به گزارش سایت خبری مدارا: فارس نوشت: رئیسجمهور با بیان اینکه سالانه ۱۷ هزار نفر در جادهها جان خود را از دست میدهند و این آمار پذیرفتنی نیست، گفت: این وضعیت مانند سقوط مداوم یک هواپیمای ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفره است، اما چون بهتدریج رخ میدهد، حساسیت آن کمتر دیده میشود.
مسعود پزشکیان رئیسجمهور امروز شنبه در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل اظهار کرد: آنچه میخواهم عرض کنم، از زاویه نگاه پزشکی است؛ شما کارشناسان میتوانید این نگاه را به حوزه راهسازی، حملونقل و سایر بخشها تعمیم دهید.
وی افزود: ساختار بدن انسان در اصل بر محور قلب استوار است. تمام تدارکات و جریان حیاتی بدن از مسیر قلب عبور میکند. آنچه امروز از راه، شهر، جاده، هوا و زمین صحبت میکنیم، در این قیاس همان مسیرهای حیاتی هستند. مفهومی که از آن بهعنوان «پنجره واحد» یاد میشود، در واقع نقش قلب را دارد که جریان را پمپاژ میکند.
رئیسجمهور اظهار کرد: پس از آن، شریانهای اصلی یا شاهرگها قرار دارند و هر عضو و هر بخش، شریان اصلی مخصوص خود را دارد. این شریانها به تدریج به شریانچهها و سپس به مویرگها تبدیل میشوند و دوباره به قلب بازمیگردند و این چرخه بهطور مداوم ادامه دارد.
پزشکیان بیان کرد: اگر این مسیر بهدرستی کار نکند و دسترسی در نقطهای مختل شود، آن عضو یا بخش دچار نارسایی میشود و از کار میافتد. همانگونه که در بدن انسان، نبود شاهرگها باعث اختلال در همه فعالیتها میشود، در هر جایی که این مسیرها وجود نداشته باشد، کارها دچار وقفه و مشکل میشود.
وی افزود: ما مصمم هستیم در این ساختار، شبکههای اصلی، نیمهاصلی و پاییندستی را به هر شکل ممکن اصلاح و بهبود دهیم و آنها را به سطح استانداردهای بینالمللی و جهانی برسانیم نه اینکه صرفاً کاری انجام شود بدون توجه به کیفیت.
آنچه ساخته میشود، باید با بهرهگیری از فناوریهای روز باشد
رئیسجمهور عنوان کرد: آنچه ساخته میشود، باید با کیفیت مناسب و بهرهگیری از فناوریهای روز باشد و ما این مسیر را با جدیت دنبال میکنیم تا این روند بهصورت اصولی و پایدار شکل بگیرد.
پزشکیان در ادامه گفت: برای اینکه کارها بهدرستی انجام شود، لازم است بنشینیم و براساس یک منطق مشخص، چارچوبی تعریف کنیم که هم به نفع ارائهدهندگان خدمات باشد، هم به نفع گیرندگان خدمات و هم سیاستگذاران و حاکمیت بتوانند در قبال این توانمندی، رضایت داشته باشند و امکان تنظیم خدمات و اصلاح مقررات را پیدا کنند.
وی افزود: ما مصمم هستیم شاهراهها را بسازیم؛ چراکه اگر رگهای اصلی بهدرستی شکل نگیرند و فقط به ایجاد مسیرهای فرعی پرداخته شود، در نهایت همه این مسیرها دچار گره و انسداد خواهند شد.
رئیسجمهور تصریح کرد: ترافیکی که امروز با آن مواجه هستیم، نتیجه نبود یک برنامه درست و علمی است لذا وقتی اتصال شریانها بهدرستی انجام نشود، فشار بر مسیرهای فرعی وارد میشود، ظرفیت پاسخگو نیست و نتیجه آن ترافیک، آلودگی هوا و سایر مشکلاتی است که امروز شاهد آن هستیم.
