کد خبر : 187322
انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۳ - 10:16
دسته‌بندی : فرهنگی
چاپ

اصغر فرهادی رئیس هیات داوران کن می‌شود؟

نشریه ورایتی در گزارشی درباره پیش‌بینی خود از جشنواره کن از احتمال حضور اصغر فرهادی در راس هیات داوران این رویداد مهم سینمایی خبر داده است.

اصغر فرهادی رئیس هیات داوران کن می‌شود؟

به گزارش مدارا، فهرست فیلم های حاضر در هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن روز ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) در یک نشست خبری در فرانسه اعلام می‌شود و نشریه ورایتی نیز در مطلبی پیش‌بینی خود را از این دوره از جشنواره کن منتشر کرده است.

از جالب ترین نکات منتشر شده در این گزارش اشاره به حضور احتمالی اصغر فرهادی کارگردان ایرانی برنده دو جایزه اسکار به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۲ است.

فرهادی که از چهره های محبوب کن محسوب می‌شود سال گذشته با فیلم «قهرمان» برنده جایزه بزرگ هیات داوران کن شد، فیلمی که اخیرا حواشی فراوانی برای او در رابطه با اتهام سرقت ادبی مطرح کرده است و دادگاه در حال رسیدگی به این اتهامات است.

ورایتی همچنین اشاره کرده که عدم اعلام رسمی انتخاب فرهادی تاکنون به دلیل همین حواشی پیش آمده است اما در هر حال او یکی از کاندیدهای اصلی ریاست هیات داوران کن است.

در صورت محقق شدن این پیش‌بینی، فرهادی نخستین سینماگر ایرانی خواهد بود که در راس داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن قرار می‌گیرد. پیش از این عباس کیارستمی یک بار رئیس داوران بخش فیلم کوتاه و سینه فونداسیون کن شده بود و لیلا حاتمی و کتایون شهابی نیز سابقه حضور در میان اعضای هیات داوران بخش مسابقه کن را در کارنامه دارند.

فرهادی پس از فیلم  «جدایی» که در برلین رونمایی شد همه آثار خود را در جشنواره کن نمایش داده و از چهرههای محبوب جشنواره کن محسوب می‌شود.

فیلمی جدید از  «دیوید لینچ» کارگردان مطرح آمریکایی،  «باردو» به کارگردانی  «الخاندرو گونزالز اینارینو»، «جرائم آینده» ساخته «دیوید کروننبرگ»،‌ «مثلث اندوه» به کارگردانی «روبن اوستلند»، «پسر» به کارگردانی «فلورین زلر»، «سیارک شهر» از «وس اندرسون»، «ستاره‌های ظهر» به کارگردانی «کلر دنی»، «او گفت» به کارگردانی «ماریا شرادر»، «نشان دادن» ساخته «کلی رایکارد»، «تاپ گان: ماوریک» ساخته «جوزف کاسینسکی»، انیمیشن «لایتیر» محصول جدید کمپانی پیکسار به کارگردانی «انگوس مک‌لین»،‌ «استخوان‌ها و همه» به کارگردانی «لوکا گوادانینو»، «امیلی» از «فرانسس اوکانر»، «موجودات خدا» به کارگردانی مشترک «سیلا دیویس» و «آنا رُز هولمر»، «مردان انیس» ساخته «مارک جنکین»،‌ «بچه‌های مردم» به کارگردانی «ربکا زلوتوفستکی»، «دوباره پاریس را ببین» از «آلیس وینوکور»، «دون ژوان» به کارگردانی «سرژ بوزون»، «بلوند» به کارگردانی «آندرو دومنیک» و «روی علف‌های هرز» جدیدترین ساخته «نوری بیلگه جیلان» فیلم‌هایی هستند که احتمال حضور آنها در جشنواره کن امسال مطرح شده است.

پیش از این حضور «الویس» ساخته «باز لورمن» درباره زندگی «الویس پریسلی» با بازی «تام هنکس» و فیلم  «تاپ گان: ماوریک» با نقش‌آفرینی «تام کروز» به صورت رسمی در کن قطعی شده است.

هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن از ۱۷ تا ۲۸ می (۲۷ اردیبهشت تا ۷ خردادماه) به صورت حضوری برپا خواهد شد.

اخبار مرتبط:
مظنون اصلی پخش نسخه‌ قاچاق پیرپسر معلوم شد
مظنون اصلی پخش نسخه‌ قاچاق پیرپسر معلوم شد

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «پیرپسر» با بیان این‌که پیگیری‌ها در خصوص قاچاق این فیلم هنوز به نتیجه‌ای نرسیده گفت: بحث سریالی شدن پیرپسر را از طریق دیگر پلتفرم‌ها پیگیریم.

کیهان: رقم نجومی به مدیری و فراستی، گویای نوعی ولنگاری اقتصادی و درمیان بودن پول‌های آلوده و مشکوک در عرصه رسانه است
کیهان: رقم نجومی به مدیری و فراستی، گویای نوعی ولنگاری اقتصادی و درمیان بودن پول‌های آلوده و مشکوک در عرصه رسانه است

روزنامه کیهان نوشت: اخبار یا اطلاعاتی که درباره دستمزد برخی از هنرمندان و چهره‌های مشهور در قبال کار یا فعالیتی که نه ثمره مهمی در پی دارد و نه زحمتی بابت آن کشیده می‌شود، گویای نوعی ولنگاری اقتصادی و درمیان بودن پول‌های آلوده و مشکوک در عرصه رسانه است. این وضعیت باعث دور شدن رسانه از رسالت اصلی خودش یعنی آگاهی بخشی و پویاسازی فرهنگ می‌شود و علاوه ‌بر اینکه به بی‌عدالتی و تبعیض بین شاغلین این عرصه دامن می‌زند، موجب غلبه سازوکارهای کاسبکارانه و تجاری بر خلاقیت و دانش واقعی در نظام فرهنگی کشور هم می‌شود.

روزنامه اصولگرا: تعداد فیلم‌ها و سریال‌های ترکیه از ایران کمتر است، اما ترک‌ها ۷۵۰ میلیون مخاطب در دنیا دارند/ سینما و تلویزیون ایران درجا می‌زند
روزنامه اصولگرا: تعداد فیلم‌ها و سریال‌های ترکیه از ایران کمتر است، اما ترک‌ها ۷۵۰ میلیون مخاطب در دنیا دارند/ سینما و تلویزیون ایران درجا می‌زند

سینمای ایران مدت‌هاست که در سبد اکران خود درگیر دو ژانر «کمدی» و «درام‌های خانوادگی» است و برخوردی سطح پایین و بسیار کلیشه‌ای با مفهوم فیلم کمدی و ملودرام دارد. در واقع نسخه‌هایی که فیلمسازان ایرانی برای مخاطبان خود می‌پیچند، به‌دور از بداعت و خلاقیت است و تنها سوژه را در دم‌دستی‌ترین حالت، مصرف می‌کند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است