کد خبر : 195312
انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۴ - 17:40
دسته‌بندی : اخبار ویژه، اقتصادی
چاپ

کارشناس صنعت خودرو: آزاد شدن واردات خودرو صرفاً یک گفتاردرمانی بود

کارشناس صنعت خودرو به بحث واردات خودرو که دوماهی است از سوی دولت مطرح می شود اشاره و تشریح کرد: یک نکته بسیار جالبی که در مورد واردات خودرو وجود دارد این است که نزدیک به دو ماه است که دولت اعلام کرده است واردات خودرو آزاد است و هنوز بعد از دوماه آیین نامه نهایی واردات اعلام نشده است.

کارشناس صنعت خودرو: آزاد شدن واردات خودرو صرفاً یک گفتاردرمانی بود

به گزارش سایت خبری مدارا؛ بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو به بحث واردات خودرو که دوماهی است از سوی دولت مطرح می شود اشاره و تشریح کرد: یک نکته بسیار جالبی که در مورد واردات خودرو وجود دارد این است که نزدیک به دو ماه است که دولت اعلام کرده است واردات خودرو آزاد است و هنوز بعد از دوماه آیین نامه نهایی واردات اعلام نشده است.

وی افزود: هنوز حتی مشخص نشده است که قرار است خودروها با چه تعرفه هایی وارد شوند، چه سقف قیمتی و حجم موتور برای واردات مجاز است. هیچ کدام از این مولفه ها هنوز شفاف نشده است و دولت صرفا گفته است واردات خودرو را آزاد می کنیم.

صدرایی بیان می کند: شرایط فعلی نشان می دهد که گویا دولت خواسته از طریق گفتار درمانی تاحدودی بازار را کنترل کند و این خبر را به جامعه تزریق و القا کند که واردات خودرو آزاد شد و خیالتان راحت باشد! اما این مسئله چه زمانی عملی و آیین نامه اش عملی می شود؟ چه برندهایی وارد خواهد شد؟ مشخص کردن این پروسیه طولانی دارد که مسئولان مربوطه بای زیرساخت ها را فراهم کنند.

او ادامه داد: با این اوصاف واردات زمانی تاثیرگذار است که واردات در حجم انبوه نسبت به تقاضا وارد می شود. به طورمثال کل تقاضا برای خودرو در یک کشور ۳۰۰ هزار عدد است و اگر ۵۰ هزار خودرو وارد کنند واردات انبوه تلقی می شود. درکشور دیگری تقاضا ۵ میلیون خودرو است که اگر ۲۰۰ هزار خودرو نیز وارد شود واردات انبوه حساب نمی شود.

کارشناس صنعت خودرو گفت: اما در بازاری مانند بازار خودرو ی ایران که بین ۱ تا ۱.۵ میلیون تقاضا برای خودرو وجود دارد، باتوجه به ظرفیت ارزی کشور باید دست کم ۱۰۰ هزار خودرو وارد شود تا تاثیر ملموسی در بازار بگذارد.

وی عنوان کرد: برای شرح بهتر این مسئله به گذشته نزدیک گریزی می زنم. به طورمثال ما در سال ۱۳۹۶ حدود ۶۰ هزار خودرو وارد کردیم. یعنی درسال های بعد از برجام طی سال های ۹۴ الی ۹۶ هرسال بین ۶۰ الی ۷۰ هزار خودرو وارد کشور کردیم که در مقیاس جامعه ایران لوکس و درم قیاس جهانی جزء خودروهای کلاس متوسط بودند.

صدرایی خاطرنشان کرد: بنابراین دولت که هنوز اقدام جدی از خود نشان نداده است و روز گذشته قرار بود که آیین نامه واردات را اعلام کنند اما واردات خودرو نمی تواند یک تنه مشکلات صنعت خودروسازی کشور را حل کند. اکنون از یک طرف دولت می گوید واردات خودرو آزاد است اگر بر تولیدات داخل اثر نگذارد و ازطرف دیگر می گوید می خواهیم برای ایجاد رقابت انجام دهیم و ازسوی دیگر تاکید می کند که واردات باید برای پر کردن خلا نیازهای داخلی که خودروسازان خودمان نمی توانند پر کنند، انجام شود.

او عنوان کرد: یعنی اکنون واردات با پارادوکس های مختلفی روبروست و زمانی می تواند تاثیرگذاری یا عدم تاثیرگذاری واردات را سنجید که؛ ۱. ما اکنون تحریم هستیم و نمی توانیم از شرکت های مادر به صورت انبوه خودرو خریداری کنیم و مجبور هستیم از کشورهای اطراف خودروهای وارداتی مورد نیازمان را به صورت تقسیم شده خریداری کنیم و در مقاطع زمانی مختلف وارد کشور کنیم. بنابراین چنین مسئله ای اجازه واردات انبوه به ما نمی دهد.صدرایی درانتها یادآورشد: با این حال فرض کنید از کشوری مانند هند، خودروهای تویوتا، هیوندا، رنو و … را وارد کنیم. سوال این است که چه تعداد می خواهیم وارد کنیم و با چه شرایطی و تعرفه ها و سقف قیمت کذاری ها چقدر است. این مسائل باید مشخص شود تا بدانیم واردات می تواند کارآمد باشد یاخیر. اما متاسفانه تاکنون چنین مواردی اعلام و مشخص نشده است. با این حال من موافق واردات هستم اما اینکه اکنون هنوز دو ماه است دولت مشخص نکرده است برای کارشناسان نگرانی ایجاد کرده است.

 

اخبار مرتبط:
معاون وزیر صمت: سقف افزایش نهایی قیمت خودرو حدود ۱۵ درصد تعیین شد
معاون وزیر صمت: سقف افزایش نهایی قیمت خودرو حدود ۱۵ درصد تعیین شد

معاون وزیر صمت با اشاره به افزایش قیمت خودرو گفت: براساس نامه قائم‌مقام وزارت صمت، درصد افزایش نهایی حدود ۱۵ درصد تعیین شده و تمام مراحل این فرایند به‌صورت قانونی طی شده است.

اینترنت ایرانسل تا ۷۰ درصد گران شد
اینترنت ایرانسل تا ۷۰ درصد گران شد

بسته‌های TD-LTE ایرانسل بین ۹ تا نزدیک به ۷۰ درصد گران‌تر شدند و این گرانی در حالی رخ می‌دهد که سرویس TD-LTE در بسیاری از نقاط کشور برای کاربران با اختلال شدید همراه بوده و حتی برای بعضی کاربران قطعی مکرر این سرویس نیز در هفته‌های گذشته گزارش شده است. بسته‌های ۶ ماهه این سرویس نیز نزدیک ۶۸ درصد رشد قیمتی داشتند و به عنوان مثال بسته ۱۵۰ گیگابایتی ۶ ماهه از ۳۶۲ هزار تومان به ۶۰۸ هزار تومان رسیده است. همچنین بسته ۱۰۰ گیگابایتی ۶ ماهه نیز از ۲۶۸ به ۴۵۰ هزار تومان رسیده است که خبر از افزایش ۶۸ درصدی دارد.

چک‌های برگشتی بانک سپه یک ماه تعلیق شدند
چک‌های برگشتی بانک سپه یک ماه تعلیق شدند

بانک سپه از تعلیق چک‌های صادره عهده این بانک با تاریخ سررسید ۲۴ خرداد لغایت ۷ تیرماه سال جاری به مدت یک ماه خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است