پزشکیان عنوان کرد: اگر به برخی کشورهای منطقه یا حتی مسیرهایی در شمال روسیه نگاه کنیم، میبینیم که از ابتدا جادهها را با عرض بسیار زیاد طراحی کردهاند؛ گاهی عرض مسیر به دهها یا حتی بیش از صد متر میرسد.
وی ادامه داد: ما امروز یک جاده یکطرفه میسازیم و یک یا دو سال بعد تازه به این فکر میافتیم که باید یک باند دیگر اضافه کنیم و چند سال بعد دوباره به دنبال توسعه میرویم. سؤال اینجاست که چرا از ابتدا با نگاه آیندهنگرانه فکر نمیکنیم و مسیرهایی را که باید احداث شوند، از همان ابتدا به اندازه کافی وسیع در نظر نمیگیریم؟
رئیسجمهور خاطر نشان کرد: باید کریدورهای حملونقل را حداقل در عرض یک کیلومتر تعریف و علامتگذاری کنیم؛ این مسیر، سرمایه ملی ماست و باید برای شریانهایی که قرار است از آن عبور کنند، محفوظ بماند.
وی با بیان اینکه داریم در هوای آلوده نفس میکشیم، تأکید کرد: ما باید وسیله نقلیهای تولید کنیم که آلودگی کمتری ایجاد کند.
پزشکیان با تاکید بر اینکه ارایه اختیارات برای تنظیمگری لازم است و در این راستا دولت آماده واگذاری اختیارات برای توسعه حمل و نقل کشور است، بیان کرد: ایران ما وقتی که با هم باشیم ساخته میشود، اگر با هم باشیم میتوانیم مشکلات را حل کنیم.
استفاده از خودروهای سنگین با قدمت بالا قابل پذیرش نیست
رئیسجمهور با بیان اینکه مصرف بالای سوخت وسایل حمل و نقل عمومی در کشورما به هیچ وجه قابل قبول نیست، گفت: هنوز یدککشها و تریلیهایی با قدمت بیش از ۶۰ سال در حال فعالیت هستند؛ موضوعی که از نظر فنی و منطقی قابل پذیرش نیست.
رئیسجمهور تاکید کرد: باید مسئولیت مدیریت حوزه حمل و نقل را به فعالان این حوزه واگذار کنیم تا با چارچوبهای مشخص، خودتنظیمگر و خودنظارتی اداره شود و فعالان این بخش، چارچوبهای عملیاتی خود را تدوین و بر اساس همان چارچوبها مدیریت کنند.
وی با تاکید بر اینکه دولت از هیچ اقدامی برای گشودن مسیر تسهیل فعالیت بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل فروگذار نخواهد کرد، ادامه داد: باید شبکه حمل و نقل را به درستی ببینیم و براساس آن تصمیم به توسعه بگیریم؛ اگر فقط به یک نقطه توجه کنیم و نقطه دیگر را نادیده بگیریم، قطعا پس از چند سال به مشکل برخواهیم خورد.
۱۷ هزار فوتی در جادهها قابلقبول نیست
پزشکیان با بیان آنکه موضوع تلفات جادهای قابل قبول نیست، خاطر نشان کرد: ۱۷ هزار نفر در جادهها جان خود را از دست میدهند و این آمار پذیرفتنی نیست. این وضعیت مانند سقوط مداوم یک هواپیمای ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفره است، اما چون بهتدریج رخ میدهد، حساسیت آن کمتر دیده میشود.
وی اظهار کرد: قوانین، مقررات، مهندسی راه و رفتار رانندگان باید بهگونهای باشد که جان انسانها به خطر نیفتد. فردی که با رفتار خطرناک رانندگی میکند، نهتنها جان خود بلکه جان دیگران را نیز به خطر میاندازد و این موضوع نباید ساده تلقی شود. در بسیاری از کشورها با چنین تخلفاتی برخوردهای بسیار جدی و سختگیرانه انجام میشود.
