کد خبر : 272509
انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۶ - 19:24
دسته‌بندی : پیشنهاد سردبیر، سیاسی
چاپ

ایسپا: نزدیک به ۴۰% مردم می‌گویند به هیچ وجه پای صندوق رای نخواهند رفت

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه در خصوص شکل گیری فضای انتخاباتی کشور گفت: هرچند در حال حاضر آمارها نشانگر آن است که موضوع انتخابات در صدر توجه مردم قرار ندارد به گونه‌ای که ۲۷.۹ درصد مردم اظهار کرده‌اند قطعاً در انتخابات شرکت می‌کنند. ۷.۴ درصد به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند. ۲۱.۹ درصد هنوز تصمیمی ‌برای شرکت در انتخابات نگرفته‌اند. ۳۶ درصد گفته‌اند به هیچ وجه در این انتخابات شرکت نمی‌کنند.

ایسپا: نزدیک به ۴۰% مردم می‌گویند به هیچ وجه پای صندوق رای نخواهند رفت

به گزارش سایت خبری مدارا؛ ایسنا نوشت: حسن مسلمی‌نایینی، به تشریح آخرین یافته‌های پیمایش اخیر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) پرداخت، و تصریح کرد: با توجه به اهمیت دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در یازدهم اسفند ۱۴۰۲ و تأکید مقام رهبری بر ایجاد زمینه‌های مشارکت پرشور در انتخابات پیش رو، این مرکز در ادامه انجام سلسله طرح‌های پیمایشی خود در خصوص سنجش افکار ‌عمومی به منظور شناخت و تبیین بهتر وضعیت کشورمان، با رویکرد شناخت زمینه‌های مشارکت مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، سنجش انتظارات مردم و میزان تمایل آن‌ها به شرکت در این انتخابات، اولین موج پیمایش‌های انتخاباتی را با عنوان «مشارکت سیاسی مردم ایران در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی» در آبان ماه ۱۴۰۲ با اندازه نمونه ۵۰۸۶ نفر در بین شهروندان ۱۸ سال به بالای ساکن در سراسر کشورمان به صورت حضوری اجرا کرده است.

اجرای چندین موج نظرسنجی به مرور زمان

وی با بیان این‌که این مرکز، اجرای چندین موج از طرح‌های انتخاباتی را تا قبل از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستور کار خود قرار داده است، ادامه داد: در این پیمایش، علاوه بر موضوع میزان اطلاع مردم از زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و تمایل آن‌ها به مشارکت در انتخابات، موضوعات مهم دیگری نیز مورد بررسی و سنجش قرار گرفته است که برخی از نتایج مهم آن‌ها در خصوص منابع پیگیری اخبار انتخابات کشورمان است.

منابع پیگیری اخبار در بین مردم

مسلمی نایینی افزود: یافته‌ها نشان داد رسانه ملی و شبکه¬‌های اجتماعی مجازی به ترتیب به عنوان مهمترین منابع پیگیری اخبار در بین مردم هستند؛ یعنی ۳۷.۹ درصد مردم گفته‌اند اخبار را بیشتر از طریق صدا و سیما دنبال می‌کنند. همچنین ۳۱ درصد از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی و ۸.۹ درصد از طریق ماهواره، اخبار کشور را پیگیری می‌کنند. البته شایان ذکر است عمده محتوای خبری و اطلاع‌رسانی کشور در شبکه‌های اجتماعی، توسط خبرگزاری‌های رسمی و پایگاه‌های خبری تولید می‌شود.

۳۵.۳ درصد قطعا و به احتمال زیاد در انتخابات شرکت خواهند کرد

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه در خصوص شکل گیری فضای انتخاباتی کشور گفت: هرچند در حال حاضر آمارها نشانگر آن است که موضوع انتخابات در صدر توجه مردم قرار ندارد به گونه‌ای که ۲۷.۹ درصد مردم اظهار کرده‌اند قطعاً در انتخابات شرکت می‌کنند. ۷.۴ درصد به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند. ۲۱.۹ درصد هنوز تصمیمی ‌برای شرکت در انتخابات نگرفته‌اند. ۳۶ درصد گفته‌اند به هیچ وجه در این انتخابات شرکت نمی‌کنند. ۶.۸ درصد نیز احتمال کمی‌دارد در این انتخابات شرکت کنند اما در کل می‌توان انتظار داشت پس از تأیید صلاحیت نامزدهای نهایی مجلس شورای اسلامی بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، مشارکت جدی تر شود و میزان تمایل مردم برای مشارکت تا زمان برگزاری انتخابات تغییر کند و به تدریج افزایش ‌یابد که در بالا رفتن این میزان مشارکت، لازم است چهار اصل مورد تاکید معظم له یعنی امنیت، مشارکت، سلامت و رقابت در انتخابات پیش‌رو، مورد توجه همه مسئولان مربوط قرار گیرد.

اخبار مرتبط:
محسن هاشمی: غنی سازی بیشتر اورانیوم، به کار کشور نمی آید
محسن هاشمی: غنی سازی بیشتر اورانیوم، به کار کشور نمی آید

محسن هاشمی رفسنجانی: ایران به اندازه کافی در امر غنی‌سازی پیش رفته و دانش و علم هسته‌ای را درونی کرده است. غنی‌سازی بیشتر اورانیوم امروز به کار ایران نمی‌آید.

محمدرضا تاجیک: تفکر جبهه پایداری به داعش نزدیک شده است
محمدرضا تاجیک: تفکر جبهه پایداری به داعش نزدیک شده است

محمدرضا تاجیک گفت: اگر جاذبه‌ای در فضای جریاناتی مانند جبهه پایداری در کشور ما وجود داشته باشد، این جاذبه از نوع و جنس جاذبیتی است که داعش داشت. همان‌گونه که داعش و داعشیزم به دلیل مواضع رادیکال خود در عرصه‌های مختلف و قرائت و خوانش افراطی از اصول دینی، از آیات و روایات، در میان برخی از جوانان، نه فقط در سطح یک کشور بلکه در سطح جهانی طرفدارانی داشتند، این جریان نیز جاذبه‌اش در همین فضا قرار دارد؛ نه به گونه‌ای که بتواند به مقبولیت عمومی گسترده دست یابد.

مصباحی‌مقدم: عدم رعایت شئونات دینی در بازار موجب نارضایتی عمومی متدینین شده است
مصباحی‌مقدم: عدم رعایت شئونات دینی در بازار موجب نارضایتی عمومی متدینین شده است

آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم، عضو تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز بازار که مبدأ شکل‌گیری انقلاب بود، در بخش‌های مختلف از جمله فعالان اقتصادی، روش‌های عرضه کالا و خدمات و حتی مشتریان، با چالش‌ها و آسیب‌هایی مواجه شده است و تنها بیان مشکلات کافی نیست؛ باید برای حل آن چاره‌اندیشی کرد. عدم رعایت شئونات دینی، کاهش مشارکت نسل جوان در فضای فرهنگی بازار، نارضایتی عمومی متدینین از وضعیت فرهنگی بازار، عدم بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های موجود مساجد و حوزه‌های علمیه و عدم اجرای دقیق ضوابط فرهنگی و اسلامی در برخی واحدهای تجاری از مشکلات فرهنگی موجود در بازار تهران است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است