به گزارش سایت خبری مدارا: دیدبان نوشت: در حالی که بیش از دو هفته از دور پنجم مذاکرات ایران و آمریکا میگذرد و به نظر میرسد که اختلاف دو طرف بر سر غنیسازی در ایران باعث وقفه در انجام این گفتوگوها شده است، این هفته شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی با تلاش سه کشور اروپاییِ بریتانیا، فرانسه و آلمان به همراه ایالات متحده آمریکا، در حال بررسی تصویب قطعنامهای علیه فعالیتهای هستهای کشورمان است که میتواند زمینهساز ارجاع پرونده هستهای ایران به شورای امنیت سازمان ملل و در نهایت فعال شدن مکانیزم ماشه شود. نتیجه این اتفاق نیز قرار گرفتن پرونده کشورمان ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل و بازگشت آندسته از تحریمهای بینالمللی علیه ایران است که در برجام لغو شده بود. البته تهدید به فعالسازی مکانیزم ماشه توسط سه کشور اروپایی در حالی صورت میگیرد که هنوز ایران و آمریکا، هیچکدام اعلام نکردهاند که مذاکرات جاری بین دو کشور پایان یافته است.
اگر شورای حکام قطعنامه تصویب کند، اشتباه محاسباتی مرتکب شده است
در چنین شرایطی از حجتالاسلام وحید احمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تبعات تصویب احتمالی این قطعنامه در شورای حکام سازمان ملل و نتایج بعدی آن پرسیدیم که توضیح داد: اگر شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی قطعنامهای علیه ایران تصویب کند، نوعی اشتباه محاسباتی مرتکب شده است. آنها نباید جمهوری اسلامی ایران را از حقوق هستهای خود محروم کنند و در ادامه نیز ما را تهدید کنند که تحریمهای سابق سازمان ملل را برمیگردانند.
نماینده صحنه، کنگاور و هرسین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در طول سالیان گذشته، همین آژانس که الان بهجای انجام کارهای فنی و داشتن رویکرد حرفهای، به ابزار دست غربیها تبدیل شده است، بارها رسما تاکید کرده که فعالیتهای هستهای ایران صلحآمیز است و ایران از معاهدات خود در NPT تخطی نکرده و اگر نکته یا ابهامی هم مطرح شده است، جمهوری اسلامی رسما در صدد رفع ابهام برآمده و این روند، در سیر تاریخی همکاری ما با آژانس ادامه داشته است.
تحرکات تروئیکای اروپایی، ناشی از کنار گذاشته شدن آنها از روند مذاکرات است
احمدی، کنار گذاشته شدن تروئیکای اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) از روند مذاکرات را دلیل تحرکات اخیر این سه کشور دانست و گفت: این که سه کشور اروپایی اخیرا فعالیتهایی را انجام میدهند و به دنبال تصویب قطعنامهای در شورای حکام علیه کشورمان هستند، ناشی از این است که آنها احساس میکنند از روند مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا کنار گذاشته شدهاند. البته این احتمال هم وجود دارد که پشت پرده، تقسیم وظایفی بین اروپا و آمریکا انجام شده باشد؛ به نحوی که از یک طرف، آمریکاییها بخواهند پای میز مذاکره بنشینند، اما از طرف دیگر، اروپاییها فشار بیاورند و بخواهند ایران را نسبت به بازگشت تحریمهای سازمان ملل تهدید کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: در موضوع اسنپ بک یا همان مکانیزم ماشه باید توجه داشته باشیم که جمهوری اسلامی حتی تا مدتی بعد از خروج آمریکا از برجام، به تعهدات برجامی خود عمل کرد و آنچه موجب شد که ایران از منافع برجام بهرهمند نشود، به خاطر عملکرد غربیها و در رأس آنها آمریکا بود که به تعهدات خود عمل نکردند. بعد از خروج آمریکا از برجام، همین سه کشور اروپایی به همراه اتحادیه اروپا قرار بود که فرآیندی را طراحی کنند که ایران از برجام خارج نشود و از مزایای آن بهره ببرد. در همین راستا اروپاییها مکانیسم اینستکس (INSTEX) را مطرح کردند، اما بعد از دو تا سه سال معطل کردن جمهوری اسلامی و دادن وعدههای پوچ و بیهوده، عملا هیچ اتفاق مثبتی برای ایران رخ نداد.