رئیسجمهور گفت: اگر فردی مقررات را رعایت نکند و موجب به خطر افتادن جان دیگران شود، باید با او بهگونهای متفاوت برخورد کرد. به تعبیر رایج، چنین فردی «نقرهداغ» میشود و از مسئولیتهای اجتماعی محروم خواهد شد؛ اینگونه افراد نمیتوانند مدیر، کارشناس یا نماینده شوند و مسئولیتهای بالا را بر عهده بگیرند، زیرا چارچوبها را رعایت نمیکنند.
پزشکیان اشاره به موضوع فرهنگ اظهار کرد: البته موضوع فرهنگ و آموزش نیز خود یک مسئله اساسی است. ما یاد گرفتهایم که آموزش ندهیم و خودمان مرتکب تخلف شویم، در حالی که باید یاد بگیریم تخلف نکنیم و رعایت مقررات را سرلوحه قرار دهیم.
وی با تبریک هفته حمل و نقل، بیان کرد: باید برای منابع مورد نیاز راهکار پیدا کنیم و هم مقررات و قوانینی را که نیاز به اصلاح دارند، اصلاح کنیم. در عین حال خوشبختانه قوانینی که در مجلس نوشته شده، قوانین خوبی است و این امکان را میدهد که دست ما برای اجرای مدیریت واحد باز باشد.
برای اجرای هر تصمیمی در حمل و نقل، باید همه جوانب آن را در نظر گرفت
پزشکیان عنوان کرد: ما در حال حرکت به سمت اجرای مدیریت واحد هستیم و هماکنون وزیر راه و تیم ایشان در حال کار هستند. چه در گمرکات، چه در مرزها و چه در سایر مقررات، چارچوبها را میخواهیم به مدیریت واحد، واگذار کنیم و در حال بررسی و طراحی آن هستیم. مدیریت کل حملونقل را بهصورت واحد دنبال میکنیم.
رئیسجمهور گفت: همانگونه که میدانید، در دنیا همه این شبکهها تحت یک فرماندهی واحد اداره میشوند و وجود دو فرمانده امکانپذیر نیست. نمیتوان حملونقل شهری را جدا، جادهای را جدا و هر بخش را مستقل دید؛ همه اینها باید در یک مسیر و یک چارچوب با یکدیگر تعامل و همخوانی داشته باشند و این همخوانی نیازمند فرماندهی واحد است، لذا برای این موضوع، نقشهها، مستندات علمی و تجربیات بینالمللی وجود دارد و انشاءالله با کمک شما، با همدلی و همراهی، این مسیر با سرعت طی خواهد شد.
وی ادامه داد: از سویی وقتی گفته میشود اجرای یک برنامه ۱۰ سال طول میکشد، من نمیتوانم آن را بپذیرم؛ ما باید بتوانیم در عرض یکی دو سالی که فرصت وجود دارد، بسیاری از این موانع را از سر راه برداریم.
پزشکیان بیان کرد: با اتکال به قدرت الهی، با کمک شما و با همدلی و همراهی، این موانع را برطرف خواهیم کرد.
وی افزود: از تلاش همه عزیزان صمیمانه تشکر میکنم و قدردان کسانی هستم که در حوزه حملونقل در جریان جنگ ۱۲ روزه از جان مایه گذاشتند و صحنههایی خلق کردند که ماندگار خواهد بود و دشمنان این آب و خاک را ناامید کردند.
پزشکیان عنوان کرد: ممکن است با یکدیگر اختلافنظر یا گلایه داشته باشیم، اما هنگامی که دشمن جنایتکار، نسلکش، قلدر و زورگو قصد تعرض به خاک و کشور ما را داشت، همه اختلافها کنار گذاشته شد و همه با تمام توان به میدان آمدند و دشمن را ناامید کردند.