کد خبر : 211885
انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۱ - 14:51
دسته‌بندی : فرهنگی، پیشنهاد سردبیر
چاپ

پیمان جبلی: کاهش مخاطبان صدا و سیما یک ادعاست باید اثبات شود

رییس سازمان صدا و سیما بیان کرد که تنزل مخاطب صدا و سیما ادعایی است که باید اثبات شود، اما بخشی از علت سیر نزولی مخاطبین رسانه ملی که برخی از منتقدین مطرح می کنند، به محتوای ضعیف و بی توجه به نیازهای جامعه برگردد.

پیمان جبلی: کاهش مخاطبان صدا و سیما یک ادعاست باید اثبات شود

به گزارش سایت خبری مدارا؛آقای پیمان جبلی در واکنش به این پرسش که برخی دیگر صدا و سیما را رسانه ملی نمی دانند و نسبت به برنامه ها و سیاست های این رسانه، نقد دارند، اظهار کرد: ما به همه دیدگاه ها احترام می گذاریم و حتی از نظرات منتقدین رسانه ملی استفاده می کنیم. قطعاً در بین همه دیدگاه هایی که مطرح می شود مواردی است که در راهبردها به ما کمک می کند؛ اما اینکه برخی می گویند صدا و سیما دچار تنزل مخاطب شده، ادعایی است که باید اثبات شود.

به نوشته شفقنا، وی ادامه داد: مخاطبین صدا و سیما با توجه به تنوع رسانه هایی که در دسترس دارند الزاماً شاید رسانه ملی را در قاب آنتن برودکست دنبال نکنند، اما همان برنامه ها را در فضای مجازی دنبال می کنند. یکی از شیوه های به روز نشده که متأسفانه هنوز هم ادامه می دهیم، شیوه های نظرسنجی براساس مشاهده آنتن برودکست است. در صورتی که بسیاری از مخاطبین برنامه ها را از طریق پلتفرم های فضای مجازی مشاهده می کنند و این افراد در حقیقت مخاطب رسانه ملی محسوب می شوند منتها رسانه آنها تغییر کرده است.

آقای جبلی افزایش مخاطبین فضای مجازی نسبت به صدا و سیما را تأیید و بیان کرد: شکی نیست که رسانه های اجتماعی در کل دنیا رسانه های برودکست را به چالش کشیدند، تمام آمارها و بررسی های بین المللی حاکی از این امر است به عنوان مثال در کشورهای غربی از جمله انگلستان رسانه های برودکست در مقابل رسانه های اجتماعی یک تنزل جدی را تجربه می کنند و این مساله تنها مختص ایران نیست.

وی افزود: اساساً در هر دوره ای از دوره های گسترش وسایل ارتباط جمعی، هر وسیله جدید ارتباط جمعی که پا به میدان گذاشته، رسانه های سنتی را به چالش کشیده است. امروز هم با عصر رسانه های اجتماعی نوین رو به رو هستیم و طبیعی است که رسانه های سنتی باید تلاش بیشتری کنند تا بتوانند سهم خود را در رقابت جذب مخاطب ایفا کنند و ما هم از این موضوع مستنثی نیستیم.

وی با بیان اینکه بخشی از علت سیر نزولی مخاطبین رسانه ملی که برخی از منتقدین مطرح می کنند، به محتوای ضعیف و بی توجه به نیازهای جامعه برگردد و گفت: در دوره جدید مدیریت صدا و سیما در تلاش هستیم نیازهای میان مدت و بلند مدت جامعه را بررسی کرده و بر این اساس در قالب های مختلف برنامه سازی های متنوعی داشته باشیم. به عنوان مثال مجموعه «آقای قاضی» بسیار کم هزینه بود، نه لوکیشن متنوعی داشت و نه سلبریتی در این سریال بازی می کرد، اما جذاب بود و مورد توجه مردم قرار گرفت چون به نیاز جامعه می پرداخت. بنابراین توجه به نیاز جامعه و مخاطب الزاماً وابسته به هزینه پول زیاد و استفاده از چهره های سرشناس نیست بلکه ما باید بتوانیم درک صحیحی از نیازهای جامعه و مخاطبین داشته باشیم تا بتوانیم متناسب با آن نیازها در زمان مناسب تولید محتوا کنیم.

آقای جبلی با تأکید بر اینکه صدا و سیما بنا ندارد به یک نوع خاصی از برنامه سازی محدود شود، اظهار داشت: تاکنون مرکز سیمرغ، دفتر فیلمنامه و دفتر برنامه های کوتاه راه اندازی شده است، تا به امروز به این قالب ها و ساختارها در صدا و سیما کم توجهی شده و در تلاش هستیم تا از همه این ظرفیت ها استفاده کنیم.