اگر قطعنامهای تصویب شود، مسئولیت واکنش ایران برعهده آمریکا و سه کشور اروپایی خواهد بود
احمدی با تاکید بر این که در صورت تصویب قطعنامه در شورای حکام، ایران حتما اقدام متناسبی را انجام خواهد داد، گفت: اگر قطعنامهای علیه ایران در شورای حکام آژانس تصویب شود، مسئولیت تصمیمگیریهای ایران برای واکنش به این اتفاق، با سه کشور اروپایی و آمریکا خواهد بود که تلاش زیادی را برای این تصویب این قطعنامه انجام دادهاند. آنها نباید احساس کنند که اگر فشار بیاروند، ایران از حقوق خود خواهد گذشت، بلکه با استفاده از ابزارهای گوناگونی که در اختیار دارد، واکنش لازم را نشان خواهد داد.
نماینده صحنه، کنگاور و هرسین در مجلس ادامه داد: در گذشته نیز شاهد آن بودیم که وقتی ایران را در منگنه گذاشتند و سوخت هستهای برای رآکتور تولید رادیو دارو به ما ندادند و بیماران سرطانی و غیرسرطانی ما در مضیقه قرار گرفتند، فرزندان همین کشور توانستند اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کنند. بعد هم که بیشتر به ما فشار آوردند، جمهوری اسلامی میزان غنیسازی را تا ۶۰ درصد افزایش داد. اکنون هم اگر بازهم فشار بیاورند، ما هم میتوانیم درصد و میزان غنیسازی اورانیوم را افزایش دهیم. غربیها بارها چنین مسیرهایی رفتهاند و اکنون هم نباید اشتباه استراتژیک مرتکب شوند و خطای محاسباتی انجام دهند و فشارهای خود را علیه ما بیشتر کنند.
وی با تاکید بر این که افزایش سطح غنیسازی اورانیوم از حقوق ایران در معاهده NPT محسوب میشود، خاطرنشان کرد: براساس مقررات NPT، کشورهای عضو این معاهده حتی میتوانند اورانیوم را به میزان بالای ۹۰ درصد غنی کنند. بنابراین اگر قطعنامهای در شورای حکام علیه کشورمان تصویب شود، جمهوری اسلامی میتواند در پاسخ به غرب، درصد غنیسازی خود را بالاتر ببرد و اگر مکانیزم ماشه را هم اجرا کنند، ایران حتی میتواند از معاهده NPT خارج شود.
اگر آمریکا و اسرائیل احساس میکردند که ایران قدرت پاسخگویی ویرانگر ندارد، به دنبال مذاکره نمیآمدند
احمدی در پاسخ به این پرسش که اگر مذاکرات ایران و آمریکا به نتیجه نرسد، آیا امکان حمله اسرائیل به کشورمان وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: دشمنان ما، امکانات و ابزارهای ایران را میشناسند و در اتفاقاتی که در گذشته افتاده است، با بخشی از توانمندیهای کشورمان آشنا شدهاند. چه آمریکا و چه رژیم صهیونیستی اگر احساس میکردند که ایران قدرت پاسخگویی قاطع و ویرانگر نسبت به حملات احتمالی آنها را ندارد، اصلا به دنبال مذاکره نمیآمدند. آنها تهدیداتی توخالی را مطرح میکنند، ولی خودشان میدانند که جمهوری اسلامی چه قدرتی دارد و خودشان را درگیر یک نبرد نظامی با ما نمیکنند.
وی در پایان تصریح کرد: آمریکا و اسرائیل شاید بتوانند یک حمله را علیه ایران شروع کنند، اما عواقب این حمله در کنترل آنها نخواهد ماند. اگر چنین حملهای انجام شود، حتما متعاقب آن، دشمنان ما آسیبهای شدیدی خواهند دید که این آسیبها هم میتواند به پایگاهها و سربازان آمریکا در منطقه وارد شود و هم خود کشورهای منطقه که میزبان پایگاههای نظامی آمریکا شدهاند، ممکن است دچار آن شوند. رژیم صهیونیستی هم اگر بخواهد به حیات ننگین خود ادامه دهد، قطعا دست به دیوانگیِ حمله به ایران نخواهد زد و چنانچه کوچکترین خطایی در این زمینه انجام دهد، باید برای همیشه غزل خداحافظی را از سطح زمین بخواند.