TU3 یکی از موتورهای قدیمی است که ایران خودرو هنوز از آن در محصولات خود استفاده میکند. بازار ایران، موتور TU3 را معمولا با خودرو پژو 206 تیپ 2 بهخاطر میآورد؛ اما جالب است بدانید که از سال 1402 و بعد از توقف تولید پژو 206، ایران خودرو این موتور را کنار نگذاشت و روی پژو 207 نیز بهکار برد. در ادامه ضمن بررسی مشخصات موتور TU3، قصد داریم درباره مزایا و معایب این پیشرانه بیشتر توضیح دهیم.
TU3 یکی از موتورهای قدیمی است که ایران خودرو هنوز از آن در محصولات خود استفاده میکند. بازار ایران، موتور TU3 را معمولا با خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بهخاطر میآورد؛ اما جالب است بدانید که از سال ۱۴۰۲ و بعد از توقف تولید پژو ۲۰۶، ایران خودرو این موتور را کنار نگذاشت و روی پژو ۲۰۷ نیز بهکار برد. در ادامه ضمن بررسی مشخصات موتور TU3، قصد داریم درباره مزایا و معایب این پیشرانه بیشتر توضیح دهیم.
مشخصات موتور TU3
خانواده پیشرانه TU متعلق به پژو سیتروئن است. اولین نسل این موتور در سال ۱۹۸۶ میلادی رونمایی شد. در طول دو دهه، ۶ نسل از موتورهای TU3 را شاهد بودیم که البته تنها دو نسل TU3 و TU5 به بازار ایران راه پیدا کردند. اولین بار، ایران خودرو در سال ۱۳۸۰ موتور TU3 را روی پژو ۲۰۶ نصب کرد. سه تیپ ۱، ۲ و ۳ پژو ۲۰۶ با این موتور روانه بازار شدند؛ البته بهدلیل تیراژ پایین تیپهای ۱ و ۳، موتور TU3 بیشتر با پژو ۲۰۶ تیپ ۲ شناخته میشود. در ادامه عکس موتور TU3 را مشاهده میکنید.
اسفند ماه ۱۴۰۱ بود که خبر توقف تولید پژو ۲۰۶ منتشر شد. بعد از انتشار این خبر، بازار خودرو ایران تصور کرد که پرونده موتور TU3 بسته خواهد شد. در حالی که مدیران ایران خودرو، در نیمه نخست سال ۱۴۰۲، نسخه جدیدی از پژو ۲۰۷ با موتور TU3 را روانه بازار کردند. در جدول زیر، مهمترین مشخصات موتور TU3 را مشاهده میکنید.
مشخصات موتور TU3
وزن
۱۱۴ کیلوگرم
حجم
۱.۴ لیتر (۱۳۶۰ سی سی)
تعداد سیلندر
۴ خطی
تعداد سوپاپ
۸
حداکثر قدرت
۷۵ اسب بخار در دور موتور ۵۵۰۰ دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور
۱۱۸ نیوتن متر در دور موتور ۳۴۰۰ دور بر دقیقه
نسبت تراکم سوخت به هوا
۹.۶ به ۱
سیستم سوخت رسانی
انژکتوری چند نقطهای (MPI)
استاندارد آلایندگی
مدلهای قدیمی یورو ۴ / مدلهای جدید یورو ۵
قطر پیستون
۷۷ میلی متر
میزان جابهجایی پیستون
۷۵ میلی متر
مصرف سوخت
شهر: ۹.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
جاده: ۵.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
ترکیبی: ۶.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
جنس بلوکه سیلندر و سر سیلندر
آلیاژ آلومینیوم
نوع میل سوپاپ
تک میلسوپاپ بالا (SOHC)
نوع سوخت
بنزین با اکتان ۹۵
ظرفیت محفظه روغن موتور
۳.۲۵ لیتر
نوع روغن موتور استاندارد
API 10W40 SL
موتور TU3 روی کدام خودروها نصب میشود؟
جالب است بدانید که پژو سیتروئن ۱۰ نسخه از موتور TU3 را طراحی و عملیاتی کرد. تنها موتور TU3 مدل JP به بازار ایران راه یافت. همانطور که اشاره کردیم، این موتور ابتدا روی تیپهای ۱ تا ۳ پژو ۲۰۶ نصب شد. پس از توقف تولید پژو ۲۰۶ از سال ۱۴۰۲ به بعد، موتور TU3 روی پژو ۲۰۷ نیز بهکار گرفته شد.
