کد خبر : 205684
انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۶ - 10:34
دسته‌بندی : اخبار ویژه، اقتصادی
چاپ

وزیر نفت: برای واردات گاز با «روسیه» مذاکره کرده ایم

اوجی گفت: برای تأمین اجرای پروژه‌ها تلاش شده از توان مالی هلدینگ های بزرگ استفاده کنیم. مذاکرات خوبی با کشورهایی مانند روسیه برای واردات گاز انجام گرفته که امیدواریم بتوانیم خبرهای خوبی در این زمینه به مردم دهیم.

وزیر نفت: برای واردات گاز با «روسیه» مذاکره کرده ایم

به گزارش سایت خبری مدارا؛ جواد اوجی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۶ مهرماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی در مورد ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور اظهار داشت: بیش از ۷۰ درصد انرژی کشور با گاز تأمین می‌شود. شدت مصرف انرژی در ایران بیش از میانگین جهانی است، این در حالی است که شدت مصرف انرژی در کشور ما با رشد اقتصادی نیز همخوانی ندارد.

وی بیان کرد: یکی از مؤلفه‌های مهم ما تأمین امنیت انرژی کشور است که وضعیت تراز گاز کشور در این مسئله تأثیر می‌گذارد. ۷۴.۵ درصد گاز کشور از میدان پارس جنوبی تأمین می‌شود، ۲۰ درصد آن از میادین مستقل و ۵ درصد آن از مناطق نفتی تأمین می‌شود. در برنامه ششم مقرر شده که روزانه معادل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز خام تولید شود، این در حالی است که عملکرد دوره مذکور روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب است که علت این موضوع را باید در عدم سرمایه گذاری در توسعه میادین گازی جستجو کرد.

اوجی ادامه داد: ۳۳ درصد از گاز کشور در حوزه نیروگاه‌ها، ۲۶ درصد در حوزه خانگی و مابقی آن هم در بخش صنعت و صنایع پایین دستی مصرف می‌شود. بیش از ۸۳ درصد سوخت نیروگاه‌ها از گاز تأمین می‌شود، این در حالی است که در دنیا بیش از ۲۳ درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها از گاز است.

وی اظهار داشت: در فصل تابستان و در اوج و پیک مصرف گاز حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب مصرف گاز داریم اما در فصل زمستان مصرف گاز به حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد که به این معناست که مصرف گاز در فصل زمستان نسبت به فصل گرم سال ۴ برابر افزایش می‌یابد.

وزیر نفت تصریح کرد: سالانه ۶ درصد شاهد رشد مصرف گاز در بخش خانگی، ۵ درصد در بخش صنایع و ۴ درصد در بخش نیروگاه‌ها هستیم و در همه این بخش‌ها هر سال رشد مصرف گاز را شاهد هستیم و میزان مصرف گاز در کشور ما بیشتر از میانگین جهانی است.

وی با بیان اینکه در فصل سرد سال حدود ۲۴۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز داریم، افزود: در ابتدای کار دولت سیزدهم وزارت نفت در این حوزه به ویژه در زمستان با چالش‌هایی روبه رو بود که به لطف پروردگار، همت نمایندگان و همکاری مردم سال گذشته را بدون قطعی گاز پشت سر گذاشتیم.

اوجی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۴۰ میلیون مترمکعب ناترازی داشتیم. به دلیل موضوعات پیش آمده واردات گاز از ترکمنستان نداشتیم. همچنین در شروع کار دولت سیزدهم حدود ۴ هزار تانکر از چرخه حمل تانکر سوخت برای نیروگاه‌ها خارج شده بود. در سال گذشته و بدو شروع فعالیت وزارت نفت توانستیم با تعمیرات و تأمین تجهیزات موردنیاز پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال گاز، تولید حداکثری گاز را رقم بزنیم به گونه‌ای که حدود ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز از میدان پارس جنوبی برای نخستین بار برداشت شد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته و با افزایش تولید گاز حدود ۲۵ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده شد، ادامه داد: در حوزه تقاضا نیز مدیریت و بهینه سازی را در دستورکار قرار دادیم. همچنین مبحث ۱۹ مصوب شد و موضوع تعرفه مشترکین پرمصرف در دولت تصویب و اجرا شد. از آنجا که در فصل سرد سال به دلیل تأمین نیاز بخش خانگی ناچار به کاهش تأمین سوخت نیروگاه‌ها و استفاده از سوخت مایع هستیم، در ماه‌های ابتدای شروع کار دولت ظرفیت مخازن نیروگاهی را نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دادیم.

