کد خبر : 202600
انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۰ - 12:09
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

قرائی مقدم: دهه هشتادی‌ها وارد مرحله خودمختاری شده اند و دنبال روی هیچکس نیستند!

یک جامعه شناس معتقد است: «ویژگی این دوره و این نسل از دیدگاه جامعه‌شناسی این است که در مرحله خودمختاری قرار دارد. خودمختاری تنها یک واژه نیست و یک تئوری به دنبال آن است . به این معنا که جوانان ما به خصوص دهه هشتادی‌ها مرحله سنت خواهی و دنبال‌روی را پشت سر گذشته و در مرحله خودمختاری به سر می‌برند. یعنی از عقل و فهم و منطق خودشان پیروی می‌کنند و از دریافت‌های فکری ریش‌سفیدان و بزرگترها یا اینکه رسم و رسوم چیست و ... دنبال‌روی نمی‌کنند.

قرائی مقدم: دهه هشتادی‌ها وارد مرحله خودمختاری شده اند و دنبال روی هیچکس نیستند!

 به گزارش سایت خبری مدارا؛ یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های اعتراضات اخیر و ناآرامی و اغتشاشاتی که از پی آن ایجاد شد، حضور پررنگ جوانان و به خصوص دهه هشتادی‌ها بود. از این است که شاهدیم حالا و بعد از بازگشت آرامش به خیابان‌ها عموم رسانه‌ها و جامعه شناسان و متخصصان در پی بررسی بیشتر ویژگی‌های این نسل هستند تا بتوانند راهکارهای بهتر و کارآمدتری برای گفت‌وگو با آن و متقاعد کردن و برآوردن نیازهای این نسل ارائه دهند.

امان‌الله قرایی‌مقدم، در این باره گفت: «ویژگی این دوره و این نسل از دیدگاه جامعه‌شناسی این است که در مرحله خودمختاری قرار دارد. خودمختاری تنها یک واژه نیست و یک تئوری به دنبال آن است . به این معنا که جوانان ما به خصوص دهه هشتادی‌ها مرحله سنت خواهی و دنبال‌روی را پشت سر گذشته و در مرحله خودمختاری به سر می‌برند. یعنی از عقل و فهم و منطق خودشان پیروی می‌کنند و از دریافت‌های فکری ریش‌سفیدان و بزرگترها یا اینکه رسم و رسوم چیست و … دنبال‌روی نمی‌کنند.

وی افزود: «این نظر دیوید رایزمن جامعه شناس بزرگ آمریکایی است که می‌گوید، جوامع از سه مرحله سنت خواهی، دنبال‌روی و خودمختاری عبور می‌کنند. کشور ما هم این مراحل را پشت سر گذشته و اکنون به جایی رسیده که جوانان و نسل جدید دهه هشتادی در مرحله خودمختاری قرار گرفته است. مرحله‌ای که نوعی تکامل ذهنی و فکری است. از نظر رایزمن، مکتب فرانکفورت و ماکس وبر در این مرحله مشروعیت عقلانی در جامعه حاکم می‌شود و مشروعیت سنتی و کاریزماتیک رخت می‌بندد».

این استاد جامعه شناسی این مشروعیت عقلانی را ویژگی جوامع توسعه یافته قلمداد کرده و گفت: « در جوامع توسعه یافته بر اساس سود و زیان و عقل و منطق تصمیم گرفته می‌شود و نه اینکه گذشتگان چه گفتند و سنت‌ها چطور بوده است. جوانان کشور ما نیز امروز در این مرحله قرار گرفته و خواهان چنین جامعه‌ای هستند. آنها در مرحله خودمختاری بوده و همه اقدامات و رفتارها را با عقل و منطق خود می‌سنجد. یک دختر جوان در این نسل دیگر حرف‌ها مادر و مادربزرگ خود را نمی‌پذیرد و بر اساس عقل و تحصیلات و فکر و نگاه خود قضاوت می‌کند».

وی افزود: «جان دیویسون شاعر اسکاتلندی می‌گوید «جوانان امروز فریاد می‌زنند. هیچ عملی، هیچ اندیشه‌ای و هیچ رسمی حرمت‌اش واجب نبست. اینک می‌توان از آن تخطی کرد» در جامعه ما نیز جوانان به این مرحله رسیده‌اند. گوردون چایلد فیلسوف بزرگ می‌گوید که انسان خود را می‌آفریند. جوانان این دوره این تفکر را دارند و معتقدند که انسانها تاریخ را می‌سازند نه اینکه تقدیر از قبل نوشته شده باشد».

اخبار مرتبط:
فرق وکیل پایه یک و کار آموز وکالت
فرق وکیل پایه یک و کار آموز وکالت

در ایران، وکلا بر اساس پایه های مختلفی که دارند، می توانند خدمات حقوقی متفاوتی ارائه دهند. تفاوت های بین وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری عمدتاً به سطح تجربه، میزان اختیارات و نوع پرونده هایی که می توانند به آن ها رسیدگی کنند، برمی گردد.

جمالی‌نوبندگانی: مردم می‌گویند چرا رای بدهیم وقتی کسی دغدغه ما را نَدارد
جمالی‌نوبندگانی: مردم می‌گویند چرا رای بدهیم وقتی کسی دغدغه ما را نَدارد

نماینده ادوار مجلس گفت: میزان مشارکت مردم در انتخابات چند دوره اخیر را نگاه کنیم، هر دوره نسبت به دوره قبل کاهش میزان مشارکت را داشتیم چون وقتی تخریب جای رقابت را می گیرد مردم می گویند «فرقی ندارد به چه کسی رأی دهیم، هر کسی رأی بیاورد آخرش مشخص می شود که دغدغه مردم و کشور ندارد».

آذری‌جهرمی: مجلس یازدهم، با سابقه خودتحریمی و تحدید ارتباطات بین المللی، با تعطیلی شنبه‌ها برای امکان بیشتر ارتباطات بین المللی موافقت کرد؛ ملت را چه فرض می‌کنید؟
آذری‌جهرمی: مجلس یازدهم، با سابقه خودتحریمی و تحدید ارتباطات بین المللی، با تعطیلی شنبه‌ها برای امکان بیشتر ارتباطات بین المللی موافقت کرد؛ ملت را چه فرض می‌کنید؟

وزیر سابق ارتباطات در کانال تلگرامش نوشت: مجلس یازدهم، با سابقه تصویب قانون اقدام راهبردی و تلاش برای تصویب طرح صیانت و با پیشینه تشدید خودتحریمی و تحدید ارتباطات بین المللی ایران، با تعطیلی شنبه ها برای امکان بیشتر ارتباطات و تجارت بین المللی موافقت کرد. ملت را چه فرض می کنید؟

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است