قیمت موتور TU3 چقدر است؟
قیمت موتور کامل TU3 ایساکو در تابستان ۱۴۰۴ حدود ۴۲ تا ۴۳ میلیون تومان است. این در حالی است که موتور TU5 ایساکو با قیمت حدود ۵۵ میلیون تومان در بازار قابل خریداری است.
مزایا و معایب موتور TU3
بعد از بررسی مشخصات TU3، نوبت به آشنایی با مزایا و معایب موتور TU3 میرسد.
مزایای موتور TU3
مشخصات موتور TU3 بهگونهای است که آن را بهگزینهای مناسب برای خودروهای سبک مانند پژو ۲۰۶ تبدیل میکند. از سویی دیگر، موتور TU3 مصرف سوخت نسبتا پایین در مقایسه با سایر پیشرانههای معروف در بازار خودرو ایران دارد. ساختمان نسبتا ساده این موتور باعث میشود که هزینههای تعمیر و نگهداری موتور TU3 نیز مقرونبهصرفه باشد.
مشکلات موتور TU3
مهمترین نقطه ضعف موتور TU3، حداکثر قدرت و گشتاور محدود آن است. این موضوع باعث میشود که موتور TU3 تنها برای رانندگی در معابر شهری گزینه مناسبی باشد. از سویی دیگر، برخی از رانندگان که تجربه استفاده بلند مدت از پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را دارند، نسبت به افزایش استهلاک خودرو بعد از گذشت چند سال گلایه میکنند. فناوری بهکار رفته در موتور TU3 نیز مربوط به بیش از ۲ دهه گذشته است. بههمین دلیل، نمیتوان انتظار عملکرد قابل توجهی از این پیشرانه داشت.
آیا موتور TU3 واشر میزند؟
یکی از مشکلات موتور TU3، ضعیف بودن واشر سر سیلندر آن است. کسانی که برای مدت طولانی با پژو ۲۰۶ رانندگی میکنند، روی این موضوع صحه میگذارند که بهدلیل داغ شدن موتور، واشر سرسیلندر آسیب جدی میبیند. البته با رعایت برخی از اصول نگهداری موتور TU3 میتوان تا حدی جلوی بروز این مشکل را گرفت.
نکات مهم نگهداری موتور TU3
با در نظر گرفتن مشخصات موتور TU3، روغن موتور مناسب این پیشرانه از نوع API 10W40 SL است. پیشنهاد میکنیم حتما هر ۵۰۰۰ کیلومتر یکبار نسبت به تعویض روغن موتور TU3 اقدام کنید. در حالت طبیعی، میزان کاهش روغن موتور در هر ۱۰۰۰ کیلومتر برابر با ۰.۳ لیتر است. تعویض فیلتر روغن و هوا نیز با هر بار تعویض روغن موتور ضروری است. همچنین هر ۲۰ هزار کیلومتر یکبار نیز نوبت به تعویض شمعهای موتور TU3 میرسد.
مقایسه موتور TU3 و TU5
موتور TU5 تفاوتهای زیادی با موتور TU3 دارد. این موتور از حجم بالاتری برخوردار است. ضمن اینکه حداکثر قدرت و گشتاور تولیدی این موتور نیز بیشتر از TU3 است. ایران خودرو، موتور TU5 را در بسیاری از محصولات خود مانند پژو ۲۰۷ و پژو پارس نصب میکند. در مطلب تفاوتهای موتور TU3 و TU5 بهمقایسه دقیق این دو پیشرانه پرداختیم.
