کد خبر : 342599
انتشار : ۱۴۰۴/۰۲/۱۶ - 14:05
دسته‌بندی : اجتماعی، برگزیده ها
چاپ

رئیس قوه قضائیه: در حوادث سال ۱۴۰۱، ۹۰ هزار پرونده تشکیل شده بود که در میان این افراد، دانش‌آموزان و دانشجویان هم حضور داشتند

رئیس قوه قضاییه رئیس قوه قضاییه گفت: در سال ۱۴۰۱ فضایی ایجاد شد که منجر به تشکیل حدود ۹۰ هزار پرونده گشت؛ متهمان و محکومان این پرونده‌ها از اقشار مختلفی بودند؛ در میان آنها بعضاً معلم و دانش‌آموز و دانشجو نیز بود؛ چنانچه برای همه آنها حکم محکومیت صادر می‌شد، یا پرونده قضایی شکل می‌گرفت بستر سوء‌استفاده دشمنان فراهم می‌آمد؛ در اینجا ما از حوزه‌های علمیه، بسیج، دانشگاهیان و معلمین کمک گرفتیم و با حضور آنها در ندامتگاه‌ها، قاطبه محکومین سال ۱۴۰۱ متنبه و ارشاد شدند و بستر برای عفو آنها فراهم شد.

رئیس قوه قضائیه: در حوادث سال ۱۴۰۱، ۹۰ هزار پرونده تشکیل شده بود که در میان این افراد، دانش‌آموزان و دانشجویان هم حضور داشتند

به گزارش سایت خبری مدارا: حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای طی سخنانی در دیدار با جمعی از معلمان نمونه کشوری به همراه وزیر و معاونین آموزش‌وپرورش، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره کلیه‌ی شهدا و شهدای معلم، بویژه شهیدان مطهری و رجایی، با تبیین و تشریح اهمیت و جایگاه نظام آموزش و تعلیم و تربیت و نقش ارزنده معلم در این نظام، اظهار کرد: معلم، جایگاهی پرمنزلت دارد و به همان میزان دارای مسئولیت نیز می‌باشد. جایگاه معلمی آنقدر والاست که امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود: «مَن عَلَّمَنی حَرفاً فَقَد صَیرَنی عَبداً». من اعتقاد دارم که معلم خوب، معلمی است که علم را با هنر ممزوج می‌کند؛ معلم خوب یک هنرمند است که می‌داند با چه روش و منشی، دانش‌آموزان را از اقیانوس علم و کمالات سیراب کند.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: من همواره به زیرمجموعه خودمان در دستگاه قضایی و کلیه‌ی قضات کشور تاکید می‌کنم که بعضاً نوع رفتار شما با طرفین دعوا، اثرات مهم‌تری از حُکم صادره از ناحیه شما دارد؛ درخصوص معلمین گرانقدر هم به نظرم این قاعده حکمفرماست و نوع رفتار و منش او در داخل و بیرون از مدرسه بسیار بر فرآیند تربیتی دانش‌آموزان اثرگذار است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با تبیین و تشریح آن دسته از مسئولیت‌های قوه قضاییه که معلمین نیز می‌توانند در پیشبرد و تمشیّت آنها مؤثر باشند، گفت: ما در قوه قضاییه اهتمام ویژه‌ای بر مقوله‌ی پیشگیری از وقوع جرم داریم و مجدانه راهبردهای پیشگیرانه را برای جلوگیری از وقوع جرم و بزه‌دیدگی در دستور کار قرار داده‌ایم؛ در این عرصه‌ی خطیر و مهم، معلمین و مسئولان آموزش‌وپرورش می‌‎توانند کمک‌کار ما باشند و ما دست یاری به سوی آنها دراز می‌کنیم.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: نظام آموزش‌وپرورش کشور با بهره‌مندی از حدود ۱۶ میلیون دانش‌آموز و بیش از یک میلیون کادر مدرسه و حدود ۳۰ میلیون خانواده دانش‌آموزان، یک نظام متکثر و موسّع است؛ برای اعضای چنین نظام متکثر و موسّعی، قطعا مسائل حقوقی و قضایی پیش می‌آید؛ فلذا ما در قوه قضاییه این آمادگی را داریم که با ایجاد سازوکارهای تخصصی و اختصاصیِ «حل اختلاف» ویژه آموزش‌وپرورش، تا آنجا که ممکن است از تشکیل پرونده‌های قضایی برای اعضای جامعه آموزش‌وپرورش جلوگیری به عمل آوریم و مسائل حقوقی و قضایی آنها را غالباً در قالب صلح و سازش و مصالحه مرتفع کنیم.

رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: ممکن است برای معلم یا اولیاء دانش‌آموزی، مسئله‌ای کیفری پیش آید و برای او وفق قانون، مجازات تجویز شود؛ در اینجا اعضای نظام آموزش‌وپرورش می‌توانند بستر اِعمال ارفاقات قانونی برای آن عضو جامعه و قشر خود را فراهم آورند و با حضور در ندامتگاه، به‌گونه‌ای با آن عضوِ خاطی یا مجرم جامعه خود گفتگوی ارشادی کنند که زمینه تنبّه و ندامت او ایجاد شود و چنانچه واجدشرایط باشد، با ارفاقات قانونی مواجه شود.

رئیس قوه قضاییه گفت: در سال ۱۴۰۱ فضایی ایجاد شد که منجر به تشکیل حدود ۹۰ هزار پرونده گشت؛ متهمان و محکومان این پرونده‌ها از اقشار مختلفی بودند؛ در میان آنها بعضاً معلم و دانش‌آموز و دانشجو نیز بود؛ چنانچه برای همه آنها حکم محکومیت صادر می‌شد، یا پرونده قضایی شکل می‌گرفت بستر سوء‌استفاده دشمنان فراهم می‌آمد؛ در اینجا ما از حوزه‌های علمیه، بسیج، دانشگاهیان و معلمین کمک گرفتیم و با حضور آنها در ندامتگاه‌ها، قاطبه محکومین سال ۱۴۰۱ متنبه و ارشاد شدند و بستر برای عفو آنها فراهم شد؛ حتی در آن سال، پرونده‌های کثیری که هنوز به مرحله صدور حکم نرسیده بودند، مختومه شدند؛ البته ما منکر نبودیم که ممکن است افرادی که اظهار تنبّه و توبه کرده‌اند، مجدداً به ارتکاب اقدام مجرمانه و خطای قبلی خود مباردت ورزند، اما نمی‌توانستیم به صرف یک احتمال، از بستری که برای بازاجتماعی کردن افراد زیادی فراهم شده بود، چشم‌پوشی کنیم. قابل ذکر است که در آن جریانات، مجرمینی که جنایت کرده بودند و اقدامات تشکیلاتی انجام داده بودند، قضیه جداگانه‌ای داشتند و با ان‌ها برخورد قانونی صورت گرفت و مشمول عفو و ارفاقات نشدند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه بیان داشت: معلمین و اعضای نظام آموزش و پرورش کشور می‌توانند کمک‌کار قوه قضاییه در امر بازاجتماعی کردن و اصلاح مجرمین و زندانیان باشند.

اخبار مرتبط:
تاثیر مشکلات اقتصادی بر کم رونق شدن مساجد
تاثیر مشکلات اقتصادی بر کم رونق شدن مساجد

یک استاد حوزه علمیه قم گفت: باید مساجد غیرفعال را فعال کنیم و این ربطی ندارد که مساجد جدید ساخته نشوند. در این رابطه باید بر اساس طرح مسجد محور آقای پزشکیان عمل کنیم.

ساعات کاری جدید ادارات، مدارس و بانک‌ها اعلام شد
ساعات کاری جدید ادارات، مدارس و بانک‌ها اعلام شد

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام کرد که مدارس متوسطه ساعت ۷:۳۰ شروع به کار خواهند کرد و مقطع ابتدایی ساعت ۸:۰۰ آغاز به کار خواهند کرد. در مدارس باید ۳۰ دقیقه قبل از شروع به کار خود باز باشد.

روسیه برای مذاکره با اوکراین اعلام آمادگی کرد
روسیه برای مذاکره با اوکراین اعلام آمادگی کرد

سخنگوی کرملین از آمادگی مسکو برای مذاکره با اوکراین خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است