اوجی با اشاره به تقویت دیپلماسی انرژی، گفت: در ماه‌های ابتدایی دولت سیزدهم مذاکراتی با ترکمنستان انجام گرفت و موفق شدیم سوآپ گاز را به میزان ۱.۵ تا ۲ میلیون مترمکعب انجام داده و واردات گاز را از این کشور انجام دهیم. امسال نیز برنامه‌های کوتاه مدت مناسبی برای تأمین گاز موردنیاز کشور در فصول سال داریم تا بتوانیم با کمک مردم از این فصل بدون قطعی عبور کنیم.

وزیر نفت تاکید کرد: برای نخستین بار فاز یک فاز ۱۱ پارس جنوبی را به میزان ۱۲ تا ۱۴ میلیون مترمکعب به بهره برداری می‌رسانیم. همچنین ۴ واحد پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی به مرحله بهره برداری می‌رسد. پیشنهادهایی برای مصرف بهینه و مدیریت تقاضا در قالب بودجه ۱۴۰۱ ارائه شده است. همچنین افزایش قیمت مربوط به مشترکین پرمصرف در دستور قرار گرفت.

اوجی با بیان اینکه در این حوزه به حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بالادست و پایین دست نیاز داریم، افزود: اگر این رقم محقق شود، ظرف ۳ تا ۴ سال آینده ناترازی نخواهیم داشت. همچنین برای تأمین اجرای پروژه‌ها تلاش شده از توان مالی هلدینگ های بزرگ استفاده کنیم. مذاکرات خوبی با کشورهایی مانند روسیه برای واردات گاز انجام گرفته که امیدواریم بتوانیم خبرهای خوبی در این زمینه به مردم دهیم.

وی تاکید کرد: اگر حداقل ۱۰ درصد از سقف صندوق توسعه ملی برای توسعه میدان‌های گازی تخصیص داده شود و همچنین ۱۰۰ درصد منابع ماده ۱۲ اختصاص یابد، می‌توان به رفع مشکلات این حوزه کمک چشمگیری کرد.

اخبار مرتبط:
همتی: آقایان گمان می‌کنند با زدن یک دکمه، تَورم خود به خود کاهش می‌یابد
همتی: آقایان گمان می‌کنند با زدن یک دکمه، تَورم خود به خود کاهش می‌یابد

«دولت نباید ژست کنترل تورم را به خود بگیرد. به نظر من باید از مردم عذرخواهی کنند و بگویند نتوانستیم تورم را کنترل کنیم.»

نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور کلاً تعطیل شده است
نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور کلاً تعطیل شده است

نماینده مردم مهاباد گفت: مردم برای تامین هزینه‌های اولیه زندگی مانند رهن منزل استیجاری نیاز به حمایت و دریافت وام دارند که در حال حاضر بانک‌ها حاضر به همکاری نیستند و باید هرچه زودتر برای این وضعیت چاره‌اندیشی شود.

حاجی‌بابایی: مجلس مالیات را افزایش نداده / ادعای دولت: فشار مالیاتی سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته سبک‌تر است
حاجی‌بابایی: مجلس مالیات را افزایش نداده / ادعای دولت: فشار مالیاتی سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته سبک‌تر است

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بار و فشار مالیاتی امسال نسبت به ۳ سال گذشته سبک‌تر است چون برخی اتفاقات مهم و مصوبات قبلی مجلس شورای اسلامی باعث افزایش درآمدهای مالیاتی شده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است