مقایسه موتور TU3 و M15
مشخصات TU3 باعث میشود تا بسیاری از افراد این پیشرانه را از نظر عملکرد با موتور M15 سایپا مقایسه کنند. سایپا موتور M15 را روی برخی از محصولات خود مانند کوییک، اطلس، شاهین و … استفاده میکند. بررسی جدول زیر کمک میکند ضمن مقایسه مشخصات موتور TU3 و M15 با نقاط ضعف و قوت هر یک از آنها نسبت به هم آشنا شوید.
مشخصات موتور
TU3
M15
وزن
۱۱۴ کیلوگرم
۱۱۴ کیلوگرم
حجم
۱.۴ لیتر (۱۳۶۰ سی سی)
۱.۵ لیتر (۱۴۹۷ سی سی)
تعداد سیلندر
۴ خطی
۴ خطی
تعداد سوپاپ
۸
۱۶
حداکثر قدرت
۷۵ اسب بخار در دور موتور ۵۵۰۰ دور بر دقیقه
۱۸ اسب بخار
حداکثر گشتاور
۱۱۸ نیوتن متر در دور موتور ۳۴۰۰ دور بر دقیقه
۱۲۸ نیوتن متر
نسبت تراکم سوخت به هوا
۹.۶ به ۱
۱۰.۵ به ۱
سیستم سوخت رسانی
انژکتوری چند نقطهای (MPI)
انژکتوری چند نقطهای (MPI)
استاندارد آلایندگی
مدلهای قدیمی یورو ۴ / مدلهای جدید یورو ۵
یورو ۵
قطر پیستون
۷۷ میلی متر
۷۵.۶ میلی متر
میزان جابهجایی پیستون
۷۵ میلی متر
۸۳.۷ میلی متر
مصرف سوخت
شهر: ۹.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
جاده: ۵.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
ترکیبی: ۶.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
شهر: ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
جاده: ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
ترکیبی: ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
جنس بلوکه سیلندر و سر سیلندر
آلیاژ آلومینیوم
بلوکه سیلندر: چدن
سرسیلندر: آلیاژ آلومینیوم
نوع سوخت
بنزین با اکتان ۹۵
بنزین با اکتان ۹۵
ظرفیت محفظه روغن موتور
۳.۲۵ لیتر
۴ لیتر
نوع روغن موتور استاندارد
API 10W40 SL
API 10W40 SJ
کلام پایانی
آنچه باید درباره مشخصات موتور TU3 بدانید را تا اینجا بررسی کردیم. مشخصات TU3 نشان میدهد که قدرت تولیدی این پیشرانه بهدلیل فناوری قدیمی، محدود است. علیرغم گذشت بیش از ۲۴ سال، ایران خودرو همچنان این پیشرانه را رها نکرده است. باید منتظر ماند و دید که موتور TU3 تا چه زمانی در ماشینهای ایران خودرو حضور خواهد داشت.
همسر فریدون عباسی گفت: من تنها یک طرف صورت ایشان را دیدم و به نظرم شبیه عکس روز آزادی خرمشهر بود. صورت ایشان بسیار خسته و پرگرد و غبار بود و در ابتدا فکر کردم سالم است، اما بعد متوجه شدم پشت گردنشان یک ترکش بزرگ وارد شده و بر اثر موج انفجار و سقوط از طبقه سیزدهم، استخوانهایشان خرد شده بود.
در یکی دو هفته اخیر شاهد انتشار چند خبر مثبت از سوی شرکت فولاد خوزستان بودیم که نشان دهنده رونق تولید و خلاقیت و پشتکار کارگران، کارکنان و مدیران این شرکت مهم فولادی کشور در یکی دوسال اخیر است
در عصر صنعتی مدرن، دقت، کارایی و قابلیت اطمینان در تجهیزات صنعتی نقشی تعیینکننده در موفقیت پروژهها و فرآیندهای تولیدی دارند. پتروشاپ صنعت با بیش از 10 سال تجربه در تأمین و ارائه تجهیزات ابزار دقیق، بهویژه انواع فلومتر، به یکی از معتبرترین مراکز تخصصی در ایران تبدیل شده است. این مجموعه با تمرکز بر کیفیت، تنوع محصولات و خدمات پس از فروش بینظیر، راهکارهایی جامع برای صنایع مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، آب و فاضلاب، غذایی و دارویی ارائه میدهد.