجه نباشند و این موضوع صرفاً متوجه ایران باشد. بهعنوان مثال اگر ترکیه را بررسی کنیم، میبینیم که آنها هم گرفتار همین مسأله شدهاند. البته کم شدن رزق و روزی خداوند، شکلهای مختلفی دارد که یکی از آنها، کاهش بارندگی است. یکی دیگر از نعمات خداوند، نعمت سلامتی است و اگر انسانها قدرناشناسی کنند، ممکن است که در یک ناحیه، یک بیماری خاص همهگیر شود و این مسأله مردم را تحت فشار بگذارد یا به شکلهای مختلف دیگر، مردم دچار گرفتاریهای گوناگون ناشی از گسترش گناهان جمعی شوند.
وی در پایان تصریح کرد: به هر حال، خداوند متعال در قرآن فرموده است که ما سختیهایی را برای انسانها پیش میآوریم تا «لعلهم یرجعون» یا «لعلهم یتضرعون»؛ یعنی شاید به درگاه خدا بازگردند و تضرع کنند تا خداوند نعمتهایی را که به انسانها داده است، دوباره بازگرداند. اینها هشدارهایی است که خداوند متعال هر از گاهی به انسانها میدهد تا افراد متنبه شوند و به فطرت اصلی خود بازگردند و دست نیاز به درگاه خداوند بلند کنند تا خدا هم برکات خود را نازل کند. این یک مسأله اعتقادی برای ما است.