به گزارش سایت خبری مدارا؛ چند ماه پیش، طرح استیضاح فرزانه صادقمالواجرد، وزیر راه و شهرسازی، از سوی جمعی از نمایندگان مطرح شد و با وجود تحویل آن به هیأترئیسه مجلس، هنوز اعلام وصول نشده است. البته این وضعیت فقط به وزارت راه محدود نمیشود و طرحهای استیضاح وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و کار نیز در صف بررسی قرار دارند.
حادثه تلخ بندر شهید رجایی، روند کند ساخت مسکن، افزایش بیرویه اجارهبها، مشکلات حوزه حملونقل و وضعیت نامطلوب جادهها از جمله چالشهایی هستند که فشار بر وزیر راه و شهرسازی را افزایش داده و او را بیش از هر زمان دیگری در معرض استیضاح قرار دادهاند. باوجود گذشت چند ماه از جمعآوری امضا، وزیر هنوز نتوانسته طرح استیضاح را از حد نصاب بیندازد و به نظر میرسد در هفتههای آینده احتمال اعلام وصول آن جدیتر شود.
در همین زمینه، سیدمرتضی محمودی، نماینده تهران، در گفتوگو با رویداد۲۴ میگوید: «برخی مشکلات در کشور وجود دارد که مردم میتوانند در حل آن نقش مؤثر داشته باشند؛ مثل بحران آب که با صرفهجویی قابل مدیریت است. اما برخی مشکلات اساساً به مردم مربوط نمیشود، مثل کمبود مسکن. مردم نمیتوانند زیر سقف نروند یا در بیابان چادر بزنند. اینجا مسئولیت کامل متوجه وزارت راه و شهرسازی است و آنها متولی این حوزه هستند.»
او ادامه میدهد: «ما به عملکرد وزیر راه و شهرسازی انتقاد جدی داریم. امروز مدیریت اجارهبهای مسکن با چه کسی است؟ چه نهادی باید مقابل دلالان مسکن بایستد؟ وقتی بانکها تسهیلات را به درستی پرداخت نمیکنند، چه کسی باید واکنش نشان دهد؟ چرا این همه انفعال در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد؟»
سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با صراحت میگوید: «من امروز جلودار طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی هستم. ایده اولیه استیضاح توسط همکارم آقای رئیسی مطرح شد و من هم در تقویت و پیگیری آن نقش داشتم.»
محمودی اضافه میکند: «طرح استیضاح در اختیار هیأترئیسه مجلس است. من درباره تأخیر در اعلام وصول آن توییتی منتشر و از این موضوع گلایه کردم. تأکید کردم که برای حل بحران، استیضاح وزیر را دنبال خواهم کرد. در حالی که برنامه هفتم توسعه نقشه راه کشور است و رئیسجمهور نیز بارها بر آن تأکید کرده، وزارت راه و شهرسازی هیچ توجهی به آن نداشته و تنها چند پروژه باقیمانده از دولت رئیسی را افتتاح کرده است.»
او با انتقاد از شیوه اداره مجلس میگوید: «عدم اعلام وصول استیضاح وزیر راه بهنظر من ناشی از تغییر رویکرد مجلس از نمایندهمحوری و صحنمحوری به سمت ریاستمحوری است؛ بهگونهای که بسیاری از امور بهصورت سلیقهای و در اختیار رئیس مجلس پیش میرود. طرح استیضاح خانم صادق بیش از ۵۰ امضا دارد و اگر اعلام وصول شود، به باور من وزیر از کار برکنار خواهد شد.»
این نماینده تهران در پاسخ به این پرسش که آیا با تغییر وزیر میتوان به آینده بهتری امیدوار بود، تصریح میکند: «قطعاً. با وجود احترامی که برای بانوان کشور قائلم، باید بگویم مدیریت وزارت راه و شهرسازی جای یک خانم نیست؛ بهخصوص به دلیل شرایط سختی که وزیر باید برای پیگیری مسائل مختلف تحمل کند. سفرهای متعدد، حضور در دل جادهها و بررسی میدانی کریدورها از وظایف دائمی وزیر راه است و ما نیازمند وزیری چابک هستیم.»
او در ادامه میگوید: «خانم صادق به کار اشراف ندارد. ایشان متخصص شهرسازی است و در حوزه اصول شهرسازی تجربه دارد، اما به هیچوجه ویژگیهای فردی لازم برای مدیریت حوزه مسکن، ترانزیت، کریدور شمال–جنوب، حملونقل جادهای، ریلی و هوایی را ندارد. اینها حوزههای حیاتی و درآمدزای کشور هستند. نگاه ما به عملکرد وزیر راه کاملاً فنی بوده و هیچگونه سیاسیکاری در آن وجود ندارد. ما ناظر به منافع مردم و امنیت ملی هستیم و در همین چارچوب مسیر را ادامه خواهیم داد.»