کد خبر : 160168
انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۴ - 13:31
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

«ربّنا»ی شجریان نت‌نویسی شد

«ربّنا»ی شجریان نت‌نویسی شد
به گزارش سایت خبری مدارا؛  محسن حسینی، آهنگساز در تازه‌ترین فعالیت پژوهشی خود در حوزه موسیقی اقدام به نت‌نویسی اثر ربنا از زنده‌یاد محمدرضا شجریان کرده است.

 مناجات «ربّنا» در سال ۱۳۵۸ به سفارش صداوسیما و توسط محمدرضا شجریان ساخته و اجراشده است. این مناجات مشتمل بر چهار آیه از قرآن است که همه با کلمۀ ربّنا آغاز می‌شوند و از سوره‌های بقره، مؤمنون، کهف و آل‌عمران انتخاب شده‌اند.

در همین راستا، محسن حسینی آهنگساز، مدرس و مولف کتاب‌هایی چون «دریاچه قو» و «از مشق تا نقش» در تازه‌ترین فعالیت پژوهشی خود در حوزه موسیقی اقدام به نت‌نویسی این اثر ماندگار کرده است.

او دربار هدف خود از این کار گفته است که این اقدام صرفاً فعالیتی پژوهشی است و معتقدم نوتاسیون این اثرِ شناخته شده که توسط یکی از اساتید بزرگ موسیقی ‌ایرانی ساخته و اجرا شده است و جنبه‌های هنری و موسیقایی و حتّی اجتماعی بسیار مهمّی هم دارد، می‌تواند برای علاقه‌مندان مفید باشد.

حسینی افزود: در نت‌نویسی دعای ربّنا با توجه به آوازی بودن آن سعی کرده‌ام تا جایی که باعث پیچیده‌ شدن بیش‌ از حد نشود، جزئیات اجرا را ثبت کنم. طبیعی است که برای اجرای این نت‌نویسی همان‌گونه که مرسوم است بهتر است از نسخۀ صوتی اثر هم در کنار نت استفاده شود.

این آهنگساز که سابقه همکاری با خوانندگانی چون علیرضا افتخاری، سالار عقیلی، علیرضا قربانی و حسام الدین سراج را دارد درباره خصوصیات موسیقایی اجرای این اثر گفت: کوک اجرای اصلی به هر دلیلی با دیاپازون منطبق نیست و به منظور سهولتِ اجرای نت با آواز یا ساز، تونیکِ(شاهد) گام را نت فا در نظر گرفته‌ام. البته کوکِ شاهد در اجرای اصلی حدود ۵۵ سانت(سِنت) موسیقایی پایین‌تر از فا دیاپازون است.

او یادآور شد: از لحاظ فواصل درجات گام نیز، قطعه در گام افشاری دو و یا شکست بیات ترک فا و همچنین ماهور فا (انتهای قطعه) قابل اجراست. البتّه شروع قطعه به عراق افشاری نزدیک است. از منظر مقام‌های مربوط به قرائت قرآن، ربنّا به طور کلی در مقام رَست آغاز می‌شود و در مقام صبا خاتمه می‌یابد.

او همچنین خاطرنشان کرد که انتشار و هرگونه استفاد علمی و هنری از این نت‌نویسی بلامانع است.

اخبار مرتبط:
آملی لاریجانی: در محضر حضرت آقا عرض کردم که ما در مجمع اساساً از نظر شکلی حق ورود به بحث FATF را نداشتیم، فرمودند: «پس این همه بحث برای چیست؟»، عرض کردم واقعا بی‌وجه است
آملی لاریجانی: در محضر حضرت آقا عرض کردم که ما در مجمع اساساً از نظر شکلی حق ورود به بحث FATF را نداشتیم، فرمودند: «پس این همه بحث برای چیست؟»، عرض کردم واقعا بی‌وجه است

آملی لاریجانی گفت: من در محضر حضرت آقا عرض کردم که ما اساساً از نظر شکلی حق ورود به بحث FATF را نداشتیم؛ مگر از جهتی که مربوط به توضیح و تبیین موضوع باشد. FATF اصلاً به‌عنوان دستور جلسه قابل طرح نبود، چون مصوبه مجلس نداشت که به‌صورت اصراری به مجمع ارجاع شده باشد. وقتی به من فرمودند: «پس این همه بحث برای چیست؟» عرض کردم واقعاً بی‌وجه است. البته ریشه‌ای دارد که توضیح خواهم داد، اما به لحاظ حقوقی، طرح FATF در دستور کار مجمع بلاوجه بود.

قوه قضاییه: گلی کوهکن، زن محکوم به اعدام با رضایت اولیای دم بخشیده شد
قوه قضاییه: گلی کوهکن، زن محکوم به اعدام با رضایت اولیای دم بخشیده شد

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: گلی کوهکن زنی که مرتکب قتل همسرش شده بود و اخیرا اخبار زیادی در مورد وی در رسانه های منتشر شده بود، با میانجی‌گری دستگاه قضایی و رضایت اولیای دم بخشیده شد.

همخوانی تماشاچی زن در کنسرت «حامی» به حذف صفحه او در اینستاگرام ختم شد
همخوانی تماشاچی زن در کنسرت «حامی» به حذف صفحه او در اینستاگرام ختم شد

ساعاتی پیش کلیه پست‌های صفحه اینستاگرام نیوشا مفیدی، حذف شد و به جای آن یک پست و یک استوری گذاشته شد که خبر از مسدود شدن این صفحه از سوی «پلیس امنیت عمومی» می‌دهد. همچنین عکس پروفایل این صفحه نیز تغییر کرده است. این اتفاق در پی وایرال شدن یک ویدیو از مفیدی در یکی از کنسرت‌های اخیر حمید حامی، خواننده پاپ ایرانی، در روز‌های اخیر رخ داد. در این ویدیو که در شبکه‌های اجتماعی مختلف میان کاربران دست‌به‌دست می‌شد، نیلوفر مفیدی از میان تماشاگران حین ضبط ویدئو با گوشی، شروع به همخوانی با خواننده می‌کند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است