به گزارش سایت خبری مدارا؛ جواد فخاری در آئین گرامیداشت دفاتر اسناد رسمی که در اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: نقش سردفتران هنگام تنظیم سند رسمی از لحاظ امنیت و ثبات اقتصادی در جامعه و نیز آرامش روانی میان مراجعان بر همگان واضح است.
به نوشته مهر؛ وی افزود: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان ۴۰ واحد ثبتی و دو نمایندگی دارد و باوجود کمبود نیروی انسانی و وظایفی که هرسال بیشتر میشود، خدمات خود را نحو مطلوب به مراجعان ارائه میکند.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان با بیان اینکه در اجرای قانون حدنگار هنوز بیشتر قسمتها تا نیمه راه پیش رفته و لایههای مختلف آن نیاز به ارتقا دارد، تصریح کرد: بیش از ۹۹ درصد اسناد مربوط به اراضی ملی اصفهان صادر شده تا از تصرف عدوانی این اراضی جلوگیری شود؛ همچنین از ۴۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۶۰ درصد به نقطه تثبیت و سند مالکیت رسیده که با وجود موانع قانونی که در این خصوص وجود دارد، اصفهان رتبه بالایی در کشور دارد.
وی ادامه داد: در هر واحد ثبتی نمایندگان اداره کل برای مشاوره به مردم حضور دارند و در نقشه برداری، ورود و بارگذاری اطلاعات، استعلام از امور اراضی و تشکیل پرونده الکترونیکی به مراجعان خدمت میدهند تا مراحل قانونی صدور سند مالکیت به نحو مطلوبی طی شود.
فخاری با بیان اینکه در ثبت اراضی شهری ۵۸ درصد پیشرفت وجود دارد، گفت: این آمار در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و روستاها بین ۲۱ و ۲۶ درصد است که دلیل آن وجود چند صد هزار سند مالکیت دفترچهای است و اجباری برای مراجعه مالکان از لحاظ قانونی نیست مگر آنکه برای انتقال، صداق یا تسهیلات مجبور به اقدام برای صدور سند مالکیت الکترونیکی شوند؛ در این زمینه تلاش میکنیم از ظرفیت بنیاد مسکن استفاده کنیم.
وی با تاکید بر انجام اسکن و بارگذاری پروندههای الکترونیکی املاک و حذف فیزیکی آنها در اداره ثبت، این اقدام را گامی جدی در بروزرسانی و جلوگیری از مفقودی پروندهها دانست.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان گفت: در فرآیند صدور اسناد بیش از ۵۷ میلیون برگ اوراق املاک به اتمام رسیده و در ۹ ماهه اخیر بیش از ۲۹ هزار سند مالکیت تکبرگ صادر شده است.
وی در حوزه اسناد به تغییرات اساسی در سامانه، مراجعه حداقلی مردم و اتخاذ روند امضا و پرداخت الکترونیک اشاره کرد و گفت: در روش سنتی رسیدگی به درخواستها دیر اتفاق افتاده است و تضییع حق ایجاد میشود که با تشکیل پرونده الکترونیکی این امر سریعتر انجام خواهد شد.
فخاری خاطرنشان کرد: پیش تر ثبت علائم تجاری تا یک ماه زمان میبرد اما اکنون اشخاص حقیقی یا حقوقی میتوانند از درگاه الکترونیکی درخواست دهند.
وی با بیان اینکه در اصفهان ۵۴۶ دفتر استاد رسمی وجود دارد، گفت: عملکرد این دفاتر در ۹ ماهه سال جاری بیش از ۸۹۱ هزار فقره بوده است.
فخاری تصریح کرد: در صورت تصویب طرح الزام به تنظیم سند رسمی، وضعیت بهتری از نظر تحریر برای سردفتران ایجاد میشود و امیدواریم در نهایت این طرح به شکلی تصویب شود که قولنامههای تنظیمی به سمت دفتر خاصی نرود.