کد خبر : 259908
انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۷ - 19:31
دسته‌بندی : اخبار ویژه، سیاسی
چاپ

مرتضی الویری: قانون انتخابات، محکمه تفتیش عقاید است

مرتضی الویری گفت: قانون انتخابات بدل به محکمه تفتیش عقاید شده که تلاش می‌کند ضمیر افراد را کاووش کرده و درباره باورها و عقاید آنها تصمیم‌گیری می‌کند.

مرتضی الویری: قانون انتخابات، محکمه تفتیش عقاید است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ روزنامه اعتماد با مرتضی الویری درباره انتخابات مجلس در اسفند ماه و همچنین آغاز روند اعمال نظارت استصوابی در انتخابات گفت‌وگو کرده است.

بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:‌

  • شورای نگهبان در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس سوم و پس از فوت امام(ره) تصمیم داشت از حربه استصواب استفاده کند و غربالگری در انتخابات صورت دهد. در آن زمان مهدی کروبی رییس مجلس شورای اسلامی بودند و من عضو هیات‌رییسه مجلس بودم؛ خاطرم هست ایشان به آقای جنتی زنگ زدند و درباره اجرای نظارت استصوابی هشدار دادند. در آن زمان شورای نگهبان عقب‌نشینی کرد. اما پس از اتمام مجلس سوم و در انتخابات مجلس چهارم، حدود ۵۰نفر از بهترین نمایندگان مجلس سوم با حربه نظارت استصوابی از حضور در مجلس بعدی بازماندند.
  • متاسفانه در مجلسی که با اعمال نظارت استصوابی شکل گرفته بود، همان تفسیری از نظارت که مورد اعتراض مردم و فعالان سیاسی بود، بدل به قانون شد. بنابراین اگر امروز با شورای نگهبان بحث کنید که چرا این‌گونه عمل می‌کنید، می‌گویند، مصوب مجلس است. اما همین افراد نمی‌گویند، استصواب مصوب مجلسی است که بر اثر نظارت استصوابی شکل گرفته بود. هر اندازه از ابتدای انقلاب فاصله گرفتیم غلظت این حرکت شدیدتر شد.
  • در مجالس اول و دوم و انتخابات مجلس سوم در یادها مانده، این است که شورای نگهبان هیچ ادعایی درباره نظارت استصوابی نداشت و برای نخستین‌بار در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس سوم (یعنی پس از فوت امام (ره) زمزمه اعمال نظارت استصوابی آشکار شد) در مقطع حیات امام به هیچ‌وجه این تفسیر معنایی نداشت.
  •  برخی شهروندان اعتماد خودشان را به صندوق رای از دست داده‌اند. ایرانیان احساس می‌کنند دیدگاه‌ها و نظرت خودشان را نمی‌توانند از طریق انتخابات و فرد منتخب عینیت بخشند.
  •  از انتخابات مجلس چهارم به بعد، سر و کله تفسیری از شورای نگهبان در خصوص انتخابات نمایان شد که آزادی مردم را برای رای دادن محدود و مخدوش کرد. این فرآیند ادامه پیدا کرد، شدیدتر و شدید‌تر شد تا جایی که بودجه شورای نگهبان در اولین دوره مجلس شورای اسلامی و تعداد کارکنان این نهاد که به اعضای ۱۲ گانه شورا سرویس می‌دهند به اندازه‌ای وسعت یافت که گویی دستگاهی عریض و طویل مشغول فعالیت است.
  • امروز شورای نگهبان در جای مردم نشسته، بدون آنکه مردم چنین نمایندگی به شورای نگهبان داده باشند. این روند بدون تردید انگیزه مردم را برای حضور در انتخابات کاهش می‌دهد.
  • قانون انتخابات بدل به محکمه تفتیش عقاید شده که تلاش می‌کند ضمیر افراد را کاووش کرده و درباره باورها و عقاید آنها تصمیم‌گیری می‌کند.
  • تداوم این وضعیت یک نوع خودزنی آشکار است که از طریق حاکمیت به موجودیت نظام جمهوری اسلامی وارد می‌شود.
  • بعد از حوادث سال گذشته نه تنها بهبود و اصلاحی رخ نداده، بلکه برخی خودشان را به نشنیدن زده اند و صدای مردم را نمی‌شنوند.
اخبار مرتبط:
محسن هاشمی: غنی سازی بیشتر اورانیوم، به کار کشور نمی آید
محسن هاشمی: غنی سازی بیشتر اورانیوم، به کار کشور نمی آید

محسن هاشمی رفسنجانی: ایران به اندازه کافی در امر غنی‌سازی پیش رفته و دانش و علم هسته‌ای را درونی کرده است. غنی‌سازی بیشتر اورانیوم امروز به کار ایران نمی‌آید.

محمدرضا تاجیک: تفکر جبهه پایداری به داعش نزدیک شده است
محمدرضا تاجیک: تفکر جبهه پایداری به داعش نزدیک شده است

محمدرضا تاجیک گفت: اگر جاذبه‌ای در فضای جریاناتی مانند جبهه پایداری در کشور ما وجود داشته باشد، این جاذبه از نوع و جنس جاذبیتی است که داعش داشت. همان‌گونه که داعش و داعشیزم به دلیل مواضع رادیکال خود در عرصه‌های مختلف و قرائت و خوانش افراطی از اصول دینی، از آیات و روایات، در میان برخی از جوانان، نه فقط در سطح یک کشور بلکه در سطح جهانی طرفدارانی داشتند، این جریان نیز جاذبه‌اش در همین فضا قرار دارد؛ نه به گونه‌ای که بتواند به مقبولیت عمومی گسترده دست یابد.

مصباحی‌مقدم: عدم رعایت شئونات دینی در بازار موجب نارضایتی عمومی متدینین شده است
مصباحی‌مقدم: عدم رعایت شئونات دینی در بازار موجب نارضایتی عمومی متدینین شده است

آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم، عضو تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز بازار که مبدأ شکل‌گیری انقلاب بود، در بخش‌های مختلف از جمله فعالان اقتصادی، روش‌های عرضه کالا و خدمات و حتی مشتریان، با چالش‌ها و آسیب‌هایی مواجه شده است و تنها بیان مشکلات کافی نیست؛ باید برای حل آن چاره‌اندیشی کرد. عدم رعایت شئونات دینی، کاهش مشارکت نسل جوان در فضای فرهنگی بازار، نارضایتی عمومی متدینین از وضعیت فرهنگی بازار، عدم بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های موجود مساجد و حوزه‌های علمیه و عدم اجرای دقیق ضوابط فرهنگی و اسلامی در برخی واحدهای تجاری از مشکلات فرهنگی موجود در بازار تهران است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است