کد خبر : 236876
انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۰۳ - 12:45
دسته‌بندی : بین الملل
چاپ

وزیر خارجه آمریکا: ایرانی‌ها پیشنهادی را که روی میز بود را رد کردند

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت: دیپلماسی هنوز موثرترین روش در قبال ایران است.

وزیر خارجه آمریکا: ایرانی‌ها پیشنهادی را که روی میز بود را رد کردند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست استماع مجلس سنای این کشور در جمع قانونگذاران در عین حال افزود که اکنون برجام در دستور کار ایالات متحده آمریکا قرار ندارد.

وزیر خارجه دولت بایدن با تکرار ادعاها درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا درباره بازگشت به برجام گفت: درعمل، برجام در حال حاضر روی میز نیست.

وی مدعی شد: دلیل آن تا حدی زیادی این است که وقتی داشتیم با حسن نیت تلاش می‌کردیم که ببینیم آیا می‌توانیم به پایبندی دوجانبه به برجام برسیم، ایرانی‌ها پیشنهادی را که روی میز بود را رد کردند و آنها جدیت نشان نداده‌اند.

بلینکن در عین حال گفت: همچنان معتقدیم که دیپلماسی برای رسیدن به نتایج عملی هنوز موثرین روش است اما این همکاری هر دو طرف را می‌خواهد و ایرانی ها جدیت و هدف نشان نداده‌اند.

پیش از این نیز، ند پرایس سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن از دیپلماسی و هرگونه تلاش برای کاهش تنش ها حمایت می کند، گفت که برجام بر پایه اعتماد نبود.

به گزارش ایرنا، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران در واشنگتن این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اگر اینطور که شما می گویید ایران تا این حد غیرقابل اعتماد است و دروغ می گوید، چرا به آنها در یک توافق هسته ای اعتماد می کنید؟

اشاره این خبرنگار به اظهارات پی در پی این مقام وزارت خارجه آمریکا بود که پی در پی مقامات ایرانی را در خصوص گفتگوهای غیرمستقیم تبادل زندانیان متهم به دروغگویی می‌کند.

پرایس پاسخ داد که برجام بر پایه اعتماد نبود بلکه این توافق، بر پایه نظارت و اقدامات راستی آزمایی بوده است.

وی در تداوم ادعاها اضافه کرد زمانی که دولت پیشین آمریکا تصمیم گرفت از برجام خارج شود ایران نیز برنامه هسته ای خود را گسترش داد به شکلی که برای ما، منطقه و جهان خطرناک است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای همیشگی خود افزود که چند ماهی است بازگشت به برجام در دستور کار نیست و ایران فرصت بازگشت به برجام را از بین برد.

وی در عین حال گفت ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای رسیدگی به برنامه هسته ای ایران است.

به گزارش ایرنا، ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.دولت بایدن سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و به بهانه حقوق بشری در حمایت از ناآرامی ها در ایران و همچنین به بهانه ادعای ارائه پهپاد از سوی ایران به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکراین تاکنون تحریم هایی را همگام با متحدان غربی خود اعمال کرده است.

نشریه آمریکایی بلومبرگ اخیرا با انتشار گزارشی ادعایی، به نقل از دو مقام دیپلمات ناشناس اعلام کرد که در نتیجه بازرسی‌های اتمی صورت گرفته در ایران طی هفته گذشته، مقادیری اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۸۴ درصد، نزدیک به سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی کشف شده است.

جمهوری اسلامی ایران این ادعا را سیاه‌نمایی و تحریف حقایق خوانده و تاکید دارد که وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازیِ بالای ۶۰ درصد نیست.

در این ارتباط، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران سفر کرد و پس از دیدار و گفتگو با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران، آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران در بیانیه مشترکی اعلام کردند: در خصوص مسائل پادمانی باقی‌مانده مربوط به سه مکان، ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به منظور رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده اعلام کرد.

در این بیانیه مشترک آمده است: ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. روش اجرای آن طی یک نشست فنی که به زودی در تهران برگزار می‌شود، میان دو طرف مورد توافق قرار خواهد گرفت.

اخبار مرتبط:
آمریکا جان باختن نفر سوم حماس را تایید کرد
آمریکا جان باختن نفر سوم حماس را تایید کرد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «مروان عیسی، فرد شماره سه حماس، هفته گذشته در عملیات اسرائیل کشته شد». حماس تاکنون در این باره اظهار نظری نکرده است.

مکرون: احتمال عملیات زمینی ناتو علیه روسیه وجود دارد
مکرون: احتمال عملیات زمینی ناتو علیه روسیه وجود دارد

علی‌رغم تکذیب مقامات و سران ارشد اروپا برای ارسال نیروی زمینی به جنگ اوکراین، رییس‌جمهور فرانسه مدعی شد که احتمال عملیات زمینی ناتو علیه روسیه وجود دارد.

مادورو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا شد
مادورو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا شد

نیکولاس مادورو برای سومین دوره پیاپی با هدف تضمین یک دوره شش ساله ریاست جمهوری، برای انتخابات ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۴ کاندیداتوری خود را اعلام کرد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است