کد خبر : 333575
انتشار : ۱۴۰۳/۱۱/۲۵ - 13:52
دسته‌بندی : اسلاید، سیاسی
چاپ

سیدحسن خمینی: اگر کاری باعث بی‌دین شدن مردم شود، مأمور به انجام آن وظیفه نیستیم

سید حسن خمینی گفت: کار عاقلانه در نسبت با هدف معلوم می‌شود، اما نتیجه را نمی‌توانیم از پیش مشخص کنیم و آیه «لَیسَ لِلإِنسانِ إِلّا ما سَعیٰ» نیز بیانگر همین نکته است. پس ما مأمور به هدف هستیم، اما مأمور به نتیجه نیستیم. اگر کاری به نتیجه نمی‌رسد مأمور به انجام وظیفه نیستیم. مثلا اگر کاری منجر به دین دار شدن مردم نشود و باعث بی دین شدن آنها شود، مأمور به انجام آن وظیفه نیستیم.

سیدحسن خمینی: اگر کاری باعث بی‌دین شدن مردم شود، مأمور به انجام آن وظیفه نیستیم

به گزارش سایت خبری مدارا: ایرنا نوشت: حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی گفت : انجمن حجتیه روی دیگر سکه سکولاریسم بود و امام این طیف را دشمن اول خود می‌دانستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی روز پنجشنبه در دیدار جمعی از وعاظ، مبلغین و ائمه جماعات استان های تهران و البرز طی سخنانی، با اشاره به تعریف شهید مطهری از امام خمینی، گفت: ایشان پس از بازگشت از پاریس به تهران، امام را دارای ۴ ایمان می‌دانست؛ ایمان به خدا، مردم، راه و هدف. بسیاری افراد به خداوند ایمان دارند، ولی ایمان به سه مورد دیگر در شخصیت امام، جزو نکات خاص ایشان بود.

وی با اشاره به این جمله امام که «ما مأمور به وظیفه‌ایم، مأمور به نتیجه نیستیم»، افزود: کار عاقلانه در نسبت با هدف معلوم می‌شود، اما نتیجه را نمی‌توانیم از پیش مشخص کنیم و آیه «لَیسَ لِلإِنسانِ إِلّا ما سَعیٰ» نیز بیانگر همین نکته است. پس ما مأمور به هدف هستیم، اما مأمور به نتیجه نیستیم. اگر کاری به نتیجه نمی‌رسد مأمور به انجام وظیفه نیستیم. مثلا اگر کاری منجر به دین دار شدن مردم نشود و باعث بی دین شدن آنها شود، مأمور به انجام آن وظیفه نیستیم. البته در هر شرایطی، برخی عوامل از اختیار ما خارج است و ممکن است با وجود تمام پیش‌بینی‌های عقلانی هدف ما محقق نشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی گفت: خداوند به ما مأموریت داده که از تمام عقلانیت زمانه خود استفاده کنیم، وگرنه دچار یک عرفان منفعلانه و دنیاگریز می‌شویم. به همین دلیل، امام مستظهر به تمام خرد روزگار خود بود.

سید حسن خمینی با اشاره به سایر اقسام ایمان تمام همچون به ایمان به سرنگونی رژیم شاه به عنوان هدف و ایمان به مردم، گفت: امام در تمام مباحث فقهی به نفع محرومین و مستضعفین اجتهاد می‌کردند.

وی، «ایمان به خود» را پنجمین نوع ایمان امام برشمرد و با اشاره به دانش فقهی، اصولی و… امام خمینی، تصریح کرد: شجاعت در بیان دیدگاه‌های علمی متفاوت از آرا گذشتگان یکی از ویژگی‌های بارز امام بود.

وی گفت: خداوند به ما مأموریت داده که از تمام عقلانیت زمانه خود استفاده کنیم، وگرنه دچار یک عرفان منفعلانه و دنیاگریز می‌شویم. به همین دلیل، امام مستظهر به تمام خرد روزگار خود بود. در مسایل سیاسی نیز از ابتدای ورود خود به قم، تمام وقایع را در حاشیه سیاست دنبال کرد. امام کسی بود که آیت الله بروجردی را برای حضور در قم دعوت کردند. نزدیک ترین شخصیت سیاسی به آیت الله بروجردی نیز امام بودند و دو بار از طرف ایشان با شاه ملاقات کردند. همچنین، امام یکی از مشاورین نزدیک آیت الله کاشانی بود. پس اینگونه نبود که امام از عوالم درس و کتاب بی مقدمه وارد سیاست شده باشند.

یادگار امام، با اشاره به تربیت شاگردان برجسته توسط امام گفت: امام در مقطعی از تاریخ، تدریس فلسفه و عرفان را کنار گذاشته و در فقه و اصول متمرکز شدند که شاید بتوان اینگونه تحلیل کرد ایشان برای آمادگی جهت تشکیل حکومت چنین تغییری را در برنامه‌های حوزوی خود ایجاد کردند.

وی در ادامه، دو جریان مخالف اصل اسلام و جریان مخالف تشکیل حکومت را دو جریان اصلی مقابل امام عنوان کرد و یادآور شد: جریانی که تحت نام انجمن حجتیه شناخته می‌شدند، روی دیگر سکه سکولاریسم بودند و امام این طیف را دشمن اول خود می‌دانستند. کل مستمسک این جریان که این روزها صدایش دوباره شنیده می‌شود، همان روایت است که هرکس قبل از قیام حضرت مهدی(عج) پرچمی را بلند کند، طاغوت است. امام با قوت علمی و نیز با شخصیت معنوی خویش اجازه عرض اندام به آنها نمی‌دادند.

اخبار مرتبط:
زمان مذاکرات ایران و اروپا مشخص شد
زمان مذاکرات ایران و اروپا مشخص شد

این دیدار می‌تواند روز جمعه، دوم ماه مه، پیش از مذاکرات شنبه ایران و آمریکا برگزار شود.

مجلس: حادثه بندر شهید رجایی منشأ خارجی ندارد
مجلس: حادثه بندر شهید رجایی منشأ خارجی ندارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: هنوز نمی‌توان با قطعیت درباره علل این حادثه قضاوت کرد اما می توان گفت حادثه بندر شهید رجایی منشأ خارجی ندارد.

انتقاد روان‌بخش، نماینده پایداری از برگزاری فستیوال «کوچه»: وقتی قانون عفاف و حجاب را کنار گذاشتیم، گام بعدی رقص مختلط در کوچه و خیابان است
انتقاد روان‌بخش، نماینده پایداری از برگزاری فستیوال «کوچه»: وقتی قانون عفاف و حجاب را کنار گذاشتیم، گام بعدی رقص مختلط در کوچه و خیابان است

روان‌بخش تصریح کرد: وقتی از حجاب کوتاه آمدیم و قانون عفاف و حجاب را کنار گذاشتیم، گام بعدی رقص مختلط در کوچه و خیابان است؛ گام بعدی چه بسا حرکت به سمت جشن فرهنگ و هنر شیراز که در طاغوت برگزار می‌شد است. یک روز در قم، یک روز در سالن وزارت کشور و حالا هم در خیابان‌ها و کوچه‌های بوشهر؛ وزیران ارشاد و میراث فرهنگی بدانند اگر این روند ادامه یابد، ما نمایندگان تصمیم دیگری اتخاذ خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است