به گزارش مدارا، وی با اشاره به خطبه های قبلی خود درباره سبک زندگی قرآنی تصریح کرد: قرآن در آیه ۱۸ سوره حشر می گوید یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ؛ مومنان برای خدا حریم نگهدارید؛ ببنید برای فردایتان چه چیزی را از پیش فرستادهاید؛ برای خدا حریم نگه دارید، خدا به آنچه که انجام میدهید کاملا آگاه است. در این آیه دوبار دعوت به تقوا شده است. هیچ اشکالی ندارد که بگوییم این تکرار به جهت تاکید بر تقوا است.
خاتمی گفت: در بین مفاهیم اخلاقی هیچ مفهمومی جامع تر از تقوا نیست. تقوا یعنی حریم نگه داشتن برای خدا در همه عرصه ها؛ در عرصه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی تقوا و بی تقوایی هست. آنکه برای خدا حریم نگه می دارد یک جور عمل می کند و کسی که حریم نگه نمی دارد یک جور دیگر رفتار می کند.
امام جمعه تهران ادامه داد: تفاسیر دیگر گفته اند که تقوای اول به معنای اصل عمل و تقوای دیگر به معنای اخلاص عمل است. اما همان مفهوم عام آن نیز مساله بسیار مهمی است. اما نکته دوم این آیه این است که قیامت دور نیست. به ما قول ندادهاند که دائم در دنیا باشیم.
وی افزود: نکته دیگر این آیه این است که نمی شود این سفر طولانی را بدون توشه رفت. برای سفر یک ماه مکه خود را از مدتها پیش آماده می کنند. جالب این است که می گوید ابدیت شما زندگی است و با مرگ از بین نمی روید بلکه حیات مجدد را شروع می کند. یا لیتنی قدمت لحیاتی، این ادبیات قرآن است. قرآن بهشتی بودن و جهنمی بودن را خود انسان مهندسی می کند. لحظه به لحظه یا تولید بهشت می کنیم یا تولید جهنم؛ قدمت ایدکم و ما قدمت یداه در قرآن به همین موضوع اشاره دارد. همینجا با زندگی و با رفتارتان یا بهشت و یا جهنم را تولید کرده اید.
خاتمی تصریح کرد: این نماز جمعه بهشت را تولید می کند. این تجسم عمل است. گناه جهنم را تولید می کند. عمل ما یک ظاهری دارد که آن را می بینیم. یک باطنی دارد که نمی بینیم و قیامت به ما نشان می دهند؛ و من یعمل مثقال ذره خیرا یره؛ یعنی عمل را می بینند. انما تجزون ما کنتم تعملون؛ آنچه را که می بینید درو کرده کارهای خودتان است.