وی درباره حذف چهره های محبوب در میان مردم از صدا و سیما، گفت: چهره ها جزء جدایی ناپذیر رسانه ها هستند. اساساً رسانه با میدان دادن به چهره هاست که شکل می گیرد، اما نکته مهم این است که نباید به یک تعداد محدوی از چهره ها وابسته باشیم به طوری که این افراد خاص گمان کنند الی الابد در صدا و سیما حضور خواهند داشت.

وی اظهار داشت: فردی وقتی تبدیل به یک چهره سرشناس یا به اصطلاح سلبریتی می شود، اخلاقاً باید به این موضوع توجه کند که از کجا به این نقطه رسیده و به رسانه ای که این میدان را به او داده، متعهد باشد. تاکنون در رسانه ملی این تعهدگیری و تعهدپذیری کمرنگ بوده است و در تلاشیم هم در قالب های حقوقی و هم در قالب تعاملی که با چهره ها داریم، تمهیداتی فراهم کنیم که یک فرد چهره به لحظه اخلاقی و حرفه ای به رسانه ای که او را به شهرت رسانده (صدا و سیما) متعهد باشد.

آقای جبلی در پایان گفت: افراد با استعداد در جامعه ایران بسیار هستند. جامعه هنری دائماً در حال تولید نیروهای جوان و توانمند هستند و ما هم در تلاش هستیم تا این نیروهای توانمند، هنرمند و جدید را جذب کنیم و بر تعدادی از افراد خاص و ویژه متمرکز نشویم.

اخبار مرتبط:
عباس عبدی: با نمایندگانی مواجهیم که دست روی هرچه بگذارند، خراب تر می شود/ قانون جوانی جمعیت باعث کاهش زاد و ولد و یک مضحکه تبلیغاتی شده است
عباس عبدی: با نمایندگانی مواجهیم که دست روی هرچه بگذارند، خراب تر می شود/ قانون جوانی جمعیت باعث کاهش زاد و ولد و یک مضحکه تبلیغاتی شده است

مساله جمعیت مساله‌ای ملی است و نه جناحی و حتی ایدئولوژیک که عده‌ای بی‌اطلاع، سردمدار این قانون جوانی جمعیت شده‌اند و نه تنها نظام بهداشتی و درمانی و نیز نظام بانکی و ‌پولی کشور را با چالش مواجه کرده‌اند، بلکه اعتبارات فراوانی را به صورت غیرمعقول و ناکارآمد هزینه می‌کنند و هیچ تصور روشنی هم از علل کاهش فرزندآوری ندارند.

گودرزوند، نماینده مجلس: میرسلیم چه حقی دارد که می‌گوید در مجلس رشوه می‌گیرند؟ / قالیباف: کلیپ میرسلیم تشویش اذهان عمومی و تهمت به مجلس است / دادستان کل حتما ورود کند
گودرزوند، نماینده مجلس: میرسلیم چه حقی دارد که می‌گوید در مجلس رشوه می‌گیرند؟ / قالیباف: کلیپ میرسلیم تشویش اذهان عمومی و تهمت به مجلس است / دادستان کل حتما ورود کند

محمدباقر قالیباف رییس مجلس در صحن علنی در واکنش به تذکر یکی از نمایندگام گفت: من کلیپ آقای میرسلیم را دیدم حتماً تشویش اذهان عمومی می کند و حتماً یک تهمت به مجلس است. حتما دادستان کل به عنوان مدعی العموم ورود کند و حتما ما نمایندگان و هیئت رئیسه مجلس این شکایت را داریم که روشن شود تا تشویش اذهان عمومی درست نشود.

فلاحت‌پیشه: آمریکا می‌داند هزینه توافق از هزینه عدم توافق بسیار کمتر است؛ نمی‌توان ایران را از حق غنی‌سازی محروم کرد
فلاحت‌پیشه: آمریکا می‌داند هزینه توافق از هزینه عدم توافق بسیار کمتر است؛ نمی‌توان ایران را از حق غنی‌سازی محروم کرد

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه تاکید کرد: امریکا می‌داند هزینه رسیدن به توافق، بسیار کمتر از عدم توافق است. اگر عدم توافق صورت گیرد، موجی از هزینه‌های گسترده پیرامونی به گردن امریکا می‌افتد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است