کد خبر : 243426
انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۴ - 10:07
دسته‌بندی : فرهنگی
چاپ

بیشتر حرف‌های «فراستی» غلط است

یک نوسشنده نوشت: مشکل فراستی، مشکل خیلی‌هاست. او ایدئولوژی‌‌زده است و به‌سختی بدون عینک گرایش سیاسی‌اش (لابد سوسیالیسم، یا قبلا کومونیسم)، می‌تواند فیلمی را بررسی کند. نقد شفاهی او جلوی دوربین، شلخته است.

بیشتر حرف‌های «فراستی» غلط است

به گزارش سایت خبری مدارا، معین شاعر و نویسنده معروف، یادداشتی در نقد مواضع اخیر مسعود فراستی، منتقد جنجالی منتشر کرده است.

معین دهاز طی یادداشتی نوشت:

* مشکل فراستی، مشکل خیلی‌هاست. او ایدئولوژی‌‌زده است و به‌سختی بدون عینک گرایش سیاسی‌اش (لابد سوسیالیسم، یا قبلا کومونیسم)، می‌تواند فیلمی را بررسی کند. نقد شفاهی او جلوی دوربین، شلخته است.

* یک جمله در نقد فنی است و بعد جمله‌ای در نقد سیاسی و اخلاقی و الخ. الحمدلله منتقدان جدی‌ را از دور‌و‌بر خود تارانده و دیگر با کسی که توانایی مباحثه داشته باشد، هم‌میز! نمی‌شود.

* همین چیزها به نزول او دامن زد. فکر می‌کنم حرف‌های سال‌های اخیرش بیشتر “موضع‌گیری” بودند تا “نقد سینمایی”. با بسیاری از این موضع‌گیری‌ها شخصا موافق بوده‌ام اما همچنان نمی‌فهمم چطور ممکن است “راشومون” را بد بدانی و “به وقت شام” را خوب؟ چنین نظراتی، خروجیِ یک دستگاه فکری منطقی و منسجم است؟

* با‌وجوداین، اگر منصف باشیم، فراستی درباره‌ی سینمای ایران حرف‌های درستی که زده، بیشتر از حرف‌های غلطش است. گاف ناجور اخیر و حمله‌های گسترده به او (نه خودِ حمله‌‌ها، بلکه شدت و گستردگی‌اش) بنظرم رسید که فرصت‌طلبانه، انتقام‌جویانه و گاهی چرک است: آقاموشه توی تله افتاد‌. این بداخلاقی را خود فراستی گاهی در ارتباط با دیگرانی مرتکب شده بود.

* سینمای اخته‌ی ایران، که به‌زحمت در ده سال اخیر ده‌تا فیلم قابل‌تامل ساخته و در پول بی‌حساب و مشکوک غرق شده، معلوم است که از نقد و منتقد [حالا هر کی] متنفر است. می‌گویند نقد باید سازنده‌ باشد.

* منظورشان این است که نقد باید خنثی، مهربانانه و همراه با قدری پدرسوختگی و کارت‌به‌کارت باشد. این هم خرافه‌ای است. اتفاقا نقد هست که بکوبد و از راه تخریبِ اثر و زدن و له کردنِ چیزِ باطل، سازندگی دارد.

اخبار مرتبط:
زری خوشکام، همسر علی حاتمی و مادر لیلا حاتمی، درگذشت
زری خوشکام، همسر علی حاتمی و مادر لیلا حاتمی، درگذشت

زهرا خوشکام بازیگر قدیمی سینما و همسر علی حاتمی از دنیا رفت. این هنرمند متولد سال ۱۳۲۶، بیشتر فعالیت‌هایش در دهه ۵۰ خورشیدی بود و در سال‌های اخیر در فیلم‌هایی همچون «شعله ور»، «طلاخون»، «در دنیای تو ساعت چند است» و «سیمای زنی در دوردست» بازی کرده بود. او در سریال‌های «هزاردستان» و «سلطان صاحبقران» به کارگردانی همسرش علی حاتمی نیز بازی داشت.

همایون شجریان: رفاقت من با سَحر جان تا همیشه پابرجاست
همایون شجریان: رفاقت من با سَحر جان تا همیشه پابرجاست

همایون شجریان دقایقی پیش در پستی در حساب اینستاگرامش نوشت: «عزیزان دل به این مزخرفات توجه نکنید. نه خیانتی در کار من و سحر جان بوده، نه بچه‌ای که بخواد انداخته بشه. تا همیشه حمایت و رفاقت پابرجاست. خسته شد صبر ما»

وزیر ارشاد: با فیلم جدید رسول‌اف برخورد می‌کنیم تا دیگر این اتفاق رخ ندهد
وزیر ارشاد: با فیلم جدید رسول‌اف برخورد می‌کنیم تا دیگر این اتفاق رخ ندهد

وزیر ارشاد در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال برخورد با محمد رسول اف برای تولید فیلم بدون مجوزی به نام «دانه انجیر مقدس» که در جشنواره کن پذیرفته شده، نیز گفت: به هر حال این تخلف محرزی است و حتما در سازمان سینمایی طبق قانون برخورد خواهیم کرد، تا شاهد چنین اتفاقاتی دیگر نباشیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است